Fång - foderrelaterat ??????

Luff

Trådstartare
Jo här finns ju folk som vet så nu undrar jag, är fång foderrelaterat överhuvudtaget. Hade en fånghäst för länge sen och läste då allt jag fick tag på om sjukdomen men nu ser jag lite antydningar om helt nya rön men ingenstans hittar jag vad som gäller nu. Kan ni tipsa om läsställe eller berätta lite kort. Min fånghäst dog i akut grovtarms och blindtarmsinflammation - lite trött på kvällen och stendöd på morgonen. Drabbar bara föl sa vetrinären - min pålle var 15. Kan det ha haft något samband m fången, han var för övrigt alltid gasig oavsett foder. Det är längesen nu men man slutar aldrig att fundera.
 
Ja, EN av orsakerna till fång är foderrelaterad.
Det är dock så att man lämnat den gamla tron att det är proteinerna som är orsaken. Nu anser man att det är kolhydrater som utlöser fången och man har faktiskt till och med lyckats framkalla fånganfall genom överutfodring av vissa kolhydrater.
Om du är BRA på engelska kan du läsa lite HÄR - artikel om de framkallade fånganfallen...
 
Det råder väll inte enighet kring den frågan. Men om du vill höra röster från olika sidor och själv bilda dig en uppfattning så kan du ju läsa Strassers bok om fång. Den finns för närvarande på engelska, men en svensk version är på gång. Den kan beställas från krulligahastens hemsida. Där finns även en massa länkar där du kan läsa om hur man relaterar fång till hovens form. (Och om hur man faktiskt kan bota fång, den långsiktiga) Men då måste man förstå att det finns två sorters fång, en akut och en varaktig. Den akuta symtomen är starkt kopplad till foder, och andra ämnen som vi tillför hästen. Den akuta fången i sig leder inte till hovbensrotation, det är den långsiktiga fången som gör. En fång som är varaktig / permanent orsakas av den överansträngning som lamellerna i hoven utsätts för när hoven har en felaktig (för brant) form. Den kan för övrigt även orsaka en hovbensrotation innan några som hälst "fång-symtom" noterats. Väldigt kortfattat. Du kan hitta mer information i ovanstående hänvisningar.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 911
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp