fång häst

B

BrokenSilence

Någon med erfarenhet och/eller bra kunskap om fång som skulle kunna tala om hur det är att ha hand om en fång häst? alltså, vad bör man tänka på för att hästen inte ska få återfall å så?

Sv: fång häst

Jag har en fånghäst som jag sköter enl. följande OBS! det är en shettis!
Alla foderövergångar sker mycket försiktigt, på våren får hon inte beta mer än när jag går med henne i grimma, resten av dagen står hon i en sandhage och får där hö, jag släpper henne på bete i mitten på juli efter flera veckors inkörning på gräs. Hon motioneras ca 1,5 tim./dag genom körning. På vintern får hon hö ca 4 kilo fördelat på 3 givor plus ett kraftfoder för hästar som haft fång det heter Lasiure mix (kan ha stavat fel), hon får även Chevinal. Året runt får hon en örtblandning som heter Stand free som också är speciellt för fånghästar. Om det är frost i gräset på vintern släpper jag inte henne på gräs förrän den är borta hon går under tiden i sin grus hage.
Vid foder byte ger jag henne under 3 veckor Protexin detta får hon även inför betet.
Detta funkar bra för henne det är ju inte säkert att det passar alla men det är ett tips iallafall! :D ;)

Det beror ju lite på varför din häst får fång. Är det utfodringsfång eller förlossningsfång? Jag har haft en ponny som lätt fick fång, och det pga hans sjukdom "cushings syndrom". Jag gav honom aldrig nå specialfoder, men var mycker försiktig vid foderbyten och bete. På äldre dar tålde han knappt bete utan vi fick göra en minihage i beteshagen som han fick beta i, då kom han inte åt så mkt gräs. Sen när de andra betát av den stora änge, framåt hösten, då fick han gå med dom. Han fick heller aldrig gå på frostbitet gräs.

Jag skulle inte vilja ha en fånghäst igen. Men får älsklingen fång, så vad gör man! :confused: Skulle dock aldrig köpa en som hade problem med det.

Hej,

Vi har erfarenhet från tre fånghästar varav en medecinfång som man ju till vardags inte behöver oroa sig för.

Men dem andra har nu heller inga problem(har inte haft fång på flera år nu!! :) ), sandhagar och noggrana dieter fungerade inte.

Vi har våra hästar ute dygnet runt så dem hela tiden vänjer sig vid gräset och får äta det. på våren betar dem av det i takt med att det växer.
Dem rids/körs eller får röra sig regelbundet och man får hålla koll på dem.

Märker vi av att dem börjar få några symptom ger vi dem magnecyl, hur många beror på kroppsont och "smärta".
För våran 350kg ponny blev det 15 tabl. morgon och kväll och vid riktig fång 25tabl. morgon och kväll. Detta tipsade våran veterinär om och det har fungerat på våra djur jättebra. Men ha sa att alla ibland inte svarar lika bra utan man får prova sig fram. men prata med eran veterinär om ni har funderingar.

Nu kan dem gå i alla slags hagar igen(med mycket bra gräs!) men man måste självklart kolla till dem och känna hovar osv.

så det kan "gå över" också, eller man lär sig hantera det och hålla det i schack. viktigt att hästen inte är överviktig.

Kram

Har väl aldrig hört talas om att fång "går över"?????
Ge magnecyl till hästar????? Frågade min veterinär hon sa att det skulle hon aldrig komma på att rekomendera inte vilja göra iheller
En häst som en gång har haft fång har betydligt större risk att få det igen om man inte är aktsam!!

I frostbitet gräs bildas det fruktoser och många fånghästar reagerar negativt på det andra reagerar på protein. OBS att fruktoserna "vandrar" kan även finnas i gräset efter en natt med mycket dagg eller om det varit torrt länge och det börjar regna då kan det också bildas fruktos i gräset, fruktos finns även i betfor varpå man ska vara försiktig med att ge det till hästar som har/haft fång!

Jag kan rekommendera en fångmask som heter GREEN GUARD ser ut som en munkorg i nhårdplast hästen kan få i sig små mängder gräs och kan dricka vatten som vanligt. Den funkar jättebra på min shettis då han inte alls vill stå ensam i den lilla sandhagen utan hellre går på bete med de andra. Första dagen bråttades han våldsamt med den men så fort han insåg att den inte gick att få av trivs han bra med den. Den finns att köpa i Börjeskatalogen och på Bole.

nala skrev:
Ge magnecyl till hästar????? !!

I vissa länder har salicylsyra (Magnecyl o dyl) används vid fång utan att det så vitt jag vet finns några bra behandlingsstudier men man tycker sig ha haft effekt.

Emellertid har det på senare tid visat sig att några ämnen som heter matrixmetalloproteinaser (MMP) är ansvariga för en del av det som händer tidigt i hästkroppen vid fång. Salicylsyra kan hämma dessa ämnen.

Det skulle alltså kunna finnas ett underlag för att använda salicyl tidigt vid fång, Man ska nog inte experimentera själv utan tillsammans med intresserad vet. Salicyl tas upp dåligt i magen på häst så det blir stora doser. En del har gett det genom ändtarmen där det tas upp bättre.

Jag har pratat med flera bönder som jag känner och samtliga har på vets rekomendationer gett magnecyl till sina djur när dom "mått dåligt".

nala skrev:
I frostbitet gräs bildas det fruktoser och många fånghästar reagerar negativt på det andra reagerar på protein. !

Det är riktigt att kolhydrater och då särskilt fruktaner som finns i tidigt vårgräs o spannmål förknippats med fång.
Däremot finns inga hållpunkter för att proteinöverutfodring skulle utlösa det.

Detta är ju egentligen konstigt eftersom lättsmälta proteiner som skall tas upp i tunntarmen också skadar grovtarmens bakterieflora om det rinner över dit. Den hypotes vissa fångforskare arbetar med är att det är alldeles speciella bakterier som, om de blir för många, sätter igång en överproduktion av MMP (se ovan inlägg),:

Dessa bakterier skulle då vara just de som växer till av kolhydratöverutfodring men inte av överutfodring av lättsmälta proteiner – som dock ger andra störningar av bakteriefloran.HH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka