Fäller sakta

Intressant det där med att näringsupptaget kan ha varit dåligt precis under den period då pälsen förbereds- tänker på min lilla welsh på 23 år som fick fång i vintras, i december, ett ganska kraftigt långvarigt anfall. Nu fäller hon men mycket långsamt, och pälsen ser tufsig och raggig ut. Har funderat på hennes fällning och päls, bra med den här tråden!
Äldre hästar behöver ofta mer vitaminer o proteiner än de gjorde tidigare. upptaget verkar bli sämre.

Har ni kollat PPID (fd Cushings). Min gammeltant var så och hade PPID. Det enda övriga symtom hon hade var att groparna ovan ögonen var lite fyllda.

När du ändå är här. vilket maskmedel fungerar bäst mot bandmask? Dubbel banminth eller ska man köra på något comp-preparat? Vad är bäst map blodmask-resistensproblemen?

Jag tänkte att vet skulle få ta ett sånt prov så vi vet.

Bandmask vill du ha ett comp-preparat OM den har blodmask också, annars Droncit som bara tar bandmasken.

Jag tänkte att vet skulle få ta ett sånt prov så vi vet.

Bandmask vill du ha ett comp-preparat OM den har blodmask också, annars Droncit som bara tar bandmasken.
Dubbel banminth fungerar inte längre på bandmask? Jag håller på att fundera fram och tillbaka på om jag tycker det är värt pengarna att kolla blodmask före och efter och ta ett preparat mot även blodmask. Skulle vara intressant men tyvärr rätt dyrt (5 hästar) samtidigt får jag då lite koll på om avmaskningen mot blodmask är effektiv. Vilket preparat är då bäst? Ivomec comp eller cydectin comp eller rent av banminth?

Jo, men det tar bara vuxna bandmaskar så du måste upprepa behandlingen. Du behöver bara göra kollaeffekten om du använder Banminth eller Fyrantel, det finns idag ingen resistensbild mot ivermektiner.

Min gammelman åt ju medicin för sin PPID. Prascend 1½ tabl om dagen.
Tog ACTH-prov var 3-4 mån ungefär.

Förutom sin långa päls (ej lockig) och jobbiga fällningar hade han som PPID-symtom - muninfektion, hudklåda och svullet skap.
Fick aldrig fång eller depåer.

Jo, men det tar bara vuxna bandmaskar så du måste upprepa behandlingen. Du behöver bara göra kollaeffekten om du använder Banminth eller Fyrantel, det finns idag ingen resistensbild mot ivermektiner.
Ok. Tack för svar. För skojs skull (och framtida nytta) kan jag alltså ta ett träckprov på blodmask sedan avmaska med Ivomec Comp. Funderar även på träckprov nu och om värdena är låga så avvaktar jag till i höst och tar avmaskningen då så får jag med styngflugan "på köpet"?
Är det skillnad att avmaska mot bandmasken på hösten?

Om jag förstod dig rätt så är inte blodmasken resistent mot Ivomec?

Det låter som ett bra tänk. Det finns ingen resistensbild mot ivermektin när det gäller blodmask.

Ah, så kan det vara, icke insulinkänslig ja. Det här är verkligen nytt för mig. Mer ridning, check!
Varför skulle den inte vara insulinkänslig?
Jag hade definitivt övervägt Cushing. Att den snabbt svullnar pga foder samt långsam hårfällning verkat definitivt vara varningstecken. Därmed inte skrivet att den har cushing.

Min har förresten fortfarande inte börjat få sommarpäls över korset. Sen var det ja :-S fronten är typ klar, sidan på bakdelen oxå. Han ser ut som en skabbräv just nu med helt olika färg på sommar o vinterpäls :-o

Varför skulle den inte vara insulinkänslig?
Jag hade definitivt övervägt Cushing. Att den snabbt svullnar pga foder samt långsam hårfällning verkat definitivt vara varningstecken. Därmed inte skrivet att den har cushing.
Alltså, det heter ju insulinresistent, alltså okänslig för insulin, jag vände på det.

Vår 21 åriga ponny fäller så otroligt sakta. Hon började tidigt, redan i februari, men det märks knappt, pälsen känns fortfarande både lång och tät. Det kommer massor med hår när vi borstar men inte så mycket som jag skulle önska. Första tanken är bandmask (iom mitt specialintresse) men hon är redan avmaskad mot det så det är alltså inte problemet. Hon äter bra hö och lusern samt gräs lite varje dag nu så proteinbehovet ska vara täckt dessutom med lite råge.

Hon har tendenser till att vara insulinkänslig, svullnar snabbt upp på nacke, sidor och vid svansroten vid fel foder, där ingår även äpple. Kan det vara nåt sånt som påverkar fällningen också? Vad kan man göra åt det? Vi rider inte så hårt att hon lider av sin päls så det är mest att jag vill att hon ska få kort fin päls, hon behöver alltså inte klippas för att må bra.

Sådär var det med min gamla medryttarponny också. Hon började fälla tidigt varje vårvinter, men för varje år tog fällningen längre och längre tid. Förra sommaren fick hon inte riktigt nån sommarpäls heller, utan hon fick nån slags halvlång "mellanpäls" som hon inte fällde. Vi fick klippa henne istället, och sen när pälsen växte ut igen under sommaren såg den mer ut som en normal sommarpäls. När vi kontaktade veterinären sa han att ponnyn antagligen hade utvecklat någon form av ämnesomsättningsstörning på grund av sin höga ålder. Hon var ändå 27 år gammal. Tyvärr blev hennes allmäntillstånd sakta sämre och hon var inte samma glada, pigga ponny mer så vi beslöt att ta bort henne i slutet på augusti, innan hon blev alltför dålig.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, alltså, det är inte roligt längre. Birk är som nämnt tidigare en blandras mellan rottweiler och pyreneer på 3,5 år. Det senaste...
Svar
14
· Visningar
24 979
Senast: snurran
·
Övr. Hund Satan vad trött jag blir på det här med foder. Jag har bytt foder på hanen X antal ggr nu, och han bli bättre i pälsen efter ca 1½ månad...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jizza
·
Hästvård Min shetlandsponny (21 år gammal) fäller väldigt dåligt. De andra hästarna har i princip redan fällt klart nu men den här herren har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka