Falskt pass? Eller ouppmärksamma säljare?

salladfinger

Trådstartare
Kan passet bryta kontraktet?

Har ett Dublettpass till min häst genom STC som följde med hästen när vi köpte denna. Har inte reflekterat över att det varit dublett tidigare men har nu läst mig till att ett dublettpass kan utföras för en viss kostnad vid borttappat eller förstört pass, detta låter ju mycket logiskt.
Dock påpekade aldrig säljarna att passet var en dublett, och det står klart och tydligt i kontraktet att hästen i fråga ej ska genomgå ett till ägarbyte utan ska gå direkt till slakt om det vill sig illa.
Nu till min fundering; I passet(/Identitetshandlingen) står det även att om hästen har ett dublettpass så kan hästen ej ingå i livsmedelsproduktion av något slag. Räknas inte slakt in där?

Kan det vara möjligt att man tagit ut en dublett för att jag inte skulle kunna få reda på hästens tidigare sjukdomstillstånd/dolda fel? eller dubletteras detta in i det nya passet?
Eller har ägarna helt enkelt varit slarviga med kontraktet och antingen inte läst sig till denna kunskap eller i allmänhet bara syftat på avlivning och uttryckt det som slakt?

ELLER, är det jag som är helt ute och cyklar på min misstänksamhet här?

Min misstänksamhet har sina goda grunder då jag upptäckt bl.a ett hjärtfel hos hästen som de förra ägarna inte informerade om, trots att de hade vetskap om detta osv..

Sv: Falskt pass? Eller ouppmärksamma säljare?

Jag förstår inte alls vad du far efter.

Sjukdomar står inte införda i passet. Hästen kan gå till slakt men inte livsmedelsproduktion.

Hästen kan gå till slakt men inte livsmedelsproduktion.

Tror att rent tekniskt så är slakt = livsmedelsproduktion annars så är benämningen avlivning och/eller kassation.

Till TS.
Finns en viss grund för dina misstankar men ändå inte. Är hästen lite äldre och har fått sitt pass utbytt för att det inte uppfyllde de nya kraven, så står det dubblett i det. Så det behöver alltså inte betyda att man gjort detta med vilje. Vad står det på den här sidan när det gäller din häst och pass nere i högra hörnet?
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visa

det behöver itne vara att ägarna har kvar orginalet, det kan vara så att de slarvade bort det och då går det att ta ut en nytt, i dublett.
min ridlärare hyr ut hästar och brukade skicka med passet och då blev de ofta bortslarvade så på vissa av sina hästar har hon dublett 3. :D
nu skickar hon dock bara med kopior av passen för det blev så dyrt.

där står det att uppgifter om dublett saknas

men kan jag då inte ha sån tur att passet bryter kontraktet vad gäller att hästen ska slaktas? kanske?:crazy:

Vad har passet med eventuell slakt att göra? :confused:

Det står ju inte i kontraktet att hästen ska gå till livsmedelsproduktion!
Till slakteriet kan man skicka den ändå, men jag antar att den tas till en annan avdelning lr nåt.

Men visst är det fel av dem att inte säga något (Om de ens visste om det?! var det Dem som gjorde dubletten?).

Om det inte står en påföljd i samband med att du inte följer kontraktet vad gäller att slakta ch inte sälja vidare så kan du rent praktiskt göra precis som du vill. Står det inte i kontraktet vad som ska hända om du bryter mot vad som står där så kan tidigare ägare inte göra ett dugg om du väljer att sälja hästen till någon annan. Även om det är moraliskt fel eftersom kontrakt skall hållas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Masse
·
A
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Köpte för tre veckor sedan en häst, väldigt billigt, affären...
2
Svar
23
· Visningar
3 136
Trav Köpt en häst utan pass ( vet dumt ), men förra ägaren hade precis flyttat och hade råkat packat ner det i ngn kartong som hon inte hitta...
Svar
11
· Visningar
2 003
Senast: Limelight
·
Hästmänniskan Har ett problem ang pass,och ägarbyte. Har varit i kontakt med stc lääänge tidigare ang att jag inte står som ägare på min häst... Tar...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur