I

iceland

vet att dagsljus är bra för fällningen på hästar men jag undrar om det är så att en täckad häst därmed börjar fällningen senare än andra? pga att de inte får lika mkt dagsljus på pälsen?

Sv: fällning

jag vet inte vad det står om sånt i alla faktaböcker osv men min medryttarhäst började fälla tidigt - men endast på de ställen täcket inte täcker (hehe). Nu har han börjat fälla även på kroppen men inte alls lika mycket som på halsen och benen!

Så funkar det inte, hjärna och solljuset. Det enda som skulle funka kan vara att stänga in hästen i ett mörkt utrymme, så att den inte exponeras för sol.

Vår 24 åring går täckad vid kallare väderlek och nederbörd, således har han varit täckad mycket denna vinter. Han är också den första som börjat fälla, och han tokfäller över hela kroppen.

Som Boj säger, det är hjärnan som registrerar ljuset. Spelar ingen roll om du har täcke. Mina hästar som står på 16 tim ljus/dygn men somär täckade från svanstipp till nostipp (huvor, halsar hela kitet) fäller fortare och tidigare än mina otäckade hästar på lösdrift som inte får lika många timmar ljus.

Har inte med tråden att göra egentligen men halsar och framförallt huvor, Är det verkligen nödvändigt?

Hals är nog allt annat än onödigt om man har en helklippt häst som fryser. Använder inte det själv men vet många andra som gör det. Huvorna kan jag däremot inte uttrycka mig om

Hej!

Min tjej går naken så länge vädret "tillåter" - dvs hon fryser när det blåser och snöar/regnar och har täcke då. Övriga hästar i stallet har 2 täcken hela tiden och nu fäller dom. Min tjej fäller lite på huvudet, men inte särskilt mycket..

/ Lavinia

Jag antar att det är receptorerna i ögat som registrerar ljuset och skickar signaler till hjärnan.
Det kan naturligtvis vara fel men för mig verkar det som det mest troliga.

Min häst har gått med täcke dygnet runt sen i oktober och han började tappa vinterpälsen redan i januari som alla andra år då han varit otäckad.

Han börjar fälla så fort dagarna blir längre.

tack till alla för era svar..=) tycker mitt sto fäller ovanligt lite iår som vid förra året samma tidpunkt, då otäckad nu täckad, hade gärna sett hon fällt lite mer..:D

Min har gått täckad från topp till tå hela vintern. Hon är nu redan färdig med att fälla. :)
Hon håller på att sätta ny päls nu.

Har inte med tråden att göra egentligen men halsar och framförallt huvor, Är det verkligen nödvändigt?

Ja vill man ha "sommarpäls" (som ligger ner) tidigt på året (dvs året runt) så är det det. Det är extremt sällan jag behöver klippa en häst men då styr jag deras pälssättning året runt.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka