Familjebil, Ford galaxy, S-max, Toyota Verso?

Vår_Vinter

Trådstartare
Finns det någon här som har ovanstående bilar?

Vi har idag en ford mondeo, men det är trångt med två barn (en i babyskydd o en bakåtvändstol) o hund, passageraren fram får knappt plats.

Så nu kollar vi på någon av dessa bilar, framförallt ford galaxy med karossen från 2006.

Men är lite nyfiken på de andra två oxå. Är osäker på om dom är så stor att det får plats två bakåtvändastolar o ev. 3 st (man vet ju aldrig om det blir en 3e :p, men då två bakåt o 1 framåtvänd).
Får det plats 3 bakåtvändastolar i dessa bilar?

Hur stort är bagageutrymme om man har de två extra sätena nedfällda?

Sv: Familjebil, Ford galaxy, S-max, Toyota Verso?

Jag har kört både Galaxy och S-Max i jobbet. De är som natt och dag utrymmesmässigt, och i ert fall skulle jag välja Galaxyn utrymmesmässigt. Tveklöst. Dessutom hade åtminstone den jobbet hade en otroligt trevlig bränsleförbrukning för att var en så "stor" bil.

Då jag sluppit allt vad service och verkstadsbesök heter kan jag inte uttala mig alls ur den aspekten. Eg inte jättemycket körmässigt heller, båda har varit trevliga och lätta att köra även långfärder (Galaxyn gjorde Uppsala - Mora tur och retur på en helg, plus diverse körande däruppe i Dalarna).

Men S-Maxen är sjukt extrautrustad med allt lull man kan tänka sig och är automat (Galaxyn var manuell och i standardutförande)

Vi har haft en S-Max i 4 år. Den gick 10000 mil. Vi köpte den ny.

Den är ju sjukt rymlig. Vi hade en bakåtvänd stol i mitten bak. Vi hade lätt fått plats med två till. Sambon är 183cm lång och han körde oftast. Vår vagn, en bugaboo cameleon ställde vi bara in utan att fälla ihop den. Aldrig några problem att få plats. Sätena längst bak är nog egentligen inte att betrakta som sittplatser för vuxna. De funkar att åka kortare sträckor i. Jag skulle inte placera någon där tur och retur till fjällen.

På 4 år hände följande:
- växellådan vart slapp (automat)
- rost under lacken
- något skumt motorfel som skulle kosta "runt 10000kr att laga, tror vi"

Motordiagnostiken var värdelös. Det gick ute att få fram om felet var avhjälpt eller inte.

Vi var nöjda med bilen, riktigt nöjda. Men det var sjukt skönt att bli av med den! Vi orkade inte ta tag i problemen utan krängde den och köpte en ny bil.

Mvh Miks

Jag tvivlar på s-max då många verkar ha haft problem med den o framförallt automaten.
Läste att många fick rost på bjälkarna pga saknaden av stänkskärmar..
Sen att en del haft problem med att bilen inte startar när det är lite kallt ute...

Lutar mer o mer åt en galaxy trots allt. Nackdelen är att alla finns i södra sverige, hade gärna velat haft en norrlandsbil som inte gått på salt i 13000 mil ;)
Men det verkar bara vara att drömma, får dom in någon så är det den äldre karossen (-2005) o jag vill inte behöva släpa i o ur de två stolarna bak.
När man behöver dom så har man garanterat dom inte i närheten.... :)

Har du kollat Seat Alhabra eller vw sharan? I sort sätt likadana bilar. Vi har tagit bort de bakre stolarna och har en hundbur på ena sian och plats för barnvagnen på andra sidan. Sjukt rymlig bil och så bra familjebil. När jag blir rik vill jag nog ha en mitsubishi grandis:)
Googla på bilgaraget, där fanns det många galaxy 2006 och nyare.

Senast ändrad:

Vet inte om ngn av dom bilarna har skjutdörrar men det är ngt som för mig känns självklart för en familjebil, det är otroligt praktiskt.
Vi har en Fiat Doplo och en Fiat Qubo, i den första finns det gott om plats för tre bakatvända stolar i qubon kan det nog bli trangt med tre men tva gar. Doblon har väldigt stort bagage, helt ok att köra fast bilen är inte direkt snygg.

Jag har kollat på alhambra o sharan. Men dom ser så tråkiga ut, haha. Sharan har jag kört o det var ingen trevlig upplevelse :p
Galaxy, alhambra o sharan är ju nästan identiska fram till 2006.

Jo skjutdörrar är bra, men inget direkt krav jag har. Där är det väl bara sharanen som har (vissa iaf).

Haha, har aldrig sett en Fiat duplo än mindre en till salu :s
Vanligare utomlands kanske?

Om du inte vill köra "buss! kan jag rekommendera Renault Scenic. Rymlig och trevlig familjebil. Vi har tre hundar och två barn och då blev den tyvärr för liten.

Googla på bilgaraget, där fanns det många galaxy 2006 och nyare.

Kollade där, men det är samma bilar som ligger på bytbil o blocket. Köper oxå helst från handlare för att kunna byta in mondeon o få några tusenlappar iaf.
O de som finns i vår prisklass (max 100.000) de är för gamla eller så är det 06:or MEN tillverkningsåret är 2005. Så fel kaross..
Hittade en men den saknade dragkrok vilket är ett krav, kostar 7-9000 kr o fixa annars.
Sen vvr den såld..

Har två krav dragkrok o motorvärmare. Alla bilar i södra sverige har ju inte motorvärmare ;) Vilket är ett måste här uppe. . Så antingen saknar dom något av det o hittar jag någon med både så är det fel kaross på Galaxyn *suck* :(

Men det är inte akut, innan maj vill jag ha hittat en iaf :) Så vi avvaktar o jag uppdaterar bytbil o blocket flera gånger dag :p

Om du inte vill köra "buss! kan jag rekommendera Renault Scenic. Rymlig och trevlig familjebil. Vi har tre hundar och två barn och då blev den tyvärr för liten.

Billiga är dom iaf, av någon anledning. En -07a som gått 9000 mil för 60.000 kt :meh:

Men den ser inte ut att ha speciellt mycket bagageutrymme o inte ens när bara 5 stolar används, ser ganska liten ut.

Ett krav vi har (om vi ska kolla på andra bilar) är att de 3 sätena i bak är justerbara fram o bak var för sig o är egna fullstora säten.
Får inte finnas någon stor mittbalk då det försvårar att sätta en stol i mitten med stödben. :)

Har kollat lite på renault espace, men vet inte. :)

Håller med. Rymlig jag får utan problem in tre bilbarnstolar bak (en bakåtvänd och två framåtvända) och två vuxna fram. Vuxna sitter bra bredvid bakåtvänd stol i baksätet. Skuffen rymmer mycket (tex tre kutterspånsbalar eller hundburar eller vad man nu vill ha där. Fäll stolarna och man får stort lastutrymme istället.

Nackdelarna är ju att det är fransk kvalité på gott och ont. Hjullager, bromsar och rost är svaga punkter och det är inte den starkaste dragbilen eller för den delen den roligaste bilen att köra. Men den drar lite soppa och har hög säkerhet.

Vi tittar efter grand Scenic eftersom vi egentligen behöver sju platser.

Billiga är dom iaf, av någon anledning. En -07a som gått 9000 mil för 60.000 kt :meh:

Men den ser inte ut att ha speciellt mycket bagageutrymme o inte ens när bara 5 stolar används, ser ganska liten ut.

Ett krav vi har (om vi ska kolla på andra bilar) är att de 3 sätena i bak är justerbara fram o bak var för sig o är egna fullstora säten.
Får inte finnas någon stor mittbalk då det försvårar att sätta en stol i mitten med stödben. :)

Har kollat lite på renault espace, men vet inte. :)

Alla säten är inviduellt ställbara och det finns ingen kardantunnel. Iaf inte på min bil. Alla är fullstora säten.

Rent generellt blir folk förvånade över hur gott om plats det är i bilen. Den ser liten ut utanpå men känns mycket större inuti.

Nackdelarna är ju att det är fransk kvalité på gott och ont. Hjullager, bromsar och rost är svaga punkter och det är inte den starkaste dragbilen eller för den delen den roligaste bilen att köra. Men den drar lite soppa och har hög säkerhet.

Vi tittar efter grand Scenic eftersom vi egentligen behöver sju platser.

Ja det är ju just det, fransk kvalité ;)

Vi behöver en bil som iaf klarar o orkar dra en del. Husvagn o släp med skotrar (vintertid).

Det är så sjukt svårt detta o framförallt när dom inte finns i närheten att kolla på..

Tyvärr är det väl så att alla bilmärken har sina fel och brister och inte bara Renault?

Jag har dragit släp och husvagn med vår förra bil och det gick faktiskt rätt bra :)

Var i landet bor du när det inte finns några bilar i närheten att kolla på?

Jo så är det ju, men vissa bilmärken har dyrare fel än andra :)

Det som gör mig så skeptisk är priserna, dom är billiga men har inte gått så långt.

Stora bilar är inte det vanligaste här uppe (utanför Åre bor jag), o kommer dom ut på marknaden så hinner man inte mer än blinka innan dom är borta o vissa hinner inte ens komma ut på nätet så jag får reda på att dom finns.

Vi har tänkt åka ner till min mamma en torsdag o stanna till söndag för att provköra bilar MEN då måste det oxå finnas några bilar vi verkligen är intresserade av. Åker inte 50 mil enkel resa i onödan med en 6 månaders o ev. En 4 åring...
Därför hoppas jag att det kommer ut en galaxy -06a snart inom en 20 mils radie från Uppsala så vi kan kolla på den, men även att det finns andra bilar att provköra...

Vi har haft en S-Max i 4 år. Den gick 10000 mil. Vi köpte den ny.

Den är ju sjukt rymlig. Vi hade en bakåtvänd stol i mitten bak. Vi hade lätt fått plats med två till. Sambon är 183cm lång och han körde oftast. Vår vagn, en bugaboo cameleon ställde vi bara in utan att fälla ihop den. Aldrig några problem att få plats. Sätena längst bak är nog egentligen inte att betrakta som sittplatser för vuxna. De funkar att åka kortare sträckor i. Jag skulle inte placera någon där tur och retur till fjällen.

På 4 år hände följande:
- växellådan vart slapp (automat)
- rost under lacken
- något skumt motorfel som skulle kosta "runt 10000kr att laga, tror vi"

Motordiagnostiken var värdelös. Det gick ute att få fram om felet var avhjälpt eller inte.

Vi var nöjda med bilen, riktigt nöjda. Men det var sjukt skönt att bli av med den! Vi orkade inte ta tag i problemen utan krängde den och köpte en ny bil.

Mvh Miks

Du som hade en S-max. Trots det du skrev så blir jag mer o mer sugen på en s-max. Storleksmässigt så är dom egentligen lika stora som galaxy men ser mer ut som en personbil...

Men visst är de 3 sätena bak justerbara var för sig, alltså går dom att flytta fram o bak?

Du som hade en S-max. Trots det du skrev så blir jag mer o mer sugen på en s-max. Storleksmässigt så är dom egentligen lika stora som galaxy men ser mer ut som en personbil...

Men visst är de 3 sätena bak justerbara var för sig, alltså går dom att flytta fram o bak?

Ja både framåt och bakåt. Ryggstöden gick att vinkla. Sen kunde man fälla de tre sätena var för sig vilket var smidigt.

Vi hade baksätena så långt fram man kunde och man fick ändå lätt plats att sitta där bak.

Vi var sig sagt väldigt nöjda med själva bilen men det var tråkigt att en ny pedantskött bil kan kexa ihop så fort.

Nu har vi bytt till en Nissan Qashqai+2. Den är som en minibil jämfört med S-Maxen.

Mvh Miks

Men SÅ rik behöver ju inte TS vara för att köpa en Mitsubishi Grandis?
Har du kollat något på dem, TS?

Min syrra har en sådan och de bakersta två sätena följer alltid med och är precis som vanliga stolar, vuxna människor sitter bra i dem.
Vi jämförde med pojkvännens XC90 - där vill ingen vuxen sitta längst bak!

Grandisen har rejält bagageutrymme och drar bra.
De har en sexväxlad diesel, hänger på ett Umesläp B50 och har antingen hästen eller skotern + pulkan i det. :)

/Keb

Jag skrev väl att, när jag blir rik? Som min ekonomi är nu skulle jag inte ha råd med en sådan bil. Om sedan TS har det så grattis, det är otroligt fina bilar:)

Liknande trådar

Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Chima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama