Fång igen - desperat!!

bettysmatte

Trådstartare
Som ni vet från tråd för några dagar sedan har min islänning fått fång igen (hade i juli också, men började bli på bättringsvägen). Vet var ute i lördags (hon fick spruta) och jag började ge henne "butta" i söndags. Redan på eftermiddagen på söndagen tyckte jag att hon verkade mycket bättre och piggare. Hovis kom i onsdags och kapade tån samt, enligt min önskan, skodde med sulor (silikon under sulan) fram. Sedan dess har hon blivit SÄMRE igen!! Jag tänkte låta henne få vara ute i hagen igår lite grann, men jag tyckte att hon verkade så öm att det inte fungerade. Dessutom tror jag att hon har puls fram igen, vilket hon inte hade när hovis var här i onsdags (han kollade). Hovis ringde jag och han är snäll nog att komma ut igen i eftermiddag och titta på henne. Jag känner mig verkligen så här :( :confused: . Vad händer?? Jag föreslog att kanske silikonet trycker på hovsulan, och att hon ömmar pga det. Hovis säger dock att silikonet inte blir så hårt att det ska kunna hända. Det blir INTE en kul jul i år...

Sv: Fång igen - desperat!!

Ville bara tillägga att jag nu varit ute hos hästen. Jo, hon har puls i fram. Speciellt markant i vänster fram. Kan man hoppas på sömtryck, eller liknande, i detta fall? Usch, jag är så deppad och orolig...:(

Ska jag be hovis ta av alla skor och låta henne vara barfota, eller vad hade ni gjort?

Senast ändrad:

Kolla upp ev. sömtryck. Ställ hästen på djup spånbädd. Hästen ska vara så stilla som möjligt om det är ett akut fånganfall.

Gör jättedjup spånbädd!

Låt henne inte behöva äta ngn mat från marken utan sätt upp allt hö i en IKEA-påse el dyl så att hon kan äta utan att belasta frambenen.

Blanda höet med halm. Det är synd om dem i det akuta stadiet men det är inget man kan göra åt det. Det gäller att få bort allt som kan ha gett anfallet.

Om du inte tycker du får effekt av medicinen, ring vet. och be att få byta preparat. Det finns fler att prova.

Hoppas hon blir bra snart! *tröstkramar*

Har med problem och har varit på kliniken både förra måndagen och idag. Finadyne verkade inte denna gången på min, och inte heller butta har haft så stor framgång. Då sa de att jag skulle testa att ge magnesium samtidigt som buttan. Förstärkte effekten på nått sätt, vet inte hur.. men jag har köpt magnesium nu iaf som hon ska få ikväll.

Min ordinarie hovslagare skodde min häst förut när han misstänkte fång, för han resonerade så att det var snällare mot hästen att slippa stå direkt på sulan. Men efter skoningen fick han ondare för att det gjorde ont att sko. Sen på Strömsholm åkte skorna av och han har gått barfota hela konvalescensperioden.

Hovis har varit ute. Han hittade ingen puls. Men det är ju möjligt att hon hade innan och inte nu, eller så är jag inte bra på att ta den. Hon rör sig stelt och lite stappligt, men han tyckte att hon såg ut som en "normal fånghäst", så jag får lite på det nu och hoppas att hon mår bättre snart. Under tiden fortsätter jag medicinen samt börjar ge henne Proviva. Hon får bara hö och vatten. Inget betfor och ingen saltsten.

Usch, jag lider med dig. Min häst fick ett fånganfall den 23 december 2003. Det blev ingen rolig julhelg :(

Som andra redan skrivit är det viktigt att din häst hamnar på boxvila. Underlaget ska helst vara en sandbädd.
Kyla från framknä och ned i 20 minuter, upprepas ofta. (1-2 timmar emellan).
Medicin, min häst svarade på Fenylbutazon.
Protexin för att återställa tarmfloran.

Sedan är det jätteviktigt att åka till klinik och röntga hovarna för att se om det blivit hovbenssäkning och/eller rotationer. Har det blivit det är röntgenbilderna ovärderliga hjälpmedel för din hovslagare för den fortsatta rehabiliteringen.

Jag hoppas det går bra för er!

Jag köpte magnesium på Granngården. Skulle ge en tesked om dagen. Hovslagaren på kliniken satte skorna bakochfram på henne med. Utan sula. Hon gick faktiskt bättre efter. Innan hade hon vanliga skor med sula och kort tå, men han tig av sulorna och verkade kort tå och lade ner trakterna ganska mycket. pulsen hade minskat lite nu ikväll.. Kul jul..

Ska införskaffa magnesium och också ringa vet tillbaks imorgon för att prova att byta medicin. Tycker att hon är alldeles för ömfotad fortfarande för att tro på att den fungerar fullt ut. Men hon svarade ju så bra på "butta" sist :confused: . Kan det vara olika från anfall till anfall? Hon har också de senaste dagarna fått Proviva varje kväll. Ingen puls och ingen värme i hovarna (ljummen men enligt hovis normalt). Trots det går hon illa. Stappligt och stelt. Sedan är det ju halt för henne också, tyvärr, men jag vågar inte brodda för hon verkar tycka att traktbroddarna är obekväma också. Skor med 4 hål hade inte hovis för det är så lite efterfrågan på det här, säger han. Svårt att veta vad man ska göra för att det ska bli så bra som möjligt...!

När min häst med kronisk fång hade ett fånganfall var det just stelheten och stappligheten som visade att hon var sjuk. Hon hade oftast inte mycket puls eller värme i hovarna.

Har du ingen klinik i närheten så du kan åka och röntga hovarna samt få rådgivning? Ring till Strömsholm och rådgör. När det gäller fång så är det bråttom med rätt behandling :crazy:

hovslagaren i kalmar sa att brodd var rena döden för fångfötter, så han tog av mina, jag hade fyra per fot.

Det är ju bra att veta att man kanske gör en sak rätt för sin häst i allafall :smirk: !

Fast hon HAR haft puls, om det nu gör någon skillnad? Jag hade vet ute den 17 dec. Då hade hon puls i båda fram (ej bak), ingen förhöjd temp. Hon har gått på "butta" i en vecka nu och har alltså ingen förhöjd puls längre, men går fortfarande stelt och stappligt.

bettysmatte skrev:
Fast hon HAR haft puls, om det nu gör någon skillnad? Jag hade vet ute den 17 dec. Då hade hon puls i båda fram (ej bak), ingen förhöjd temp. Hon har gått på "butta" i en vecka nu och har alltså ingen förhöjd puls längre, men går fortfarande stelt och stappligt.

Min häst hade också lite värme i hovarna och puls men ej förhöjd temp. Hon stod heller aldrig i fångställning. Stelheten och stappligheten var dock tecken på fång :crazy: Och det var inte mycket stelhet vi pratar om. Någon som ej kände henne skulle förmodligen ej lägga märke till detta. Ändå hade min häst rotationer och hovbenssäkning på bägge fram. Jag eller min hovis skulle aldrig ha kunnat gissa att det var så allvarligt i hovarna. Det är därför jag tycker det är så viktigt att röntga dem.

Kan bara instämma i att röntgenbilder är mycket viktiga!
Jag vill bara tipsa om att vissa hästar får fång för att de är sockeröverkänsliga. Om du blötlägger hö'et i en time innan hästen får det lakas det mesta av sockret ut, om det är sockret som "orsakar" anfallet är det viktigt att minimera det så mycket som möjligt.

Lycka till

orion_x, hur har det gått med din häst? Svarar den på behandling nu när du lagt till magnesium? Det stod ju något i en annan tråd om en häst som FÅTT fång pga att den hade magnesiumbrist...

Tänk på att proviva innehåller kolhydrater (socker) och kan ställa till det värre. Ge hellre coli cur (Finns bla på Atg-kliniker) eller Kraffts Mag & Tarm balans.
Är det svårt att få hästen att äta, ge direkt i munnen med ingivare.

Släpp inte ut hästen i hagen förrän hon slutat ömma, speciellt inte nu när det är vinter och hårt i hagarna. Har den en rotation så skall den stå still tills den har stabiliserats.
Ta röntgenbilder, Jättedumt att chansa!

Tycker även att hästen bör vara barfota tills den slutat ömma.
Även om hovis inte skott trångt så kan en redan öm och svullen hov reagera på en riktig skoning genom att bli ännu ömmare.
Har själv en shettis med kronisk fång som är jättekänslig för att bli skodd under anfall.

Jag har gett min shettis Djävulsklo (med vet.s inrådan) när hon visar tecken på ömhet/stelhet vid tex kyla, frusna och hårda hagar och det hjälper henne.

Vid akuta anfall är det dock endast butta, kylning av hovar samt absolut stillhet och bara hö, som har hjälpt.

Hoppas att din pålle kryar på sig.

Hej, vill bara att jag om min häst som fick fång mitt i vintern, det blev aldrig bra och det visade sig att hon också hade spatt i bakbenen. Några år senare hände detsamma en bekants häst ,den fick återkommande fång även mitt i vintern och röntgen visade att den hade spatt bak. Mina spekulationer är högst amatörmässiga men kanhända ökar spatt belastningen på frambenen så att de lättare drabbas av fång. Eller är det kanske tvärtom att det börjar med fång..

Liknande trådar

Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 536
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 322
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama