Fång igen - desperat!!

Sv: Fång igen - desperat!!

Pulsen har gått ner nu sen vi skodde om henne och lade till magnesium, men den har inte försvunnit. Men hon är mer vaken och piggare allmännt nu. cet inte om den hade någon effekt, men man griper ju efter halmstrån:crazy: . Måste nog ringa vet imorgon för att förlänga behandlingen.. gaah, nu har hon stått 1v på finadyne och 10 dar på butta... finadyne igen kanske.. *suck*. Tror dock omskoningen hjälpte henne jättemycket.

Ja, min har ju ej längre förstärkt puls. Dock öm i fötterna fortfarande. Jag ringde vet igår och fick en Finadyne-kur. Är det vanligt att man bara ger Finadyne i 5 dagar? Det låter lite och jag kan inte säga att jag har superförtroende för de äldre distriktsveterinärerna här (de yngre vikarierna i somras var så mycket bättre). Men jag HAR fått ut 10 påsar så jag kan ju ge henne en 10-dagars-kur, om det är mer brukligt. Ytterligare en sak som denne vet sa fick mig verkligen att fundera över hans kompetens. När jag frågade efter att få prova ett annnat preparat (har ju haft butta innan) sa han att "ja visst, men det botar ju ingenting. Det är bara smärtstillande". Det är väl ändå inte sant? De här medicinerna är väl både smärtstillande OCH antiinflammatoriska :confused: ? Det är väl mycket viktigt i fångsammanhang?

Det ENDA vettiga han sa var att fång är en jobbig sjukdom, och att det var bäst att åka iväg till Helsingborg och få behandling där. Det tycker jag också, men samtidigt vill jag ju ha bort det ömma innan jag åker till klinik. Att ha henne till att stå i transport i närmare 15 mil med ömma fötter låter grymt så jag ger henne en chans till med Finadyne. Vi HAR en klinik som ligger mycket närmare (bara ett par mil), där jag skulle kunna få henne röntgad, men de har ju ingen hovslagare och då vet jag inte hur mycket nytta det är i nuläget?

Idag fick min gå ut en stund igen. Det snöar och marken är mycket mjukare. Hon och kompisen får komma in tidigt tillsammans i stället. Det blir lugnare så, tror jag.

orion_x, vad är det för häst (ras) du har? Har den haft fång innan? Vet du varför den fick fång nu på vintern? Jag har ingen aning om varför min fick fång nu i december. Det känns jättejobbigt för hur ska man då veta vad man behöver ta bort/ändra på? I somras var det ju "lätt" (ja, allt är relativt :smirk: ). Då tog vi bort henne från gräset, och gav henne fjolårshö, och allt var frid och fröjd. Även om gräset bara var överväxt gräs i en skogshage, och som hon "borde" tålt. Men nu???

bettysmatte skrev:
Vi HAR en klinik som ligger mycket närmare (bara ett par mil), där jag skulle kunna få henne röntgad, men de har ju ingen hovslagare och då vet jag inte hur mycket nytta det är i nuläget?

Du kan ju röntga där och ta med dig röntgenbilderna och låta en hovslagare sko din häst "hemma". På Hovslagarföreningens hemsida kan du se vilka hovslagare i din närhet som kan dett med sjukbeslag.

Det är JÄTTEsvårt att få tag i en hovslagare här omkring! Den jag har nu är utbildad, men föreslog ändå att om hon får ett till anfall skulle vi åka till Hbg och röntga och få henne skodd där. Jag undrade om HAN ansåg sig ha någon nytta av röntgenbilder, men det tyckte han inte... Jobbigt!!

När vår ponny hade rotation så blev han ju först gipsad av klinikens hovslagare. Men när det sedan var dags för den första riktiga skoningen gjorde "min" hovslagare det hemma och han ville absolut ha bilderna att titta på.

Dock är det ju olika på vilka kurser hovslagarna har gått, min har gått "alla", så han kan ju även detta med sjukbeslag.

Hoppas att det går gör din häst, det värsta med fång är ju just ovissheten som blir. Vi hade tur, även om det blev bakslag för oss i början så har vår ponny varit "frisk" i flera år nu.

En av ponnysarna i stallet fick fång tidigare i höstas, det visade sig att proteinhalten i silaget var så hög att det förmodligen tippade henne "över kanten". Men då hade vi rätt nyligen bytt silage, det borde ju inte uppträda så här mitt i vintern?

Det finns en riktigt bra hästveterinär i Ljungby, som kör ut. Fast då behöver du ju en hovslagare i alla fall, såvida veterinären inte har någon att rekommendera, förstås.

jag har ett russ på två år. Innan i somras hade hon aldrig haft fång. jag har ingen aning om vad det var som orsakade detta.. veterinären står bara och kliar sig i huvudet och tycker det är konstigt. Hon ärter bara hö och har gjort så hela hösten. Bra värden på höet, där hennes mängd är anpassad enl foderstatsprogram för att täcka behoven.. Hon är absolut inte fet heller. det är bara mysko och jobbigt.. hade jag vart du hade jag lastat på och åkt.. man är ju ändå redan inne i försäkringssvängen:crazy:

Trissa skrev:
Det finns en riktigt bra hästveterinär i Ljungby, som kör ut. Fast då behöver du ju en hovslagare i alla fall, såvida veterinären inte har någon att rekommendera, förstås.

Trissa, kan du PM:a mig namnet på den här veterinären? Jag bor inte jättelångt från Ljungby (6 mil, säger Eniro :D ), så det låter ju som en möjlighet! Veterinären som jag har på närmare håll är egenligen bäst på hund och katt, även om han behandlar (och har klinik för) hästar också. Prismässigt, ligger han på samma nivå som distriktsveterinärerna när han kommer ut? Har han också klinik som man kan åka till för att få röntgat, etc?

Ibland undrar jag, och detta är ju grova spekulationer måste jag medge, om klimatförändringar och föroreningar har ändrat på naturen såpass att fler och fler hästar får fång som inte går att hitta orsaken till. Kanske gräset (och därmed höet) har förändrats på något sätt så att känsliga hästar reagerar på det? Jag vet att en förklaring till att fler och fler hästar får fång är att man ger diverse kraftfoderblandningar i allt större utsträckning. Men om man inte gör det då? Om man fodrar med magert (ogödslat) hö, 2 dl betfor/dag (har slopat detta också nu) samt saltsten och vatten, HUR kan hästen då få fång?? Min häst är absolut inte överviktig, och verkar inte ha lätt för att bli. Nej, det är verkligen trist och så besvärligt när man inte vet hur man ska göra för att rätta till det.

Har ringt en "hästveterinär" idag. Han tyckte att distriktsveterinärerna hade skrivit ut Fenylbutazon i dos som han själv brukar skriva ut till shettisar... Min häst ska nu ha en mycket större dos i 10 dagar. Håller tummarna för att det hjälper!! Jag fick JAGA Fenylbutazon förresten :crazy: . När jag kom till det apotek som vet hade ringt in medicinen till sa de att det var slut, men att de fick nytt i morgon. Men jag behöver ju börja på imorgon bitti!! Kastade mig i bilen igen och körde i sporrsträck (nåja, så fort jag vågade i all snön då) till nästa apotek och BAD dem nästan på mina bara knän om Fenylbutazon. ETT paket hade de kvar i lager. Jisses, vilken tur jag hade. Det var för övrigt också rena turen att jag hann dit i tid. Jag hade 7 minuter till godo :smirk: . PUH, vilken eftermiddag!

Sicken tur. Men du kan ju kolla i bipacksedeln eller på fass.se - djur om doseringen är rätt till din hästs vikt. Min lilla på ca200-250kg fick två dospåsar om dagen av butta. jag har med jagat veterinär, men inte fått tag i dem.. så idag skickade jag ett gammalt recept på finadyne med pappa som han hämtade ut till henne... få se om det har bättre effekt än butta nu efter omskoningen.. Det knepiga är att det var lättare att få henne att äta butta än finadyne.. Men finadyne går ju spruta i värsta fall.. om jag kan jaga fatt på en vet..

Min häst, som JAG uppskattat till 320-350 kg, har bara fått sammanlagt 1,5 dospåsar/dag. Veterinären som jag ringde igår sa att islandshästar oftast väger mer än de ser ut att göra dessutom, så han tyckte 4 dospåsar/dag (uppdelat på två tillfällen alltså). Den här veterinären sa också att han INTE tyckte att Finadyne var effektivt vid fång. Han rekommenderade alltså Fenylbutazon eller de mer "moderna" medicinerna, t. ex. Metacam.

Fenylbutazon blandar jag bara med lite vatten och ger i en kanyl (utan nål sålklart :D ) direkt i munnen. Som man ger avmaskning. Min skulle säkerligen aldrig äta det annars.

bettysmatte skrev:
Min häst, som JAG uppskattat till 320-350 kg, har bara fått sammanlagt 1,5 dospåsar/dag. Veterinären som jag ringde igår sa att islandshästar oftast väger mer än de ser ut att göra dessutom, så han tyckte 4 dospåsar/dag (uppdelat på två tillfällen alltså). Den här veterinären sa också att han INTE tyckte att Finadyne var effektivt vid fång. Han rekommenderade alltså Fenylbutazon eller de mer "moderna" medicinerna, t. ex. Metacam

Du har helt rätt i att medicinerna också är antiflammatoriska så därför är det oerhört viktigt att hitta det preparat som häver den akuta fången (för under den blir det lätt både rotationer och sänkningar) Och som jag sagt tidigare så är det oerhört olika från häst till häst vilket preparat som fungerar bäst. Men en annan sak som också är oerhört viktig är just mängden! Så den nya vet. du har nu är inne på helt rätt spår!
I Hbg. ger man dessutom nästan dubbel hög dos de första 2 (?) dygnen för att sedan gå ner på hög dos under ett par veckor och låg dos i ett par veckor till. Allt för att få riktigt hög effekt under det akuta stadiet och för att häva det. Min häst gav de tillslut butta injecerat och fick då äntligen respons. Efter att hon fått det i ngn vecka fick hon så gå över på butta i pulver vilket hon då svarade för.

Om din häst inte ganska snabbt (inom ett par dagar) visar förbättring så skulle jag överväga att åka till Hbg i alla fall. För att underlätta för henne så kan du ta ut distr.vet och spruta henne med smärtstillande precis innan ni ska köra (min häst var så dålig att hon inte ville stå strax innan vi skulle köra. Jag skulle då till en närliggande klinik för att röntga. Hade valt den av samma anledning som du dvs. att den låg närmre. Men när hon på morgonen när vi skulle åka var så mkt sämre så bestämde vi oss direkt för att åka de 15 milen till Hbg istället. Då sprutade vi henne. Och från att inte ha velat stå så kunde hon utan problem gå! Så det gör underverk! Däremot fick vi spruta en gång till efter halva vägen vilket sedan räckte ända fram)

Men sedan så gäller det verkligen att försöka luska ut vad som gett henne detta fånganfall. Äter hon fortfarande fjolårs-hö? Är du säker på att det verkligen har låga värden? Dricker hon som hon ska? Under vintrarna tycker en del hästar att vattnet är för kallt och börjar därför dricka mindre. Vilket i sin tur sätter magen ur balans och så kommer fånget som ett brev på posten...
Är du helt säker på att hon inte är överviktig (det är lätt att bli hemmablind menar jag)? Varenda lite gram för mkt fett på kroppen är till stark nackdel vid fång.
Finns det ngt gräs i hennes hage som hon kan få tag på (räcker med ett par strå)? Fruset gräs kan vissa reagera väldigt på.
Har du ökat på mängden hö på senare tid? För det är de väldigt känsliga emot.

Som sagt, hoppas hon blir bättre med nya medicinen. Men om hon inte blir det så tycker jag def. att du ska köra upp till Hbg. De kan göra underverk!

Tänkte bara berätta att min häst och en häst i stallet bredvid mitt har också haft fång nu på hösten. De hade bägge två fång i somras...

För oss verkar vädret spela roll. När det regnat mycket och sedan tvärfrös, då kom pulsen... Min häst fick då endast fjolårshö och 100g lucern, samt olja/loppfrö för magen. Misstänker någon slags belastningsfång eftersom bägge hästarna är plattfot och gick barfota när det hände. Min är skodd bak nu eftersom det var där han fick puls och det hjälpte.

Har läst någonstans att fång försvagar hoven ett bra tag efteråt, samt att väta kan försvaga ytterligare. Om det då fryser direkt efteråt och blir totalknöggligt borde det öka belastningen på en försvagad hov. = Belastningsfång.

Någon som vet om dessa teorier kan stämma? Kanske kan det hjälpa dig?

Svamlar kanske men tänkte att lite mer funderingar kanske hjälper!

En redan fångsjuk häst kan få återfall av allt möjligt även i väldigt små mängder!
Tex. samma små "osynliga" grässtrån som hästen gick och åt på dagen innan men som under natten utsatts för frost. Kylan och frysningen ändrar fruktoshalten i gräset.
Övervuxet och "dött" gräs i "vinterhagar" är ok för min lilla men bara halva dagar och i kombination med fri tillgång av hö, så hon kan äta det när hon är hungrig.
Äpplen, även ett enda litet äpple kan orsaka anfall om hästen inte återhämtat sig helt.
Min shettis fick senast ett mindre anfall av att fått ett äpple om dagen tre dagar i rad. (Hade innan fått 3 morötter om dagen men tänkte att jag skulle vänja in henne på äpplen då vi har tillgång att fodra med det.)
Till alla med fånghästar kolla bajset.
Jag har lärt mig att ca två dygn innan ponnyn blir öm och varm så har bajset blivit mörkt, löst och luktat illa (surt). Jag har heller aldrig vågat ge henne ngt annat än hö förrän bajset blivit normalt igen.
Ingen annan mockar hennes box...
Efter flera år med extremt känslig ponny har jag fått många råd och tips samt prövat det mesta.
Men som sagt man slutar aldrig att förvånas!
Nu har min lilla pålla klarat sig i 1 1/2 år utan anfall. Peppar, peppar så har jag förhoppningsvis kommit på hur hon skall behandlas för att få vara "frisk".
Till alla, ge inte upp hopppet och tålamodet. När vet har sagt en tid så har jag alltid fördubblat innan jag gjort nästa åtgärd...
Butta har jag tex gett i minst 2 veckor...
Man måste få gå lite på sin egen känsla också.

bettysmatte skrev:
Det är JÄTTEsvårt att få tag i en hovslagare här omkring! Den jag har nu är utbildad, men föreslog ändå att om hon får ett till anfall skulle vi åka till Hbg och röntga och få henne skodd där. Jag undrade om HAN ansåg sig ha någon nytta av röntgenbilder, men det tyckte han inte... Jobbigt!!

Stenestads hästklinik har jätte bra "hov"veterinärer och en jätte bra hovslagare Peter sköld (det kanske finns fler bra hovslagare där men jag vet att Peter är jätte bra):bow:

Hoppas att hon blir frisk snart:)

Alla med fånghästar: hur vanligt är det att era hästar faktiskt blir märkbart dåliga i magen innan fång bryter ut (som lillemans häst)? Jag har ALDRIG sett något löst bajs hos min häst, till exempel. Så om hon blir dålig i magen måste det vara mycket mindre märkbart. Jag får väl börja finstudera bajset :D - det kanske bara rör sig om en liten nyansskillnad...

Tack alla för era intressanta inlägg förresten! Det är så viktigt att lära av varandra när det gäller fång, tror jag.

Jag fortsätter att hålla tummarna för min egen underbara häst, samt för alla er andras fånghästar! Den vet som skrev ut den högre dosen hade behandlat två fånghästar bara igår :crazy: ... Läskigt hur många som får fång även på vintern.

Har en Welsh mountin f 85 har haft fång 2 ggr i min ägo på sommaren , fick avliva ennes kompis 14/12 och 15/12 står hon med fång hu vad ont det kan gå fick fenadyn och hovslagare 15/12 hon ville inte röra sig och lyfta hovarna, men i går blev det en liten förbättring, ringde Strömsholm och de tyckte att jag skulle vänta att transportera hennetills jag kunde få ut vet och ge henne smärtstillande och de sa att det var jättemycket fång jusst nu, De tyckte jag skulle ta blodprov och kolla om hon hade en hormonell sjukdom kursing(ant felstavat) en typ av sockersjuka går att behandla, min ponny står bara på hö. Linas matte

Hej igen har någon ett bra förslag på något man kan blanda mage och tarm och magnesium med till en fånghäst som inte innehåller socker protein eller energi, har bara kommit fram till knäckebröd och min ponnys avföring har alltid varit bra färg vet ej, inget jag reagerat på hon är i övrigt oskodd, min systers halvblod fick fång i sommras och henne rönkade vi bara några km från seminstationen hon stod på och våran hovslagare ringde sin lärare på hovslagarskolan och han avrådde skor, ska tala med hovslagaren på strömsholm de har behandlat över 1000 fånghästar och där öppnas hovarna och hovbenet lägges till rätta om jag förstod dem rätt och de hade en väldigt god prognos, en fånghäst under behandling ska tyligen inte bli sämmre. Lina ponnyn står inne med jättemycket spån och ligger mycket får gå ut när jag mockar en gång på dan 10 m har spånat gången och har mycket mjuk snö ute Linas matte

Hej min fd fånghäst kan inte stå instängd timmar i box eller liknande det gör henne sjuk igen, eftersom hon då inte får den cirkulation i kroppen som hon behöver. Något som säkert kan ställa till det för hästar på vintern?

Liknande trådar

Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 536
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 322
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama