Fäller inte av!

J

Jeeves

Vad kan orsaken till dålig fällning vara? Tvåårig shettis som fortfarande har stora delar av vinterpälsen kvar:eek:

Han ryktas om inte dagligen så näst intill, går i gräshage dock ej beteshage, får ca 0,8 kg havrefritt helfoder/dag, ett par dl betfor+några kilo fjolårshö samt mineralsten och Protexin.
Går ute dygnet runt nu.

Med tanke på rasen är jag lite rädd för att kräma på med protein eller ändra för mycket i foderstaten och vill verkligen veta att det jag gör är det rätta! Är det någon som vet vad dålig fällning kan bero på? Han är aldrig klippt.

Sv: Fäller inte av!

Pälshästar tar längre tid på sig att fälla, när vi pratar päls så har ju bl a shettis bra många gånger mer päls än te x ett halvblod.
Sen vet inte jag vad du har för uppfattning om intaget av protein på en ung shettis, min erfarenhet är att de behöver mer proteiner än vad de många gånger får.

Jag är inte van att räkna på foderstat utan brukar fodra med "ögat" och med stöd av den erfarenhet jag fått genom åren.
Jag känner mig lite vilse i foderstatsdjungeln måste jag erkänna.
Brukar känna på hull, se på hästens energi och hårrem samt hur magen fungerar.

Jag har lucernhack hemma till en del av de stora, det ska ju vara en bra proteinkälla vad jag förstår? De ser fina ut i hull och de som varit lite svårfödda har blivit fina på lucernet. Min ena D-ponny drabbades däremot av mkt svår kolik efter en månads användande av lucernhack och det gjorde mig betänksam till denna nymodighet:((nymodighet för mig alltså).
Jag har gett soja till någon stor häst tidigare men han fick reaktion i form av bulor på hela kroppen så jag har en väldig respekt för laborerande med protein till häst.

Denna ponnyn är pigg och ser bra ut i hull men ser man hårremmen och all denna päls så stämmer inte bilden så bra längre och det gör mig orolig. Har du något förslag på tillskott som är "ofarligt" men effektivt?

Min erfarenhet av shettisar och fällning säger att det kan vara genetiskt betingat. Vissa av dessa småponnys fäller nästan inte ut förrän det är dags att sätt ny. En av mina första hade det fenomentet. Han blev grundligt undersökt av veterinär för brister, hormonrubbningar, svamp m m. Inget hittades och han var sån hela sitt liv.

Sedan så även en liten häst samma behov av kvalitet och kvot på sitt foder som en stor häst. Så visst finns risken att han inte fått allt som behöver under vintern.

Nästa bit är att det är en unghäst och som sådan är han också känsligare för parasitangrepp än äldre hästar. En häst med mask fäller ofta sämre, så det kan också vara en orsak.

Jag flyttade två hästar till Skåne för knappt sju veckor sedan. Det är en tvåårshingst och ett fyraårssto. Varmblod förvisso. Men dom har också problem med pälsfällningen.
Misstanken riktade sej naturligtvis mot parasitangrepp och dom avmaskades, men problemet kvarstod. Stallägaren ville då avmaska igen, vilket jag avrådde. (Jag vet att vissa delar av Skåne har stora problem med parasiter, främst blodmasken). Jag bad att dom skulle ta blodprov istället. Och vips så hade vi svaret. Dom stod med infektion i kroppen. Hade mycket dåliga blodvärden, men visade inte upp några som helst sjukdomssymptom.
Nu släpps hästarna på bete under en månad för att dom skall få läka ut infektionen och äta gott och närande gräs.
Så mitt tips till dej är att du tar ett blodprov och kollar så hästen inte har någon infektion som hämmar pälsfällningen. ;)

En fråga från en lite oerfaren på just proteinfronten..men är det så att de behöver proteintillskott om det fäller dåligt?
Min ena travare gör nämligen det..

Ja det stämmer. Jag blev faktiskt lite konfunderad över detta, men veterinären tyckte att denna åtgärd skulle räcka.
Stoets blodvärden var betydligt bättre vid andra kollen, så hon behöver egentligen inte en "rekreationsmånad". Värre är det för lillhingsten. Han är verkligen i behov av vila, återhämtning och att äta upp sej.

Du har ett PM på g.

Jag märker att det släpar lite efter om du förstår, det foder som dom ätit tidigare kan avgöra hur fort päls fällningen går om det handlar om en tidigare protein brist. Sen finns det flera orsaker varför hästar inte fäller som dom ska, parasit angrepp är en bl a.

Vår gamla islänning som kan vara seg på att fälla av sin päls, har i år fällt så gott som allt utom väldigt lite av under ullen. Han är träckprovskollad för andra gången, och han är helt befriad från mask. Denna fodringssäson har vi dessutom haft i princip samma foder rakt igenom, på så sätt har man haft en helt annan kontroll på intaget mot tidigare. Han har också fällt mycket snabbare nu än mot tidigare år, en sak som kan speeda upp fällningen är att de får äta gräs.

Han har fått en foderstat bestående av Lympos musli (havrefria), betfor, linfrökaka, protexin + hö av medelvärde. Mängden kraftfoder har varierat ngt beroende på hull men i genomsnitt 0,8 kg per dag av muslin, 2 dl betfor, 1/2 dl linfrökaka, 1/2 mått Protexin + ca 3-4 kg hö. Går i gräshagar hela året, dock ej bete mer än några veckor nu på sommaren.

Han är avmaskad med Equimax ( tror jag att den heter, blev osäker nu ) den ska ta allt om jag förstått. Avmaskades tidig vår och nu för ca en månad sedan. Dubbel dos Banminth ska ges nästa månad.

Förra sommaren fällde han av fint men i år är det hopplöst. Någon skrev ang infektion som en möjlig anledning och blodprov plus ett träckprov kanske kan vara lika bra att köra nu på en gång:crazy:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Har hamnat i ett dilemma här:( Normalt sett så skulle jag svara ett bestämt nej på min egen fråga, jag kan inte lägga mig i vad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat