Fälttävlansmaterial?

N

Nevvan

Hej alla fälttävlansmänniskor!
jag söker lite råd av er erfarna fälttävlansryttare.

jag skulle hemsk gärna vilja tävla fälttävlan på deb, lätt nivå på min häst då jag tycker att fälttvälan är den ultimata sporten och fruktansvärt kul. jag tror att min häst skulle vara exemplarisk till det då han har en enorm hoppteknik, hoppar alltid med mkt luft och är aldrig i hinder, han tar sig över i de mest lustiga situationer, fantastisk galopp men även mkt lydig och välriden i dressyren. kruxet? jo, han har bestämda åsikter om det mesta nya saker, jag har varit på några terrängträningar med honom och han har fjantat något otroligt på vissa hinder. en dag tar han en trappa utan problem medan han nästa gång är smått omöjlig och då är det bara totalt tålamod som hjälper.
åsikter! kommer det bli farligt? ska bara "maskiner" gå fälttävlan? kan övning ge färdighet i hans psyke? jag förstår att det är svårt att göra sig en uppfattning via ett inlägg men jag vill gärna höra era åsikter :laugh:
för mig är tränare otroligt viktigt, de måste ha tålamod och inte vilja "gå på" hästen vilket jag genom erfarenhet vet verkl inte hjälper på denna häst. för en tränare skulle jag toksnurra honom innan hindret om han stog emot, för att sedan hoppa i yra!? det kan väl aldrig vara seriöst!? jag har inte tränat för h*n igen.

oj, det här blev långt, ursäkta!
vad tycker ni? är det värt att kämpa för ngt jag tror han skulle vara fantastisk på, eller är det dumt?

Sv: Fälttävlansmaterial?

Alla hästar är inte ft-hästar, Alla mina 3 ft - hästar har gått som tåget redan som unghästar tom den ena som med åren blev fegare och räddare om sig.
Jag hade en hopphäst innan som jag tränade terräng med men han hoppade för stort över hela tiden och blev nästan lite skrämd på köpet så det la jag ner illa kvickt och han fick återgå som hopphäst.

Det var jättejobbigt för honom för han ville hoppa över hela vattenhindret i Hermanstorp och det blev lite jobbigt i hjärnan när det inte gick och det blev liksom aldrig så mkt bättre även om vi kom i och gick i vattnet och så så ville han göra likadant nästa gång vi kom dit och tränade. Likaväl fortsatte han att hoppa ungefär 1m över terränghindren (nej jag överdriver faktiskt inte) och det blev oerhört ansträngande i längden, dessutom var det inte så kul att hoppa kombinationer på 1.80 :p
Han förstod aldrig grejen med terräng helt enkelt även om han gick som tåget ute i skogen och kunde hoppa över det som kom i hans väg.

Jag strular inte för länge med dom utan provar ett par ggr , funkar det inte så lägger jag ner.

tack för ditt svar!
själva hoppandet är inga problem i sig, han har inga konstigheter för sig eller hoppar för stort och så, och han förstår vattenhinder och karaktärshinder när han tagit sig igenom en gång. han verkar tycka det är superkul när han är igång, men kan ifrågasätta en del hinder till en början.

jag har ju funderat lite så som du, att låta det vara eftersom han inte går som tåget, men är lite nyfiken på om ngn annan kasnke haft en "tossigare" ( :devil: ) häst som det blev en bra fälttävlanshäst av. (med bra menar jag säker, inte VM-bra) :angel:

Fler åsikter/erfarenheter ngn?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en häst som jag började hoppa terräng på som 10-åring. hon hoppade snällt allting efter att ha fått titta, men varenda gång man hade gjort ett litet uppehåll från terränghoppning så var alla hinder som nya och lika läskiga igen.

Henne var jag ute och tränade på många olika banor och veckan innan tävling hoppade jag något litet terränghinder nästan varje dag, tex en grav någon stock med något läskigt framför när man ändå red ut.
Det funkade bra och hon gick bra i lätt klass och var länge klar för * men skadade sig tyvärr. Fast man fick alltid vakta henne på tävling och kunde inte riktigt lite på henne.
Min unghäst jag har nu hoppade allt redan från början utan problem och hon är superfin att rida i terrängen. Nu har hon haft en period där hon har varit lite istadig och inte velat hoppa gravar, men det har inte varit på samma sätt som den andra och det har släppt igen.

Så se till att hoppa mycket terräng och på flera olika banor! Det kanske inte är idealiskt med en häst som din men med mycket träning kan de bli bra också.
Och det är bara framåt som gäller, om den står emot innan eller över hindret så är det hälarna i sidorna och full gas iväg efteråt tills den lär sig att gå fram. Hoppa gärna med draghjälp i början :laugh:

Tack för ditt svar!

Jag ska verkligen försöka åka på så mkt som möjligt i sommar, tyvärr har flera kurser krockat med annat, t.e.x falsterbo (vem har kurs under falsterbo liksom! :p )
det som är tråkigt med att bo häromkring är att det inte är överröst med terrängbanor, men man får väl ta sig i kragen och åka lite. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka