Fång igen

arabia

Trådstartare
Mitt ena arabsto fick fång i våras (24/5) fick då behandling med Finadyne bla. och blev bra ganska fort. Har sedan midsommarveckan gått i nerbetad hage tillsammans med shettisen o min andra arab o allt har gått jättebra tills nu, då hon har fått fång igen :cry: . Den enda förändringen i hennes foder är att hon fått 2 dl havrekross morgon o kväll nu när de andra har fått kraftfoder. Enl. min vet. borde inte den lilla havremängden påverkat detta fånganfall, men vad kan då vara orsaken :confused: ? Hästen har inte bytt hage o det finns inte massa rator i hagen men "konstiga" växter, detta konstaterade till o med veterinären när han tog en rundvandring i hagen.
Nu blir det bara hö för pållan i vinter, får väl se vad det är för värden på det, ska ta analysprov direkt imorgon när höt kommer o skicka iväg det omgående.

Suck o stön, ibland är det inte kul att vara hästägare. :crazy: :crazy:

Sv: Fång igen

Det här med fång finns det många teorier om. Det senaste är, vad jag förstår, att det är glukoset och inte proteinet man skall se upp med.
Våra lillponny fick fång i början på sommaren. Första natten han gick ute föll tempraturen, gräset blev "stressat" och fruktoshalten skenade i höjden. På morgonen hade han ett fånganfall. Har aldrig haft fång förut!
Nu börjar ju temraturen sjunka igen och det lär ju vara en andra fångperiod så här på för-hösten. Kan det vara så att ett bete som varit ok under några månader plötsligt blir git för fångbenägna hästar?
Lillponnyn har fått gått in på natten sedan en månad tillbaka. Vill inte risera något

In o kika på min hemsida så har du svaret på varför din häst fick fång igen.

Samtidigt skall du inte behöva oroa dig för att inte kunna ge kraftfoder, en fånghäst behöver mat den åxå.
Och man behöver inte svälta fånghästar...

Sen spelar andra faktorer åxå in, är hästen rätt skodd, är den rätt verkad?
Får den motion?
Man kan inte bara skylla på foder som sagt var...

Pållan har oxå stått inne på nätterna nu i några veckor o nått bete finns inte kvar i hagen så jag har svårt att tro att det skulle vara den sjunkande temperaturen denna gången, var troligen det som orsakade fånget i våras. Hur som helst så har hon drabbats igen även om jag varit extremt försiktig.

arabia skrev:
Mitt ena arabsto fick fång i våras (24/5) fick då behandling med Finadyne bla. och blev bra ganska fort. Har sedan midsommarveckan gått i nerbetad hage tillsammans med shettisen o min andra arab o allt har gått jättebra tills nu, då hon har fått fång igen :cry: . Den enda förändringen i hennes foder är att hon fått 2 dl havrekross morgon o kväll nu när de andra har fått kraftfoder. Enl. min vet. borde inte den lilla havremängden påverkat detta fånganfall, men vad kan då vara orsaken :confused: ? Hästen har inte bytt hage o det finns inte massa rator i hagen men "konstiga" växter, detta konstaterade till o med veterinären när han tog en rundvandring i hagen.
Nu blir det bara hö för pållan i vinter, får väl se vad det är för värden på det, ska ta analysprov direkt imorgon när höt kommer o skicka iväg det omgående.

Suck o stön, ibland är det inte kul att vara hästägare. :crazy: :crazy:
Hej stackars din polle; men det är oftast värre med nerbetat gräs pga att det är mest näring i rötterna, jordhage är det bästa för fånghästar även om det käns taskigt så är det bättre än att stå i box hela sommaren, sen finns det ett kraftfoder som är anpassat för just fånghästar, det är bla HAVREFRITT, sen ska man inte ge snabba kolhydrater, Betfor Morötter mm. Lycka till med din häst.

Tack för en bra hemsida med massor av bra information.
Min häst går barfota o har alltid gjort det, hon verkas av utbildad hovslagare var 8:de vecka så jag litar på att hovslagaren vet vad den gör.
Jag har givetvis inte tänkt svälta min häst, brukar ha en noga uträknad foderstat, analys på höt är en självklarhet. Står på halm i boxen o äter en del av det oxå.
Huru vida man ska ge fånghästar betfor har jag hört många olika åsikter om, en del säger att det är bra med betfor till fånghästar då det innehåller mkt fibrer o en del påstår att det inte är bra att ge, vad man ska gå efter vet jag inte för jag känner mig väldigt vilsen. Enl. vet. skulle jag kunna ge lite betfor o morötter istället för kraftfoder o nu läser jag att det inte alls är bra o ge morötter, hur ska man göra? Måste ju ha nått o blanda medicinen i.

Hej Arabia, Tråkigt att det blev ett återfall!

Jag är tyvärr också medlem i samma klubb (fångklubben)!
Jag brukar mana till försiktighet när det gäller avbetade hagar, om våren är riskfylld så är hösten garanterat ett problem. Nu när temperaturen går snabbt ner till några plusgrader på nätterna och solen skiner starkt på morgonen är det bäddat för trubbel. Problemet är att DU inte ändrat foderstatet det har moder Jord fixat åt dig mha frostskydds mekanismen i gräset.
Fruktanhalterna (inte fruktos) kan vara höga nu när temperaturen leker hela havet stormar…

Du kan förebygga fånganfallen genom att ge din häst en mekanisk skydd, har hovbenet roterat kan lamelläderhuden vara sträckt och försvagat. Hovets konstruktion är då skörare och känsligare för inflammationer. Genom att röntga och låta hovslagaren återställa hovets mekanism kommer ditt sto att ha en större chans att motstå kedjereaktionen som leder till fång. Hur är det med rotation/sänkningar? Röntgen?

En annan metod är att ta reda den exakta anledningen till att hon får fång och satsa allt på att förebygga det. Är det gräs? Är det stärkelsen i kraftfodret? Har hon någon rubbning i ämnesomsättningen?
Vill du att din häst ska må bra så gäller det att VETA, blodprover, röntgenbilder, foderanalyser. Tro inte, ta reda på fakta om just din häst.

Jag har ännu inte hittat ett lämpligt färdigfoder för fånghästar, jag tror mer på bra grovfoder som kompletteras med lusern (protein) eller matolja/betfor (energi). Stärkelse halten i många färdigfoder är för höga för att jag ska våga använda mig av dem.

En liten kommentar angående intagning på nätterna: Om det är fruktanerna ni fruktar ( :p ) så är de som lägst på sen natten, timmarna innan solen går upp och någon timme in på morgonen. Fruktanhalten når kulmen på eftermiddag för att avta igen sen kväll-tidig natt.

En kommentar det här med fruktaner är att det än så länge bara är en teori. Jag tror mer o mer på den. Den stämmer valdigt bra med när fångfallen på bete kommer.
PL

Senast ändrad:

Om hästen inte har någon ämnesomsättningsrubbning (tex cushing) så är inte stärkelserika foder eller snabba kolhydrater farligt i rätt mängder farligt. Det är när hästen får i sig så mycket kolhydrater att ett överskott fortsätter ner till grovtarmen som problemen kommer. Grovtarmen klarar efter noggran tillvänjning att smälta en hel del stärkelse utan problem om den inte är för lättlöslig. Problemet med fruktaner är att de inte alls kan spjälkas i tunntarmen men mycket lätt bryts ner i grovtarmen.
Fruktanerna ansamlas mest under soliga dagar efter kalla nätter när kylan "stängt av" gräsets tillväxt annars förbrukas de efterhand av gräset för tillväxten. Fruktaner är gräsets lagringskolhydrat.
PL

peter_lundin skrev:
En kommentar det här med fruktaner är att det än så länge bara är en teori. Jag tror mer o mer på den. Den stämmer valdigt bra med när fångfallen på bete kommer.
PL

Japp, men så är ju så mycket med just HUR fång uppkommer teorier än så länge.
Det kan nog finnas flera orsaker.
När det gäller vår ponny, så är jag spiksäker på vad som orsakade det. Inga bevis, men väldigt starka indicier...
Han har aldrig haft fång tidigare. Gått på vilket bete som helst. Så, efter första utenatten, i en hage som betats kontinuerligt dagtid och alltså var ganska "mager", så föll tempraturen under nollan och på morgfonen hade han ett fånganfal.
Vi får hoppas att man snart hittar orsakerna till detta gissel och kan få fram ett botemedel. Idag är det ju Finadyn man ger, men det är ju knappast ett botemedel utan mera smärtstillande.

1. September är den värsta fångmnd, och nerbetad hage är värre än en med långt gräs.

2. Havre är inget bra foder till en fånghäst, välj förbehandlat foder så som müsli eller pellets. Ge lusern om det är dåligt med protein i höet.

3. En häst som har haft fång har precis samma näringsbehov som innan den blev sjuk!!! Svält inte en fånghäst! Dvs att om inte du har ett extremt bra hö så måste den fortfarande få krafftfoder. Många fånghästar är undernärde och lider av olika briser pga dom inte får den maten dom behöver...

Det finns alternativ till finadyne. Då min häst fick fång för två år sen så behandlades han enbart med akupunktur, örter och homeopatmedel. Inget smärtställande gavs. Han frisknade till på ett par dagar!
Han äter det samma i dag som han gjort dom senaste åren, men jag är försiktig med foderbyten och gräs. Han har inte haft några återfall (peppar peppar!!)

Finadyne od är mer än smärtstillande de hämmar även de toxiner som man tror åtminstone till en del orsakar reaktionen i hoven.
PL

Ja, det får dom, men sällan så allvarligt som tama hästar. Har forskats lite på det, och man har upptäckt att hästarna gärna söker upp hagtorn och äter det vid fång. Hagtorn är som känd kärlvidgande! Det kan vara bra att ge vid ett fånganfall eller i kritiska perioder.

Kan det även ha med rörlighet att göra?? Att våra hästar rör sig för lite helt enkelt??

Eller får högpresterande hästar också fång??

Svårt att svara på... Dom allra flesta högpresteranda hästar får ju t.ex inte gå på bete... Och hålls igång året runt (viloperiod på vintern, men det brukar innebära skrittmaskin iaf).

Jag har en teori om att det kanske beror på oregelbunden rörelse? Helt obevisad men..
Tror iaf att mer rörelse är bra för att undvika fång, eftersom rörelse innebär ökt blodflöde. Rörelse är ju iofs bra för det mesta! :) Och att vildhästar har ett mkt jämnare forbruk av energi jämfört med tamhästar, som tränas väldigt hårt i en timme och står still resten av dygnet, har kollat på mina hästar ute i hagen, och det är inte mkt dom rör sig, några steg hit och dit, men mest står dom och kolla på saker.

martha skrev:
Kan det även ha med rörlighet att göra?? Att våra hästar rör sig för lite helt enkelt??

Eller får högpresterande hästar också fång??

Ja våra hästar rör sig för lite.
De verkas fel.
De tvingas att stå i box.
De tvingas att jobba hårt under en kort stund.
De tvingas i foder de normalt inte behöver som vildhäst.
Vi får helt enkelt våra hästar till att må dåligt.
Detta rubbar deras tarmflora.
Utöver detta fodrar vi för få gånger per dygn.
O.s.v Listan kan göras hur lång som helst...

Själv är jag helt övertygad om att varför våra tamhästar får sådan grav fång är ABSOLUT p.g.a hästhållningen.

Det är lika mycket näring i ett kort grässtrå som i ett långt. Om de äter av högt gräs så årkar de inte äta lika många strån. Dessutom innehåller det långa gräset med cellulosa som är bra för magen! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka