fång, cushings, insulinresistens - samband?

ellabellabus

Trådstartare
Jag har en liten häst som jag måste börja utreda ordentligt efter helgerna, men tills dess tänkte jag försöka få lite mer kött på benen på egen hand om nämnda diagnoser.

Bakgrund - ponnysto som med tiden blev kraftigt överviktig, inkl späcknacke och säkert lite kuddar på rumpan också, och den dräktighet som skulle ha "åtgärdat" detta gick om intet, hon blev inte dräktig. Den vintern fick hon fång som ett brev på posten :(. Eftersom jag inte just då kunde (på något enkelt sätt) erbjuda motion och kontrollerad utfodring (övriga hästar på lösdrift med fri tillgång) så lånades hon ut till ett ställe där hon både skulle få regelunden motion och kontrollerad utfodring. Hon gick ganska fort ner i vikt och blev nära nog underviktig i stället, bl.a pga att hon inte nödvändigtvis var sugen på att äta det som serverades. Det vände dock och vikten ökade till "lagom" ungefär.
Under senhöst och vinter har hon gått på lösdrift med mer eller mindre fri tillgång på grovfoder + att hon har ätit en del lusern för att inte falla ur.
Jag var och hämtade hem henne före helgerna nu och har till min stora fasa insett att det är en rent mager häst jag har fått hem! Hade hon inte varit så välpälsad som hon är, utan korthårig, så hade man sett revbenen och ryggraden väldigt tydligt, nu känns det "bara".

Jag var från början övertygad om att det handlade om insulinresistens, men sen hittade jag någon tråd här där nån hade skrivit "Cushings" och "mager" i samma inlägg och då börjar ju tankarna mala...

Är det någon som vet nånstans där man kan läsa lite mer om Cushings, utan att det är långa vetenskapliga artiklar? IR har jag plöjt några SLU-artiklar om men jag får nog läsa dem igen tror jag.

Och min sista, eller kanske första, frågeställning är: hur ser sambandet ut mellan Cushings, IR och fång? För jag antar att sambanden finns?
Och vilka är skillnaderna resp likheterna i hur dessa ska/bör behandlas?

Som jag skrev ovan så kommer jag kontakta min ATG-klinik efter helgerna och göra en ordentlig utredning på min ponny, så jag är mest bara intresserad av generella slutsatser.

Sv: fång, cushings, insulinresistens - samband?

Det är väl först på senare år man har upptäckt att det faktiskt finns ett samband, men att förklara hur och varför gör man nog inte på lekmannanivå ... Finns säkert nåt proffs här inne som kan det, men jag vet så mycket som att cushinghästar är fångkänsliga, att cushing först ger pälsförändringar (vågig, lång päls som inte fälls som den ska) och att hästen så småningom faller ur på ett karaktäristiskt sätt, blir väldigt tunn i överlinjen och tappar muskler.

Om jag har förstått det hela rätt så börjar cirkeln med att hästen utvecklar insulinresistens.

Man ska vara väldigt försiktig med sockerrikt foder och gräs som fryser och sedan tinar. Då bildas en sockerart (fruktan?) som inte är nyttig för en känslig häst. Så lösdrift är nog inte det bästa för din häst. Dem jag känner som framgångsrikt skött sina fånghästar i åratal har antingen noggrann koll på att hästen inte äter för mycket på sommaren (stall eller gruspaddock halva dygnet ungefär), inte äter fruset gräs och att den håller vikten eller har de betesreducerare under hela betessäsongen och ser också upp med fruset gräs.

Och min sista, eller kanske första, frågeställning är: hur ser sambandet ut mellan Cushings, IR och fång? För jag antar att sambanden finns?
Och vilka är skillnaderna resp likheterna i hur dessa ska/bör behandlas?

En del Cushinghästar är IR eftersom Cushing kan medföra IR.
IR ökar risken för fång eftersom höga insulinhalter i blodet ökar risken får fånganfall.

Denna länk handlar nog mest om IR och fång.

http://stud.epsilon.slu.se/2057/

Tack för era svar! Jag har hunnit skumma litegrann i länkarna - tack och lov finns ju Google översättning... :D
Ska läsa mer senare, men passar ändå på att kasta ur mig några spontana frågor och hoppas att någon vet något om det:
Kan IR och/eller Cushings utvecklas/finnas redan vid första tillfället då hästen får fång?
Vad kan jag göra för att hjälpa min ponny tills saken är utredd? Hon behöver gå upp i vikt, men det går ju inte att ge vad som helst. Jag har en till fångponny som mår utmärkt just nu trots fri tillgång på hösilage i hagen, jag hoppas att det innebär att sockerhalten i hösilaget är låg - jag har inte analyserat just det. Och jag ger melassfri lusern.
Och egentligen min viktigaste fråga, hur stor är chansen att hitta ett sätt för hästen att leva ett normalt liv i framtiden? Fungera som ridhäst och kunna gå i hage. Är det något att jobba med över huvudtaget eller ska man redan från början överväga utdömning?

Jag förstår att detta är frågeställningar som är överkurs för merparten av bukebesökarna, men jag är samtidigt väldigt tacksam för svar från Er som har åtminstone lite mer koll än vad jag har!

Kan IR och/eller Cushings utvecklas/finnas redan vid första tillfället då hästen får fång?
Det troligaste är nog att hästen redan var IR och/eller hade Cushing. Det har antagligen bidragit till fånganfallet.
Vad kan jag göra för att hjälpa min ponny tills saken är utredd?
Den bör i så fall äta så lite socker, fruktan och stärkelse som möjligt dvs inte ngt som innehåller spannmål eller melass,

Hon behöver gå upp i vikt, men det går ju inte att ge vad som helst. Jag har en till fångponny som mår utmärkt just nu trots fri tillgång på hösilage i hagen, jag hoppas att det innebär att sockerhalten i hösilaget är låg - jag har inte analyserat just det.
Jag hade kanske inte varit helt säker på att det är låg sockerhalt i grovfodret ändå. Men urvattnad betfor (riktigt urvattnad hade jag satsat på eftersom du inte vet hur det är med hästen) eller betfibrer utan melass, olja och ett proteinkraftfodermedel som tex soja är bra foder. Och sedan melassfri lusern. Jag hade nog provat med att öka lusernet först och främst. Det finns ju både som pellets och hack så man kan variera lite.

Och egentligen min viktigaste fråga, hur stor är chansen att hitta ett sätt för hästen att leva ett normalt liv i framtiden? Fungera som ridhäst och kunna gå i hage. Är det något att jobba med över huvudtaget eller ska man redan från början överväga utdömning?
Det finns IRhästar som blir bättre. Vi är några st här på forumet som har IRhästar med eller utan tidigare fånganfall. Nu framgår det ju inte riktigt varför din häst gick ner i vikt. Har du analys på ensilaget? Vad åt den när den var utlånad? Nu är jag inte veterinär men på din beskrivning så tycker jag det verkar som att den skulle kunna ha Cushing. Det går i så fall att medicinera och det bör man naturligtvis göra, så tidigt som möjligt. Jag tror kanske inte att en IR eller Cushinghäst kan leva ett helt vanligt liv som vilken annan häst som helst. Man måste alltid passa dem extra noga, begränsa betet osv. Men det går att rida dem och de kan gå i hage. Däremot så tror jag att lösdrift med fri tillgång på foder kan vara besvärligt. Jag hade inte heller velat låna ut hästen. Men det är jag som tänker så. Jag rider min IRponny, hon går i gräshage men med begränsad tillgång på gräs, just nu går hon i hagen i snön som de andra.

Men hur du ska göra med din häst/om det är lönt att försöka överhuvudtaget beror naturligtvis på flera olika faktorer som tex hur dålig den är, hur mkt tid arbete, pengar du vill eller kan lägga ner på det osv.

inte mkt till svar kanske

Håller med det du skriver, och vill poängtera igen; det krävs livslång extra omvårdnad och att man är jättenoga med vad hästen äter, men är man det kan hästen fungera utmärkt som ridhäst. Men den kommer alltid att ha en ökad känslighet.
Som sagt, en betesreducerare och ett bete där man har koll så att hästen inte betar frostgräs har jag sett fungera alldeles utmärkt. Nämnda häst går på gammalt "skogsbete", inte gödslade vallar!

Jag hade kanske inte varit helt säker på att det är låg sockerhalt i grovfodret ändå. Men urvattnad betfor (riktigt urvattnad hade jag satsat på eftersom du inte vet hur det är med hästen) eller betfibrer utan melass, olja och ett proteinkraftfodermedel som tex soja är bra foder. Och sedan melassfri lusern. Jag hade nog provat med att öka lusernet först och främst. Det finns ju både som pellets och hack så man kan variera lite.
Hur är det med potatisprotein, funkar det? Jag undviker gärna soja om jag inte måste använda det...
Jag ger henne en rejäl portion melassfri lusern (Kvarnby), kanske borde jag hälla en skvätt olja över det också...

Det finns IRhästar som blir bättre. Vi är några st här på forumet som har IRhästar med eller utan tidigare fånganfall. Nu framgår det ju inte riktigt varför din häst gick ner i vikt. Har du analys på ensilaget? Vad åt den när den var utlånad? Nu är jag inte veterinär men på din beskrivning så tycker jag det verkar som att den skulle kunna ha Cushing. Det går i så fall att medicinera och det bör man naturligtvis göra, så tidigt som möjligt. Jag tror kanske inte att en IR eller Cushinghäst kan leva ett helt vanligt liv som vilken annan häst som helst. Man måste alltid passa dem extra noga, begränsa betet osv. Men det går att rida dem och de kan gå i hage. Däremot så tror jag att lösdrift med fri tillgång på foder kan vara besvärligt. Jag hade inte heller velat låna ut hästen. Men det är jag som tänker så. Jag rider min IRponny, hon går i gräshage men med begränsad tillgång på gräs, just nu går hon i hagen i snön som de andra.
Jag har ingen analys på hösilaget, men på de andra hästarna ser jag att det är gott om protein i det i alla fall. Min ridhäst (halvblod) är vädligt rund och fin på det, hon får en liten skopa havre när hon kommer in, lever i övrigt enbart på sitt grovfoder. Men det är hyfsat blött (runt 50-60% skulle jag gissa) så de behöver ju äta mer för att få i sig näringen, det passar mig ganska bra eftersom hela gänget här ute är lättfödda.

Men hur du ska göra med din häst/om det är lönt att försöka överhuvudtaget beror naturligtvis på flera olika faktorer som tex hur dålig den är, hur mkt tid arbete, pengar du vill eller kan lägga ner på det osv.

inte mkt till svar kanske
Frågan är ju hur mycket extra jobb det är. Jag har begränsat med tid att lägga på hästeriet, så rent krasst får det inte vara alltför mycket extrajobb för då är det helt enkelt inte intressant längre. Sen har jag väldigt svårt att tänka mig att sälja en ponny som inte är frisk och sund.
Jag har en "fånghage" sedan tidigare, en rätt trist hage med några enstaka grässtrån - fast mysig med höga lönnar runtomkring så skuggplats finns. Där får jag fodra med hö hela sommaren.

Och jodå, ditt svar var värt mycket, jag behöver hjälp at bena ut mina funderingar bara och det är för tungt att på egen hand läsa sig till allt i detta fallet.

Personligen så tycker jag att det var väldigt mycket extraarbete med en sån här häst. + ständig oro också. Om jag hade fått en häst igen med denna diagnos och fång, så hade jag tagit bort den med en gång. En häst med IR behöver dessutom motion, precis som med människor som har sockersjuka, så att bara ha den i hagen är inte optimalt.
Att en Cushinghäst (som inte får medicin) blir mager, beror på att Cushing orsakar muskelförtvining. Den tar sig dock igen med medicinering men bukigheten är svår att få bort. Det hör ihop med sjukdomen och inte med proteinbrist.
Veronica Roberts på Strömsholm, räknas som den bästa veterinären på det här området, föreslår att du ber din veterinär att kontakta henne.
MVH Kryddan

Du kan ge koncentrerade foder som inte innehåller stärkelse. Potatisprotein är bra men jag tror att det är svårt att få tag i. Krafft har eller har haft ngt foder med potatis.. i namnet men då måste man se upp så det inte innehåller spannmål eller socker.

Det vi menar med analys är delvis att göra en sockeranalys på fodret. Om din häst är IR så bör den inte äta grovfoder med mkt socker eller fruktaner i. Då kan IR förvärras och utlösa fånganfall. Nu förbrukas en del (eller ganska mkt?) av sockret vid ensileringsprocessen.

Du kan ge koncentrerade foder som inte innehåller stärkelse. Potatisprotein är bra men jag tror att det är svårt att få tag i. Krafft har eller har haft ngt foder med potatis.. i namnet men då måste man se upp så det inte innehåller spannmål eller socker.
.

Krafft Protein, det som numera heter Krafft Muskel har potatisprotein som proteinkälla. Innehållsförteckningen är dock inget för fång/IR-hästar tyvärr..

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Lysin
Metionin

Potatisprotein finns i Kvarnbyfoders grissortiment.

Ang extraarbete beror det ju en hel del på hästen/ponnyn. Hur fångbenägen är den, hurpass IR är den, och hur mycket kan den äta etc.

Men kan berätta om mina, så ser du ett ex på hur det KAN vara..

Ständig diet. Under icke-grästid innebär det att jag måste ge dem precis minimiTS av grovfoder. Dvs mycket små portioner som äts upp FORT. Dvs de får lite tuggtid, och jag måste fodra TÄTT för det inte ska bli för lång tid utan mat. Mina fodras var fjärde timme.. 6-10-14-18-22-02.. Den sista fodrar jag med automatisk nattfodring, innan jag fixade den fick jag ge så mkt mat jag kunde kl 22, och försöka blunda för att de var utan mat 6 - 7 h varje natt =/

Hästarna accepterar att ligga på minimiTS, dvs magarna håller och de är inte matrabiata. Men det skär i mitt hjärta att de alltid, alltid är hungriga, aldrig riktigt får äta sig MÄTTA, och att de får så kort tuggtid/dygn.

Vintertid kan de gå ute hela dagarna.

När det finns gräs är det värre.. Jag har ingen gräsfri hage, så de går på kraftigt begränsat gräs MED munkorg. De går ute maximalt 10 - 18 när det är gräs. Många, långa h på box, vilket också skär i mitt hjärta. Fodring som vanligt inne, dvs täta små portioner. Och så ett evigt kollande så de inte tappat munkorgen, hela tiden se till alla stängsel är i gott skick och hela (så risken minimeras de rymmer). Ett evigt kollande på vädret och ändra hur länge de får vara ute/vilka tider de får gå ute. Evigt kännande på ben och hovar och då den alltid närvarande 'oron'.

Med en häst som kan äta mer MJ-mässigt blir det ju en betydligt normalare tillvaro, om den kan fodras med 'normala' mängder. Samma sak om man har gräsfri hage (om den inte blir en lerpöl då), då kan man ha vettigare utetider etc.

Men för mig innebar fång- och IR-diagnosen ett enormt merarbete, mer passning, tar längre tid, jag bli mer låst osv. Men än anser jag det är värt det.

Jag skulle inte kunna stå i inackstall dock, just pga foderdelen. Skulle nog inte VÅGA stå i inackstall heller, risken att någon slänger åt dem fel mat eller matar dem i ren vänlighet med äpplen/havre etc.

Vill bara tala om att HÄSTENS vilja är ofta en orsak till hur länge man orkar.

Vi orkade tills slutet av november men då efter nästan 6 år ville inte Lippan längre så den 6 december 2010 fick hon somna in med hjälp av trotjänaravlivningen.
Hon blev NÄSTAN 28 år :cry: :love:

Visst fick jag panik efteråt men redan några timmar senare kändes det bara.... LUGNT....
Om ni förstår hur jag menar.......

Vill bara tala om att HÄSTENS vilja är ofta en orsak till hur länge man orkar.

Vi orkade tills slutet av november men då efter nästan 6 år ville inte Lippan längre så den 6 december 2010 fick hon somna in med hjälp av trotjänaravlivningen.
Hon blev NÄSTAN 28 år :cry: :love:

Visst fick jag panik efteråt men redan några timmar senare kändes det bara.... LUGNT....
Om ni förstår hur jag menar.......

Håller helt med där, och förstår precis hur du menar. Jag brukar kalla det för 'lättnad' (med fnuttar), känslan av ro och lugn efteråt.

Jag försökte ju inte alls speciellt länge med min N. Hon fick lindriga fånganfall, dock flera. Blev fullt återställd och fort och dessutom var jag inte så kunnig då så det var inte så himla jobbigt för mig ens. När hon fick fång i februari, ur det blå, så jag var redo att kämpa vidare. Hon kunde inte ridas annat än på MJUK mark. Där var hennes två största nöjen i livet borta. De var nämligen att arbeta och att äta - i den ordningen. Äta var ju borttaget sen länge, och nu rök att arbeta. JAG ville (och kunde) ha henne kvar som hagpensionär och promenadpensionär, och skaffade en liten 'skötare' åt henne.

Jag tog bort henne i april samma år. Hon ville INTE vara pensionär, alls. Hon högg tag i min jacka och försökte dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel. Jag tänkte redan där att 'hur fan blir det här i sommar, inget bete (så hade det varit innan med ju några år) och inget ARBETE'. Men jag var väl ego där, och jag trodde hon skulle vänja sig. När hon oprovocerat började bråka med sin annars så älskade hagkompis så fick jag inse att det för HENNE inte fanns någon anledning att fortsätta. Oavsett om hon skulle vant sig eller ej, så pensionärslivet var inget hon egentligen ville ha.

Jag red henne barbacka sista kvällen. Hon SKEN som en sol, och på ett mjukt ställe där det var barmark och blött fick hon trava. Man kände glädjen hon utstrålade, att ÄNTLIGEN hade matte fattat, äntligen fick hon jobba och inte bara skritta. Där, med tårarna rinnande ner i hennes man, försvann det sista tvivlet på om det var rätt beslut. Hon somnade dagen efter, ska inte dra den storyn, men där bevisade hon att hon inte bara VISSTE vad som skulle ske, utan att det var helt okej för henne, hon var färdig.

Tårar i ögonen när jag läser din berättelse, otroligt storsint av dig att sätta henne främst på det viset ....
Ja, man tar som djurägare på sig ett ansvar att se till att hästen slipper när den inte vill mer .... även om det är fruktansvärt tungt.

Jag håller med dig.
Sedan tror jag också att det beror på hur hästen är.
Vi har fyra hästar här hemma. En av dem är min egen ponny. Jag köpte henne som tvååring och har tillbringat massor av tid tillsammans med henne. Hon är helt klart den av våra hästar som är mest hanterad och van vid - i stort sett allt. En häst som ska rehabiliteras efter att fånganfall bör vara ganska lätt att hantera. Det är ex långa perioder med boxvila och det underlättar om man kan ta ut hästen utan problem.

Nu har ts häst inte fång just nu och har vad jag förstått inte haft det nyligen heller.

Både jag och sambon hann med varsin stilla ritt och som upplevdes som om hon inte alls var trött på livet.
Med mej var hon nästan som vanligt och både travade och galopperade även om hon kändes odefinierbart "trött" i galoppen så där fick hon gå helt själv utan att jag drev det minsta.

Så hade hon inte visat så tydligt inne OCH ute att hon inte "orkade" längre med all snö som dessutom kommit så hade vi gladeligen fortsatt många år till.
Men en häst UTAN glimten i ögat och som behövde hjälp att komma upp efter varje gång hon lagt sej och rullat ute och bara stod stilla det mesta i hagen med hängande huvud tyckte varken vet eller vi att vi skulle ge en STOR behandlig med massa sprutor med antibiotika, vitaminer m.m m.m.

Den hästen skulle få ett värdigt slut.

Och BÅDE hon och dom andra hästarna, som fortfarande gick kvar ute i hagen VISSTE vad som skulle hända.

Hon var spänd det kände jag genom mitt grepp i grimman fast jag blundade, men avlivaren pratade mjukt och stilla tills vi både kände att NU vill hon och slappnar av........... :cry: :love:

Tack gode gud för dessa underbara människor, vad skulle vi göra utan dom ? ? ? :love:

P.s. Cushing syndrom har döpts om och heter något annat numera, kommer inte på rak arm ihåg vad det heter men läs senaste Ridsport så står det där..... d.s.

P.s. Cushing syndrom har döpts om och heter något annat numera, kommer inte på rak arm ihåg vad det heter men läs senaste Ridsport så står det där..... d.s.

PPID. Pitiutary Pars Intermedia Dysfunction (reservation för stavningen)

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 788
Senast: axel
·
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Lager
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30