Falska twitterkonton

tanten

Trådstartare
Jag hörde P1-nyheterna imorse och läser nu i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPjoXo/forsvaret-botarme-som-stodjer-sd-vaxer-explosionsartat

17% av alla twitterkonton som skriver om svensk politik är falska. Dvs inga riktiga människor utan botar.

"– Det har gått från 600 konton i juli upp till 1 200 i augusti, säger forskningsledaren Johan Fernquist. Och botarna hjälper Sverigedemokraterna."

1535546562817.webp


Med andra ord är källkritik oerhört viktigt. Speciellt nu!
 
Jag är på väg ur ett migränanfall och orkar inte läsa din länk så jag vet inte om detta redan framgår. Men förra veckan läste jag att när twitter rensade fejkkonton i somras tappade Jimmie Åkesson 25 procent av sina följare, 22 000 stycken.

Som privatperson tror jag inte att det är mycket att göra. Antingen var man redan försiktig med delningar, eller så var man det inte. Den högerextrema svansen skiter i vilket, de delar glatt hur falskt det än är. För medierna däremot gäller det att vara vaksamma. Inte för att de skulle tro på skit utan kontroll, utan med formuleringar som ”har delats 20 000 gånger på facebook”. 18 000 av dem är kanske botar.
 
Läste också samma artikel och iofs inte förvånas med tanke på Cambridge skandalen för inte så länge sedan. Visst benefit of the doubt och allt det där, men jag tycker nog att man bör ifrågasätta och ställa frågan till SD varför just deras 'botstöd' på sociala media är så extremt mycket större än andra partiers.
 
Intressant artikel! Månaderna innan presidentvalet i USA kom sex ryska fejkkonton upp i 19 milj interaktioner!

Och detta:
”Häromveckan hände något liknande på Twitter: en person med namnet Dr Michael Stuart påstod att det inte förekommit någon rysk inblandning i amerikanska presidentvalet. En annan användare svarade honom bestört: ”Men doktorn, ni har ju varit död i tre år!” och länkade till dödsrunan för Dr Michael Stuart, vars fotografi var detsamma som profilbilden till kontot. ” :laugh:
 

Liknande trådar

Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp