Fång kan ge korsförlamning?

axel

Trådstartare
Vet ej om jag skulle lägga detta i fångtråden..

hänger det ihop?

Hur ofta får en fånghäst korsförlamning av sin position?

min stog aldrig i regelrätt fångposition, men var mkt spänd över korset o kissade mörk urin i stora- mkt större mängder än i normala fall. Det togs aldrig ngt prov på detta.

Sv: Fång kan ge korsförlamning?

Jag vet inte så mkt om korsförlamning.
Men jag har nog förstått det som att det i alla fall ibland är två olika sjukdomar som på ngt sätt är motsatsen till varandra. Men det är bara vad jag tror, det gäller nog inte i alla fall heller.

Min ena fick korsförlamning av fånget. Han stod heller aldrig i 'fångposition', inte ens sista dygnet när hovbenen var påväg genom sulan.

Men stod (han la sig inte, konstigt nog, antagligen gjorde det för ont/ondare att resa sig) i princip orörlig, och fick som sagt rejäl korsförlamning där mot slutet (jag såg honom tre dygn innan han togs bort, och första korsförlamningstecknen kom ett par dygn innan). Och om man så kunnat sudda ut fången hade det nog inte gått att rädda honom ändå just pga den kraftiga korsförlamningen.

Han, och nu då din som det låter, är de enda jag ens hört om som fått det?

jag hann skriva mitt svar innan jag läste ditt.
Det låter inte kul. Jag antar att det är ovanligt att de drabbas av båda delar? Hoppas det.

har aldrig haft en häst som haft varken fång elelr korsförlamning, men har hört att det kan hänga ihop, är ävl kanske inte så konstigt om de står och spänner sig när de får fång...

Korsförlamning kan ju utlösas av för hård träning, och att stå och hela tiden överbelasta bakdelen för att avlasta framdelen ger ju över tid en enorm påfrestning på bakdelsmuskulaturen, och kan resultera i korsförlamning. Varför vissa får det och inte andra (vid fång) är en bra fråga. Många fånghästar lägger sig dock och snarare vägrar resa sig igen, än förblir stående som min, vilket kan vara en faktor som spelar in.

Det är iaf förklaringen jag fick av vet, som sett en del KF som följdproblem av fång, men inte speciellt många.

Frågan om det är överbelastningen, om det är överbelastningen + något annat, eller om det är kopplat till magtarmstörningen och förgiftningen som blir vid fång är en bra fråga dock.

Ponnyn hade aldrig visat minsta anlag för KF innan, trots HISKELIGT dålig träning där långa perioder av vila avlöst av (för) hårt arbete etc :crazy:

ja precis är svårt det där med hur allt hänger ihop, men kan de inte få fång av överansträngning oxå ?? inte bara för att de ätit något olämpligt eller för mkt.

delvis knapplån
Jag har förstått det som att i alla fall en del korsförlamningshästar har problem med ämnesomsättningen som är tvärtemot vad de som är insulionresistenta har. Korsf.hästarnas insulin fungerar mkt effektivt medan IR hästarnas fungerar sämre än normalt. IR är ju en trolig orsak till fång även om det finns andra.

ja precis är svårt det där med hur allt hänger ihop, men kan de inte få fång av överansträngning oxå ?? inte bara för att de ätit något olämpligt eller för mkt.

De kan få belastningsfång om de belastar hovarna mkt men jag tror inte att det är så vanligt. Jag undrar om det är samma typ av påfrestning som orsakar korsförlamning?

det är väl inget direkt samband, men däremot blir oftast en fånghäst mkt öm och överansträngd i bakdelsmuskulaturen eftersom den avlastar framdelen. min häst blev helt svullen och hård över korset men det var inte kf utan helt enkelt överansträngda muskler.

jag har snarare hört/läst att en häst är disponerat för antigen fång eller kf. sällan båda och. det är olika typer som drabbas av olika sjukdomar.

ja var lite det jag oxå var inne på, om de går och felbelastar och spänner sig.

Tack alla för svar.

Jag tror nog som centaur att de självklart blir överansträngda i rumpan.
vet att jag linimentade rumpan.

Fast den där mörka urinen är inget signifikativt för fång.

Min ponny togs det blodprov på, ASAT etc, värden var alldeles åt helvete. Tyvärr står det inga värden angivna (jag har fått fatt i papprena från pappa nu efteråt, och står bara 'visar kraftigt förhöjda värden'). Så där antar jag det var KF eller snarlikt KF, med muskelsönderfall etc. De utredde ganska mycket då han från början hade VÄLDIGT atypisk fång, och inte ens när behandling sattes in var man säker på att det var fång utan behandlade för att det skulle kunna vara det. Var först där sista veckan som det stod klart att det VAR fång och inget annat.

Minns tyvärr inte om urinen var missfärgad, jag fick mestadels rapporter telefonledes, och var hem där till midsommar, och spände ögonen i pappa och beordrade att hästen skulle bort omgående, och första vardagen efter midsommar somnade han.

De kan få belastningsfång om de belastar hovarna mkt men jag tror inte att det är så vanligt. Jag undrar om det är samma typ av påfrestning som orsakar korsförlamning?

Jo om de har en skada som gör att de avlastar ett ben och överbelastar det andra. Det har jag sett några gånger bla på en häst som hade fraktur i ett framben, opererades och fick fång på grund av överbelastning. Det är nog inte så väldigt ovanligt.

det är väl inget direkt samband, men däremot blir oftast en fånghäst mkt öm och överansträngd i bakdelsmuskulaturen eftersom den avlastar framdelen. min häst blev helt svullen och hård över korset men det var inte kf utan helt enkelt överansträngda muskler.

jag har snarare hört/läst att en häst är disponerat för antigen fång eller kf. sällan båda och. det är olika typer som drabbas av olika sjukdomar.

Varför det? Vilka typer skulle drabbas av vad?

Kl

Min häst som fick fång pga cushing,stod heller inte i fångställning. Han fick dock inte KF, men överbelastade ju förstås bak enormt :crazy:

Både krysslammelse (korsförlamning) og forfangenhet (fång) kan oppstå av ulike årsaker, men etter det jeg kan forstå er det en ting som kan utløse begge disse sykdommene - sukker/ stivelse. Sykdommene burde derfor teoretisk sett kunne oppstå uavhengig av hverandre på samme tid, og ikke på grunn av hverandre.

Ved for mye sukker/ stivelse i foderet kan begge disse sykdommene oppstå, ihvertfall innen nyere teorier på områdene. På et tidspunkt for tre år siden (juni måned) fikk jeg oppleve at to hester fikk forfangenhet og en hest fikk krysslammelse på samme tid (ingen hest fikk begge sykdommene), gresset var da veldig "stresset". Ingen av hestene syntes å være i risikosonen for å få sykdom, så det var veldig overraskende.

Årsaken til sykdommene var nok i dette tilfellet trolig den samme, og er en riktig uheldig kunne en nok kunne få begge sykdommer på samme tid og av samme årsak.

Min avatar häst avlivades ju pga av fång 2/6 även hon hade skyhöga A-sat värden (värdet borde varit under 600 och var 1670) hon sprutades med Beviplex upprepade gånger + 5 dagar,hon såg tidvis ut som en korsförlamningshäst,nu lyckades vi tyvärr inte smärtlindra henne så därför fick hon fortsätta till dom evigt gröna vidderna.

Jag vet inte. Däremot kan jag tänka mig att hästen pga. fång och smärta i hovarna spänner sig något djävulst, och pga. det får korsförlamning. Kan vara helt ute och cykla dock..

Vet att många veterinärer ofta ger diagnosen korsförlamning till en häst med fång, men det beror väl på att veterinärer överlag verkar vara väldigt okunniga på hovar..

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 932
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 604
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit