Faller ur vid pälsfällning?

Gabriol

Trådstartare
Min arabpojke har en tendens att falla ur och tappa hull varje vår när han börjar fälla vinterpälsen.
Tycker att det är skumt eftersom ingenting i foderstaten eller träningen ändras & han får b-vitamintillskott.

Vad kan det bero på?
Är det vanligt att hästar faller ur vid fällning?


Nuvarande foderstat:
8-9 kg hösilge (TS 67 %, MJ 6 g/kg foder, Smb pr 32 g/kg foder)
2 kg Krafft Groov 125
4 dl vetekli
b-vitamin

Vad tycker ni att jag ska öka på för att få upp hullet?
Har redan ökat på hösilaget 1 kg, och Grooven med 0.5 kg.
 
Sv: Faller ur vid pälsfällning?

Det tar ganska mycket på en hästkropp att sätta ny päls och fälla den gamla. Väderomslag från dag till dag kan också vara jobbigt för kroppen, som då kanske behöver mer fett/energi för att orka med.
 
Sv: Faller ur vid pälsfällning?

Pälssättning kräver en del protein. Det är inte så att det egentligen är muskler han tappar? Prova att öka ffa proteinet men kanske även lite på energin (men gärna innan han börjat falla ur).
 
Sv: Faller ur vid pälsfällning?

Det kräver massor av energi att byta päls! B-vitamin ger du ju redan, men det kan vara bra att öka både protein och energi-givan under hårfällning om du tänker kräva något av din häst. Öka proteinet och ge 1 dl rapsolja el dylikt i fodret morgon o kväll. Det är mitt tips.
 
Sv: Faller ur vid pälsfällning?

Äter han upp all mat eller lämnar han över till de andra i hagen?
Jag har också problem med en ponny som tappar hull, men han äter sitt grovfoder dåligt. På morgonen går han runt och letar efter små korta grässtrån istället för att äta hösilaget som vi lägger ut, och då äter den andra hästen upp det istället....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp