Fan vad dum jag är!

Salasolen

Trådstartare
Lämnade pålle med reflexgrimma på i hagen... Min stackars älskling har nu fått lära mig varför man ALDRIG ska göra det... Kom ut till hagen idag och såg att grimman inte var på. När han kom närmre såg jag att han var svullen över ögat... Går in i hagen och tittar närmre, på ena sidan har han skavt så mycket när han försökt få av grimman att ha hade öppet sår i nacken och andra sidan är pälsen avskavd i nacke, under öra och på ögonlocket, som som sagt var är riktigt svullet! :cry:

Typ en decimeter under höftbensknölen såg jag att han skavt av sig pälsen typ 10*10 cm, går runt honom och ser att det är likadant på andra sidan!:eek: Hu f-n har han lyckats med det? Han måste ju ha fastnat mellan något men då borde det ju vara PÅ höften där han är som bredast?

Håller nu tummarna på svullnade över ögat går ner, det är väl det som oroar mej mest. Skulle ju vara skönt om man slipper ta ut vet. Tur att man har en snäll pålle som kan ledas med grimskaft runt halsen, lär ju inte kunna sätta på grimma på ett tag. Stackars snutt får lida för min idioti!

Sv: Fan vad dum jag är!

usch, det låter inte roligt alls :(

men jag förstår inte (kan bero på trötthet) vad det har med just reflexgrimma att göra? :confused:

Jag skulle inte ha lämnat honom med grimma i hagen annars. Det har varit älgar som dragit rakt genom hagen ett par gånger i sommar och nu när det är mörkt tyckte jag att hna skulle ha den för att synas bättre om det skulle hända igen och hästarna skulle få för sig att vandra efter...

Skulle nog gissa på att det bara var en överflödig detalj att det var just en reflex grimma. Det var nog bara att hon lämnade en grimma på.

Lät inte alls kul, usch och fy, hoppas hon kryar på sig!!!

aha. jag fattade det som att det var just det att det var en reflexgrimma som gjorde att hästen skavt av sig den, men antar att så inte var fallet?

tråkigt som sagt att det blev så. själv anser jag att man kan variera att ha grimma på eller inte. min häst hade det ibland (pga att deras hage gick bredvid starkt trafikerad väg, så skulle dom kommit lösa kunde man haft något att ta dom i iaf ) men oftast inte under sommaren när hon gick ute dygnet runt och fick väldiga skav av den.

medryttarhästen har oftast inte grimma på sig, dock har hon det nu pga att man måste fästa flyveilen i något...

har dock aldrig varit med om en häst som gjrot som din, och det ska man kanske vara glad för :crazy:

Jag skulle inte ha lämnat honom med grimma i hagen annars. Det har varit älgar som dragit rakt genom hagen ett par gånger i sommar och nu när det är mörkt tyckte jag att hna skulle ha den för att synas bättre om det skulle hända igen och hästarna skulle få för sig att vandra efter...

Jag skulle ju också vilja ha reflex på hästarna i hagen, OM de skulle rymma... men man vill ju av ovan nämnd anledning inte ha grimma på... Så jag tänkte faktiskt i år fläta i reflexband i man, pannlugg och svans :idea:

Det finns ju faktiskt goda argument både för att ha grimman på (flyveil, kunna få tag på hästen m.m.) och för att inte ha det (risk att fastna). Så jag tycker inte du har gjort något fel - olyckor händer oavsett hur mycket man försöker förhindra dem, tyvärr.

Reflexgrimmor är väl gjorda av nylon. Därav problemet. De bränner.
Bara lädergrimmor i hagen om man behöver ha grimma där. Det är regel för mig.

Jag skulle ju också vilja ha reflex på hästarna i hagen, OM de skulle rymma... men man vill ju av ovan nämnd anledning inte ha grimma på... Så jag tänkte faktiskt i år fläta i reflexband i man, pannlugg och svans :idea:

Det finns ju särkilda reflexer att köpa för att fästa i svansen t.ex. kolla i vilken hästsportsbutik som helst.. det kan det faktist vara värt.. det är en svart tjockare remsa som man fäster runt svansen längst upp och från den hänger det ner reflex remsor.. har aldrig kommit mig för att köpa en men det kanske är dax.. är väl dumt att det ska få lov att hända nått innan man köper det..

När ag om ut i morse hade han var i hela ögat, stackars liten. Ringde vet som var snäll och kom nästan direkt, det var ingen fara med ögat men han fick e sputa med finadyne och sen recept till 5 dagar till.
Nu är det ju ändå dax för täcke för min så det är bara till att klistra på reflexer på det.:)

Jaaa... fast det är ju liksom en resår.. lär inte sitta kvar när lillgubben tokrullar sig... han rullar noga :crazy:
Men jag tänkte att om man trasslar in ngt i själva håret borde det ju hänga kvar :p

jag har sett em bättre lösning :idea: hängselspännen med några remsor reflexband hängande, bara att knäppa fast direkt i taglet!

jag har alltid haft nylongrimma de gånger jag haft grimma på häst i hagen. visst bränner dom om hästen skulle fastna etc, men jag förstår inte hur den kan bränna när hästen försöker få av sig den?

nåja, uppenbarligen hade TS häst gjort sig illa på den och det är väl olika från häst till häst och tillfälle..

BeastieBabe tycker jag förresten hade en kanonlösning! :)

ja jag såg nåt liknande någonstans, men med ett vanligt klämspänne och man skulle sätta den på jackan eller så, barnreflex typ, men med ett hängselspänne så kommer det att sitta som berget i svansen :idea:

Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du lämnat grimman på. Jag brukar låta två av hästarna ha grimma på sig i hagen, den ena för att jag skulle få skäll av tränaren eftersom hon är svårfångad i hagen och den andra för hon blir stressad när hon blir ensammen och skulle kunna rymma vi har 90 väg som är med mycket trafik, sist hon rymde höll hon på att bli på körd eftersom de hade blivit skrämda av nått dom båda kom uppmot vägen i full fart , min sambo lyckades få henne att vända i sista sek annars hade hon blivit på körd hon och bilen kom samtidigt till samma punkt, Dom hade blivit skrämd av nått, min sambo hörde hur det small till och vips så kom två hästar i full fart han rusa ut och ställde sig mellan vägen och hästarna som tur var för att försöka nått annat brukar vara omöjligt när hästar är livrädda utan bara försöka ha koll på kaoset och vänta ut dem. nu är det ju första gången dom har gjort så hon brukar absolut inte springa nånstans utan ställa sig och beta vid husknuten om båda de andra hästarna är hemma annars går hon ner till sin andra pokare. Nummer tre har nästan aldrig grimma oavset, max tio gånger under våren och sommaren och 2-3 gånger i hagen en av gångerna idag tack och lov eftersom hon hade kliat ner en stolpe och gått ut. Det blev så rörigt men jag hoppas ni fattar vad jag menade. Grimma i hagen är både och, det är nog omgivningarna och hästen i sig som avgör vad som är bättre.

Bra tips med hängselspännen med refex att hänga i svansen, :bow:
Ska ta och titta igenom barens hägnslen tror att det finns ett par tre stycken som är för små. Är det bara att ta vanligt reflexband som finns att köpa på dom flesta hobbyställen?:)

Reflexgrimmor är väl gjorda av nylon. Därav problemet. De bränner.
Bara lädergrimmor i hagen om man behöver ha grimma där. Det är regel för mig.

Jag har samma regel (nästan):
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att sätta på mina hästar någonting annat än en lädergrimma.:eek: Någonsin!

till nästa gång kan ha ha en lite större grimma o sätta en nyckelring i ringen där du fäster haken.
Hoppas att det inte blir ngt med ögat.

Det finns ju särkilda reflexer att köpa för att fästa i svansen t.ex. kolla i vilken hästsportsbutik som helst.. det kan det faktist vara värt.. det är en svart tjockare remsa som man fäster runt svansen längst upp och från den hänger det ner reflex remsor.. har aldrig kommit mig för att köpa en men det kanske är dax.. är väl dumt att det ska få lov att hända nått innan man köper det..

tycker inte de är nå bra passar inte alla hästar mm jag har en med ett hängselspänne som man knäpper fast i svansen mycket bra...

*KL*
Har stora reflexer fastsydda fram, bak o på sidorna av täckena.

Att ha reflexer bak om att ifall hästarna rymmer är inget vidare.
De springer ju fort framåt o behöver då ha reflexer framåt för ev. mötande trafik.

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 559
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 988
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Constance
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka