Fäller inte hela vinterpälsen!??

tgd

Trådstartare
Vad kan vara orsakerna? Min låg-presterande hobby-häst har nu, för tredje sommaren på rad, avstannat pälsbytet tidigt på våren och ser ut som en vandrande lopphög. Stallkompisarna, en åldring och en shettis, är superfina i pälsen. Vad kan jag göra? *desperat*

Vintertid är hästen ovanligt fin i pälsen och kommenteras av besökare. Vårarna börjar jättebra, han är fin och pälsbytet påbörjas. När de börjar beta så *pang bom* avstannar pälsbytet, han blir "ruggig" och ful i pälsen och är så under hela sommaren. När hösten kommer sätts vinterpäls och han blir åter igen väldigt fin i pälsen.

Analyserat hö, uträknad foderstat så jag vet att han får de mineraler "normalhästen" behöver. Och han är också väldigt fin vintertid. Betesövergång sker mycket, mycket successivt och med lång försiktig invänjning under en månads tid.

Träckprov visar 0,0,0 EPG för tredje året. Har ändå några gånger fått maskmedel med tanke på bandmask och hur han ser ut. Ingen skillnad.

Han har under hela den här vintern i förebyggande syfte fått fullfoder Prx (Finska Foders) och linfröolja/linfrökross med tanke på pälsen.

För fyra somrar sen, när han var relativt nyinköpt, bytte han pälsen som han skulle och hade vanlig sommarpäls sommarhalvåret.

Han är också väldigt bukig, var så vid inköpet och även om han de senaste tre åren nu har fått tillräckligt med protein och träning har inte buken alls försvunnit. Men en överlinje har åtminstone kommit på.

Harmonisk, positiv, trevlig häst. Uppfinningsrik och alert i hagen. Håller överhull på lite mat. Överhull vid revbenen, sen utöver det en mycket gravid päronformad mage. Valack. Nu 11 år gammal.

Alla tips och ideer mottages mycket tacksamt!
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Hej!
Låter ju lite mysko det där... vill inte skrämma upp dig, men ruggig päls och päron-mage hade mitt sto som hade cushings. De sista åren fällde hon päls lite hur som helst på våren, men på vintern var pälsen bättre. Det sista året urartade det mot något mer åt Svinto-hållet. Sen var hon svullen över "inbuktningen" över ögat också, och det hade visst med cushingen att göra...
Kan kanske vara någon annat ämnesomsättningsproblem på din häst... behöver ju inte vara det värsta... hur e han maskad?
Hoppas det ordnar sig med hästen!
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Tack för ditt svar. Jag är inte så lättskrämd :)

Vad är cushings?

Eftersom hästen i alla träckprov visat på 0 EPG är han inte regelbundet maskad eftersom det inte borde finnas mask att maska av. Jag har ändå gett något år maskmedel även fast träckprovet visat på 0 men det har inte varit någon skillnad.
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

om det bara är att dom inte riktigt fäller pälsen kan det hjälpa med extra b-vitaminer men det där med magen och det har jag verkligen ingen aning om vad det kan vara....??
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

pascalle skrev:
om det bara är att dom inte riktigt fäller pälsen kan det hjälpa med extra b-vitaminer men det där med magen och det har jag verkligen ingen aning om vad det kan vara....??

Han har fått B-vitamin under våren, en liter. Nu när betet är i full gång har jag slutat ge. Kanske idé att fortsätta ge även om han går på bete?
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

bara 1 liter b-vit på hela våren?

ring vet och be om b-vitamin spruta
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

En av mina hästar får 3 dl B-vitamin om dagen under fällningen + tokosel i g veckan hela vintern (rek från vet),
Han har jättejobbigt under fällningen så 1 liter låter väldigt lite. Be vet ge en beveplexspruta.
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Men 3Dl borde väl inte göra någon skillnad :)? Är det inte så att överdosering knappast hjälper mer än vad rätt mängd gör? Men jag förstår om det är vet. som sagt det, han vet oftast vad han gör. Min får 30ml +/- några ml per dag. Han fäller otroligt långsamt
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Reagerade själv först över den stora dosen. Men det fungerar. har haft problem under flera år men har dom 2 sista åren gett så mycket och han klarar fällningen mycket bättre. Vi har 6 hästar och han är den enda vi haft problem med.
Blir ganska dyrt med 2l i veckan, men eftersom det hjälper så....
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Jag tänkte också på att det kan vara cushing, men jag känner bara till gamla hästar som har fått det, 23+, din är ju inte så gammal. Mer B-vitamin kan hjälpa honom att fälla av ordentligt, skadar ju inte att prova. Kanske behöver du stödfodra på ett annat sätt under sommaren? Det verkar ju bra på vintern när han får specialfoder.
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

Min är likdana. Har funderat också väldigt mycket vad det kan bero på. Fast det är först den här sommaren han inte fällt som vanligt. Han började också fälla, men sen stannade det. Han är inte ful i pälsen iofs. Min pojk har också fått B-vitamin hela vinter/våren ochuträknad foderstat, 0 på träckprov med mera. Han rids varje dag och ibland rätt hårt, och blir väldigt svettig nu... Mysko.

Vad luddigt det här inlägge blev kände jag. Hur som helst ska jag ringa vet. angående en annan sak, så ska passa på att fråga.
 
Sv: Fäller inte hela vinterpälsen!??

TACK för era svar, reflektioner och tankar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp