Fällningsperiod igång!

CeciliaT

Trådstartare
Nu har mina katter börjat fälla. Båda är korthåriga men den ena har en väldigt "fluffig" päls. Underbar att ta på men guuuud vad han fäller! Underhåren som han fäller är som dun och fastnar överallt. Så fort man klappar honom så flyger de överallt och man får de i ögonen, näsan, i munnen och ja, överallt!!

Jag borstar honom en gång om dagen nu med det känns som att borsten "lossar" fler hår än vad den samlar upp. När man klappar honom efteråt är det lika mycket ändå. Även om man har ränsat borsten 4-5 ggr.

Jag undrar därför om det finns någon som har några bra tips på en borste eller något annat som tar bort mycket hår men även samlar upp det så det inte sitter kvar i pälsen eller bara faller av.

Jag vill inte borsta honom oftare än en gång om dagen för att inte irritera huden. han "mjällar" lite med men det har väl med fällningen att göra. Inte mycket mjäll, mest små små vita prickar.

Är det någon som kan ge mig några bra tips?
 
Sv: Fällningsperiod igång!

Furminator!

Plus ett bad med bra schampo och balsam, samt foderbyte/oljetillskott. Mjällandet är ett tecken på att det inte står riktigt rätt till.
 
Sv: Fällningsperiod igång!

Tack för ditt svar! Ska kolla upp detta! :)

Fodret som de äter är ett högkvalitetsfoder som är anpassat till kastretade hankatter (Den andra katten har lätt för att lägga på sig och har en känslig mage). Fodret har även egenskaper som gynnar en fin päls. De har ätit fodret i 3 månader utan problem.
Han är jätteblank och fin i pälsen. Det är just när man borstar som det blir lite mjälligt, och det har kommit först nu när han fäller som en idiot. Kan det vara att när man borstar att man river loss mjället? Han har otroligt tjock päls nu när han har vinterpälsen så det kanske är att huden inte har andats riktigt i vinterpälsen?

Vad finns det för oljetillskott att köpa? Har ingen koll på det tyvärr.

Han är innekatt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fällningsperiod igång!

Har du tips på bra schampo och balsam ?

Min ena ragdoll är gräsligt fet och äcklig i pälsen, samtidigt som den är otroligt elektrisk och dessutom hittade jag en dreadlock häromdagen. Det känns verkligen som om hon skulle behöva ett bad.
 
Sv: Fällningsperiod igång!

Jag har köpt en furminator-kopia på h*öks. Helt klart prisvärd. Har aldrig provat en riktig Furminator men om den är fyra gånger bättre (för att rättfärdiga priset) så skulle katten bli totalt flintis. Tror faktiskt att det extremt milda vädret kan påverka pälsen lite, min innekatt har haft jättelätt att bli tovig den här vintern fast han äter precis samma saker och mår bra som han gjort tidigare vintrar när han varit fin i pälsen.
 
Sv: Fällningsperiod igång!

Jag köper fiskolja i djuraffären, dosering står på flaskan. Just foder för kastrerade katter och lightfoder är ju ofta lite väl fettfattiga för katter egentligen, så mer bra fett till den som inte behöver hålla vikten är inte fel (även om det mycket väl kan vara fällning som ger irritation i botten).

Vad det gäller schampo finns det lika många uppfattningar som det finns kattägare och pälstyper, men jag använder KWs minkoljeschampo med superresultat på mina (som har silkeslen päls som ska ligga slätt mot kroppen). Vill man ha päls med mer stuns och textur har jag hört att Espree ska ha bra schampon, och till pälsar som behöver volym (tex vissa semilånghår) är PCL bra. Allihop funkar säker jättebra som basschampon om man inte har några pälspreferenser och en okomplicerad korthår.

Ett tag vann vi mycket PCL-schampo på utställning och eftersom matte är fattig student var det hennes hår som fick bli glänsande och volymöst :D Funkade skitbra!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Har haft en del hundar genom åren, korthåriga, långhåriga, trimraser osv. Så självklart har jag haft hundar som fäller! Trodde jag...
Svar
4
· Visningar
1 012
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 508
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp