Sv: Fång igen - desperat!!
Ja, min har ju ej längre förstärkt puls. Dock öm i fötterna fortfarande. Jag ringde vet igår och fick en Finadyne-kur. Är det vanligt att man bara ger Finadyne i 5 dagar? Det låter lite och jag kan inte säga att jag har superförtroende för de äldre distriktsveterinärerna här (de yngre vikarierna i somras var så mycket bättre). Men jag HAR fått ut 10 påsar så jag kan ju ge henne en 10-dagars-kur, om det är mer brukligt. Ytterligare en sak som denne vet sa fick mig verkligen att fundera över hans kompetens. När jag frågade efter att få prova ett annnat preparat (har ju haft butta innan) sa han att "ja visst, men det botar ju ingenting. Det är bara smärtstillande". Det är väl ändå inte sant? De här medicinerna är väl både smärtstillande OCH antiinflammatoriska
? Det är väl mycket viktigt i fångsammanhang?
Det ENDA vettiga han sa var att fång är en jobbig sjukdom, och att det var bäst att åka iväg till Helsingborg och få behandling där. Det tycker jag också, men samtidigt vill jag ju ha bort det ömma innan jag åker till klinik. Att ha henne till att stå i transport i närmare 15 mil med ömma fötter låter grymt så jag ger henne en chans till med Finadyne. Vi HAR en klinik som ligger mycket närmare (bara ett par mil), där jag skulle kunna få henne röntgad, men de har ju ingen hovslagare och då vet jag inte hur mycket nytta det är i nuläget?
Idag fick min gå ut en stund igen. Det snöar och marken är mycket mjukare. Hon och kompisen får komma in tidigt tillsammans i stället. Det blir lugnare så, tror jag.
orion_x, vad är det för häst (ras) du har? Har den haft fång innan? Vet du varför den fick fång nu på vintern? Jag har ingen aning om varför min fick fång nu i december. Det känns jättejobbigt för hur ska man då veta vad man behöver ta bort/ändra på? I somras var det ju "lätt" (ja, allt är relativt :smirk: ). Då tog vi bort henne från gräset, och gav henne fjolårshö, och allt var frid och fröjd. Även om gräset bara var överväxt gräs i en skogshage, och som hon "borde" tålt. Men nu???