fång, borrelia eller vad?

yrbin

Trådstartare
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: Hej
Har en 5årig shettis som vi inte blir klok på. Hon fick fång en gång i sommar fick medicin blev bra. Men nu är hon stel i benen vill inte riktigt gå. Vetirinären säger på telefon att det är fång igen behandlar blir inte bra. Säger att borrelia har knappt aldrig en häst utan att ha feber mm. och det är ovanligt hos häst. Ger en kur till med medicin hjälper inte. Hovslagaren kommer och avverka kan inte se att hon har haft fång det brukar han alltid se såg att hon haft det första gången. Hon vill inte korsa benen när man vänder henne böjer lite på knäna beter sig inte riktigt som hon har fång. Har haft en annan shettis med fång i många år så känner väl till symptomerna. Har ej haft feber. Humör ändring sen hon blev sådan här. Men samtidigt när detta kom så avlivade vi den andra shettisen och hon fick än äldre arab sto till sällskap som kompis med henne men samtidigt väldigt sur på henne. Snälla någon som har något bra förslag av vad det kan vara. Blir tacksam för alla förslag. veterinären kommer på måndag och han tror bara hela tiden att det är fång. Behöver ha något att ha i ryggsäcken när man ska prata med honom .Han är speciell. Pappa har honom til korna och vill inte ta någon annan veterinär. Håller på att bli knäpp på vad det kan vara. Yrbin

Sv: fång, borrelia eller vad?

Inte borrelia men erlichea kan ge symtomer som stelhet och muskelömhet samt påverkade leder i allmänhet, utan feber. Ofta kan febertoppen vara kort, så kort att man inte ens hinner märka att hästen har/haft feber.

Mitt sto hade i somras erlichea, hon hade feber en dag sen försvann den och återkom inte heller under hela tiden. Så feber är inget bra riktmärke, för alla får inte det och om den kommer så kan det alltså handla om en kort period.

Nej det blir nästa steg efter blodprovet för borrelia eller elishias. Vi vill plocka ut försäkringen om vi ska röntga och då behöver man ju ett veterinät intyg för det. Yrbin

Det kan kanske vara strålbenshälta ???

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka