Madick
Trådstartare
Vår 21 åriga ponny fäller så otroligt sakta. Hon började tidigt, redan i februari, men det märks knappt, pälsen känns fortfarande både lång och tät. Det kommer massor med hår när vi borstar men inte så mycket som jag skulle önska. Första tanken är bandmask (iom mitt specialintresse) men hon är redan avmaskad mot det så det är alltså inte problemet. Hon äter bra hö och lusern samt gräs lite varje dag nu så proteinbehovet ska vara täckt dessutom med lite råge.
Hon har tendenser till att vara insulinkänslig, svullnar snabbt upp på nacke, sidor och vid svansroten vid fel foder, där ingår även äpple. Kan det vara nåt sånt som påverkar fällningen också? Vad kan man göra åt det? Vi rider inte så hårt att hon lider av sin päls så det är mest att jag vill att hon ska få kort fin päls, hon behöver alltså inte klippas för att må bra.
Hon har tendenser till att vara insulinkänslig, svullnar snabbt upp på nacke, sidor och vid svansroten vid fel foder, där ingår även äpple. Kan det vara nåt sånt som påverkar fällningen också? Vad kan man göra åt det? Vi rider inte så hårt att hon lider av sin päls så det är mest att jag vill att hon ska få kort fin päls, hon behöver alltså inte klippas för att må bra.