Fång av betfor?

B

BeastieBabe

Fick höra att hästar kan få fång av för mycket betfor eftersom att sockerhalten blir för hög.. någon som vet något om detta?
 
Har aldrig hört något om det men annars så brukar det vara det man ger fånghästar att äta på vintern istället för krafftfoder. Under sommaren så ger jag en skvätt betfor till mina fångbenägna ponnier vid ridning för att de ska få något gott som belöning.
 
Det har gjorts försök där man gav hästar 1 kg melass per kg kroppsvikt utan negativa effekter. Man skall inte överdriva sockerhalten i betfor. Socker tas upp så lätt i tunntarmen att det skall till väldiga mängder innan det spiller över till grovtarmen.
PL
 
jo jag hänvisade till det jag oxå, men det här "ryktet" kom från nyare forskning..
tack för svaret :)
 
Jao annars blir lite mkt :)
fast ändå är 3,5 kg melass (ca 6 kg betfor i sockerhalt) ganska mycket för en normal c-ponny.. hoppas det inte är någon som ger det.. det blir några kilo när det är uppblött.. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
428
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
691
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp