Fäller sakta

Madick

Trådstartare
Vår 21 åriga ponny fäller så otroligt sakta. Hon började tidigt, redan i februari, men det märks knappt, pälsen känns fortfarande både lång och tät. Det kommer massor med hår när vi borstar men inte så mycket som jag skulle önska. Första tanken är bandmask (iom mitt specialintresse) men hon är redan avmaskad mot det så det är alltså inte problemet. Hon äter bra hö och lusern samt gräs lite varje dag nu så proteinbehovet ska vara täckt dessutom med lite råge.

Hon har tendenser till att vara insulinkänslig, svullnar snabbt upp på nacke, sidor och vid svansroten vid fel foder, där ingår även äpple. Kan det vara nåt sånt som påverkar fällningen också? Vad kan man göra åt det? Vi rider inte så hårt att hon lider av sin päls så det är mest att jag vill att hon ska få kort fin päls, hon behöver alltså inte klippas för att må bra.

Huden blir ju mindre elastisk på äldre hästar och de får svårare att släppa pälsen och behöver lite mer hjälp än tidigare.
Min 7-åring började oxå tidigt i februari men är inte färdig ännu trots att vi bor i Holland där vi är långt före med våren än hemma.

Provade att duscha/bada min shettis som fäller sakta, vet inte om det hjälper men det verkar ju lossna mer hår när man masserar i pälsen. Han kanske är naken i morgon ;)

Är det inte så att hästar som har någon form av metabolisk störning fäller sakta? Som cushinghästar, tex. Vi har också en fångponny i stallet som fäller långsamt. Och äldre hästar kan vara lite raggigare. Det är nog del av ett naturligt försvarssystem. Det enda jag kan tänka mig som kunde göra att de fäller snabbare är bättre metabolisk balans, t.ex mindre kolhydrater/mer träning i din hästs fall. Men det visar sig väl först nästa år om det gjort nån nytta!

Min insulinresistenta ligger långt före unghästen (ej IR) i fällningen. Även här fick bad loss en hel del. Men tycker båda fäller förbenat sakta i år??

Kan ju ha varit så att den med tanke på ålder och känslighet för foder inte kunnat tillgodogöra sig fodret tillräckligt bra för under den period när den nya pälsen tillverkas i hästen, så att den har kommit lite efter övriga.
Tillskott för pälsen ska ges från ungefär nyår och fram någon månad för det är då hästen börjar tillverka sommarpälsen. Precis som det är ungefär under augusti som den behöver tillskott för att klara tillverkningen av vinterpäls.

Jag har en 24-åring och hennes 3-åriga dotter och båda har fällt långsamt i år. Mamman har haft täcke på länge och fäller långsammare än sin dotter. Båda har lång och lurvig vinterpäls. Har även en 4-årig dotter till samma sto som har kort och tät vinterpäls och hon fällde mycket snabbare än de andra.

Jag har skaffat en furminator vilket är det bästa jag har gjort, helt överlägsen alla andra sätt att ta bort päls.

Vår 21 åriga ponny fäller så otroligt sakta. Hon började tidigt, redan i februari, men det märks knappt, pälsen känns fortfarande både lång och tät. Det kommer massor med hår när vi borstar men inte så mycket som jag skulle önska. Första tanken är bandmask (iom mitt specialintresse) men hon är redan avmaskad mot det så det är alltså inte problemet. Hon äter bra hö och lusern samt gräs lite varje dag nu så proteinbehovet ska vara täckt dessutom med lite råge.

Hon har tendenser till att vara insulinkänslig, svullnar snabbt upp på nacke, sidor och vid svansroten vid fel foder, där ingår även äpple. Kan det vara nåt sånt som påverkar fällningen också? Vad kan man göra åt det? Vi rider inte så hårt att hon lider av sin päls så det är mest att jag vill att hon ska få kort fin päls, hon behöver alltså inte klippas för att må bra.
Hon är nog snarare ej insulinkänslig.

hon mår bra av att ridas ordentligt o det hjälper även fällningen. Metabolismen får bättre fart.
Min IR häst fick vinterpäls i slutet av juli när det var som allra hetast- om jag inte red. Mkt socker i gräset.
Fick revidera min åsikt om klippning

Furminator måste genast googla på detta roliga namn.

Detta är min furminator, min hand och min 24-årings rumpa:)

furminator_zps55fb5122.jpg

Ah, så kan det vara, icke insulinkänslig ja. Det här är verkligen nytt för mig. Mer ridning, check!

Är det inte så att hästar som har någon form av metabolisk störning fäller sakta? Som cushinghästar, tex. Vi har också en fångponny i stallet som fäller långsamt. Och äldre hästar kan vara lite raggigare. Det är nog del av ett naturligt försvarssystem. Det enda jag kan tänka mig som kunde göra att de fäller snabbare är bättre metabolisk balans, t.ex mindre kolhydrater/mer träning i din hästs fall. Men det visar sig väl först nästa år om det gjort nån nytta!
Jo, cushinghästar (PPID heter det nu) fäller sakta.
Min gammelman (änglahäst sedan -12) hade PPID. Hans pälsfällning tog från dec-juli ca:o. Började pälsa på sig i början av aug. Klipptes därför året runt. Halvklippning höst-vinter-vår. Helklippning sommar

Min helklipps alltid innan fällningen sätter igång ordentligt (just pga att han fäller så sent/långsam och har ont av värme). Han är dessutom skimmel som inte blivit helvit utan skiftar med päls/årstid. Så man ser väldigt tydligt på honom när pälsen kommer!

Han är visserligen sen alltid (nu 10 år) men denna våren har varit fin utan massa storm/blåst, han har inte frusit utan tvärtom och vi bor i Skåne. Han har börjat fälla vinterpäls över nästan hela kroppen och har väl börjat sätta sommarpäls över typ halva. Det syns tydligt eftersom han är nästan vit i klippt vinterpäls och sommarpälsen är mörk. Han är typ klar runt juni... Har alltid varit sen. Maskad och matad enligt konstens alla regler och rids regelbundet på hobbynivå.

Intressant det där med att näringsupptaget kan ha varit dåligt precis under den period då pälsen förbereds- tänker på min lilla welsh på 23 år som fick fång i vintras, i december, ett ganska kraftigt långvarigt anfall. Nu fäller hon men mycket långsamt, och pälsen ser tufsig och raggig ut. Har funderat på hennes fällning och päls, bra med den här tråden!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, alltså, det är inte roligt längre. Birk är som nämnt tidigare en blandras mellan rottweiler och pyreneer på 3,5 år. Det senaste...
Svar
14
· Visningar
24 979
Senast: snurran
·
Övr. Hund Satan vad trött jag blir på det här med foder. Jag har bytt foder på hanen X antal ggr nu, och han bli bättre i pälsen efter ca 1½ månad...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jizza
·
Hästvård Min shetlandsponny (21 år gammal) fäller väldigt dåligt. De andra hästarna har i princip redan fällt klart nu men den här herren har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka