faller inåt extremt mycket

Venus_in_Furs

Trådstartare
Jag har ett litet problem med min femväxlade islandshäst, i trav och galopp på volt så faller hon inåt väldigt mycket. Hon har alltid gjort det men är nu starkare i gångarterna och ändå kvarstår problemet. Ena varvet är extra dåligt.

Hon faller in (lutar sig inåt som i en slänggunga), både om hon är inåt- och utåtställd i huvudet. Hon gör det både i longering, med ryttare och med ryttare på lös tygel (hon väljer vägen). Idag i tömkörning så mycket att man ser kanske 5 cm av utsidan efter ålen.

Tror ni detta beror på svagt innerben och isf hur stärker man det? Andra tips?

Sv: faller inåt extremt mycket

Jag hade till att börja med inte galopperat hästen på volt, troligen är hästen inte stark nog för att balansera sig själv och ryttaren i den gångarten än. Det är ofta bättre att gå tillbaka och lösa grundproblemet än att försöka rätta till det där det inte funkar.

Min filosofi är att jobba hästen endast där den kan upprätthålla balans och styrka.

Min nuvarande häst föll in ordentligt på volt i trav. Alla hans gångarter fungerade bra på rakspår men det var rent omöjligt att rida en hel volt i trav utan att han föll in i den. Min tränare blev till och med tvungen att prova en gång för att det var så bissart svårt för honom att vi var tvungna o se om det var jag som gjorde nåt galet. Men det var det inte.

Jag arbetade min häst till att börja med i skritt. Öka och minska volten i öppna och sluta i skritt, balans och korrdination. Jobbade även med övergångar då dessa fungerade bra och då la jag ofta upp övningen så att jag red längs spåret, igenom kortsidan i skritt, behöll böjningen efter sista hörnet mot långsidan så att vi fortsatte i öppna, och ur den öppnan bad jag om en övergång till trav. Jag har en väldigt pigg häst men i denna övning fick jag förstärka med rösten för att få honom i trav pga att det helt enkelt var jättetungt för honom att ta under sig så i övergången. Efter några steg i öppna i trav bröt jag av till skritt, fortfarande i öppna och sen fick han pusta på lång tygel. Ju starkare han blev desto fler steg red vi i trav - aldrig mer än att han kunde bibehålla balans och samling ända tills jag bröt av - och med tiden började jag att rida in på volt ur övningen.

Dom övningarna tyckte i alla fall jag var bra, alltid värt att prova. :)

Jag hade detta problem med en häst, här gjorde vi som så att hästen löslongerades i korall utan lina. Detta för att hästen själv skulle få börja hitta en egen balans, och för att inte få stöd i longerlinan vilket är mycket vanligt vid dessa tillfällen. Efter några gånger fick den även en lös inspänning, för att visa vägen till en förlängd överlinje.

Det här jobbet gjorde det mycket enklare för mig som ryttare sedan, då hästen funnit sin egna balans. Vi hade även några pass i korallen uppsuttet på samma sätt.

Jag lär dem ett signalsystem för att kunna styra balansen i manken i sidled. Så man själv kan lägga den in eller som oftast: ut.
Det är inte bara en fråga om styrka, utan om invant rörelsemönster. Det är naturligt för hästar att hänga inåt i svängar, vissa gör det extremt.

Jag vill kunna lägga balansen åt det håll jag vill. Alltså har jag lärt in att hästen ska luta manken åt det håll jag ber. I mitt fall använder jag från början inner tygel mot halsen för att flytta ut. Till slut räcker det med att man bara rör handen någon cm.

Liknande trådar

Ridning Rider regelbundet en 25-årig Islandsvallack och har gjort det till och från nu i ett par år. Har egentligen först på senare tid...
Svar
6
· Visningar
1 326
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: peperoni2
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård