Falsk ål, äkta ål, vad är skillnaden?

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan
Läste i en tråd, där någon använde uttrycket falsk ål. Kan någon förklara vad skillnaden är på en falsk och en äkta ål,

tack på förhand, hälsar Vargen som har en häst med ål, frågan är då om den är äkta eller falsk....
 
Hejsan
Läste i en tråd, där någon använde uttrycket falsk ål. Kan någon förklara vad skillnaden är på en falsk och en äkta ål,

tack på förhand, hälsar Vargen som har en häst med ål, frågan är då om den är äkta eller falsk....

Är väl som med crab sticks, gjord på fiskfilèt tillsatt konstgjord krabbsmak, eller cheese doodles som är gjord på majs...
 
nu vet jag inte om du skämtar i sådant fall skrattar jag:laugh:, men annars :okanske jag måste tillägga att det gäller ål på hästrygg, sådana ålar som raser av typ urhästar har. Säger man så?
 
Är väl som med crab sticks, gjord på fiskfilèt tillsatt konstgjord krabbsmak, eller cheese doodles som är gjord på majs...

:rofl:

Hejsan
Läste i en tråd, där någon använde uttrycket falsk ål. Kan någon förklara vad skillnaden är på en falsk och en äkta ål,

tack på förhand, hälsar Vargen som har en häst med ål, frågan är då om den är äkta eller falsk....

En äkta ål har bara hästar som är blacka. Den är oftast mörk, bred och tydlig, ser ut som den är ditmålad med pensel längs ryggen. Ålen går även "genom manen och svansen" (mer eller mindre tydligt).
Tex fjordingar och blacka islandshästar har äkta ål.

En "falsk ål" kallas det då icke-blacka hästar (ofta bruna/gulbruna) är mörkare längs ryggraden. "Ålen" är då inte lika tydlig som en äkta.
 
Hejsan
Läste i en tråd, där någon använde uttrycket falsk ål. Kan någon förklara vad skillnaden är på en falsk och en äkta ål,

tack på förhand, hälsar Vargen som har en häst med ål, frågan är då om den är äkta eller falsk....

Är väl som med crab sticks, gjord på fiskfilèt tillsatt konstgjord krabbsmak, eller cheese doodles som är gjord på majs...
nu vet jag inte om du skämtar i sådant fall skrattar jag:laugh:, men annars :okanske jag måste tillägga att det gäller ål på hästrygg, sådana ålar som raser av typ urhästar har. Säger man så?

Var bara tvungen :)

Annars har ju ofta diverse fjordkorsningar den "falska" ålen som ofta syns som en lite mörkare nyans av hästens "normala" färg
 
Är väl som med crab sticks, gjord på fiskfilèt tillsatt konstgjord krabbsmak, eller cheese doodles som är gjord på majs...


Var bara tvungen :)

Annars har ju ofta diverse fjordkorsningar den "falska" ålen som ofta syns som en lite mörkare nyans av hästens "normala" färg

Då har jag alltså en appaloosa med falsk ål...
 
:rofl:



En äkta ål har bara hästar som är blacka. Den är oftast mörk, bred och tydlig, ser ut som den är ditmålad med pensel längs ryggen. Ålen går även "genom manen och svansen" (mer eller mindre tydligt).
Tex fjordingar och blacka islandshästar har äkta ål.

En "falsk ål" kallas det då icke-blacka hästar (ofta bruna/gulbruna) är mörkare längs ryggraden. "Ålen" är då inte lika tydlig som en äkta.

Det behöver nödvändigtvis inte vara så enkelt, tyvärr.

Att bedöma från ålens tjockhet är inte så självklart som det låter. Äkta ål kan också vara diffus. Det tydligaste tecknet är som du skriver att ålen går genom man och svans.
30082_10150185794755596_2267694_n.jpg

30082_10150185794890596_3449317_n.jpg


I jämförelse med en stark fuskål.
153844dc1d2c11e282e022000a1fbc68_7.jpg
 
Det behöver nödvändigtvis inte vara så enkelt, tyvärr.

Att bedöma från ålens tjockhet är inte så självklart som det låter. Äkta ål kan också vara diffus. Det tydligaste tecknet är som du skriver att ålen går genom man och svans.

Nej, det är sant som du säger att tjockleken inte alltid behöver betyda något, fjordingar tex tycker jag ofta har lite smalare ål. Däremot tycker jag att äkta ål brukar vara mer distinkt därav "ditmålad med pensel" jmf med tex den gulbruna på din bild vars "ål" är lite suddig i kanterna. Men det är ju ingen exakt vetenskap det heller och stämmer inte alltid :)

Det säkraste kortet är nog att helt enkelt titta på vilken färg hästen har :D
 
sen kan det ju vara svårt att se om ålen går genom manen, om man har en mörk black där taglet är enbart svart.
Det är bara blackar som har "äkta" ål. För att det ska vara en black måste minst en förälder också vara black. Black är ett blekanlag där färgen koncentreras på nåt visst sätt i hårstråna och det går att undersöka om man är nyfiken. Blackarna har ju också andra kännetecken som t.ex mörkare huvud
(går att urskilja på mörkbrunblacken här nedanför, har tyvärr ingen bra bild på hennes ål)
DSC02519.jpg
 
sen kan det ju vara svårt att se om ålen går genom manen, om man har en mörk black där taglet är enbart svart.
Det är bara blackar som har "äkta" ål. För att det ska vara en black måste minst en förälder också vara black. Black är ett blekanlag där färgen koncentreras på nåt visst sätt i hårstråna och det går att undersöka om man är nyfiken. Blackarna har ju också andra kännetecken som t.ex mörkare huvud
(går att urskilja på mörkbrunblacken här nedanför, har tyvärr ingen bra bild på hennes ål)
DSC02519.jpg

Kan bli besvärligt om man har en konstantskimmel med ål, t ex en gulbrun sådan, där årstidsskiftningarna inte är så uppenbara.

Men är päronen inte blacka så är ju saken biff :D
 
hehe, sant!
Just ponnyn på bilden var dräktig med en konstantskimmelhingst, men fostret försvann nånstans längs vägen. :p Men det hade ju kunnat bli lite meckigt att färgbestämma...
 
hehe, sant!
Just ponnyn på bilden var dräktig med en konstantskimmelhingst, men fostret försvann nånstans längs vägen. :p Men det hade ju kunnat bli lite meckigt att färgbestämma...

Brunblack konstantskimmel! Det är lite meckigt att se ålen, men bara två korta perioder om året, vid pälsfällningen! ;) Annars syns den ju rätt bra!
332718_10152063741770596_80382547_o.jpg
 
@Rialavargen Är din häst gulbrun? Är det därför den har fuskål? Är det alltså enbart blacka hästar som har äkta ål?

@ameo är blackens ål ett genetiskt anlag på annat sätt än fuskålen? Nedärvs det på något särskilt sätt jämfört med fuskålen?
 
blackens ål följer den blacka färgen
i övrigt vet jag inte mer om dess genetik.
 
@Rialavargen Är din häst gulbrun? Är det därför den har fuskål? Är det alltså enbart blacka hästar som har äkta ål?

@ameo är blackens ål ett genetiskt anlag på annat sätt än fuskålen? Nedärvs det på något särskilt sätt jämfört med fuskålen?

Ål är en del av färgen/mönstret black och inte ett tecken (som ex bläs). Så ja - det är bara blackar som har (äkta) ål, för har hästen det är den black.

Precis som med alla färger så finns det olika varianter av black och ålen är ibland lättare eller svårare att se. Men den finns alltid, annars är inte hästen black. Men precis som en skäck kan ha så lite vitt att den kan se ut som en helfärgad häst med bläs och strumpor och ändå genetiskt kan vara skäck, kan blackens grundfärg och övriga "mönster" påverka så att ålen inte syns. Ta exempelvis en skimmel född brunblack. Den har ju ål genetiskt även den dag den blivit helt vit.

Jag tycker att TS häst som den ser ut på bild mycket väl kan vara (brun)black. Dun är också mycket riktigt det engelska ordet för black, medan gulbrun i USA heter buckskin. Men - i brittisk engelska har dun använts även om gulbrun. Det finns mängder av connemaror (även en del welsh och new forest) som är dun och blackanlaget finns inte i den rasen (eller i welsh eller NF). Men med de amerikanska raserna brukar rätt benämningar användas oftare.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 109
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 022
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp