Fäller fläckvis

S

Skorpis

Hej, är det någon som kan komma på vad jag skall göra åt vår ponny som har fläckar av vinterpäls kvar trots att det är slutet på juni. Han satte sin vinterpäls sent (feb) eftersom han inte hade varit ute så mycket där han bodde innan. Vi har avmaskat och gett b-vitamin men pälsen sitter fortfarande kvar fläckvis. Hårremmen är inte heller så blank och han lägger inte på sig direkt trots att han går ute och stödfodras. Kan han ha någon annan brist?

Sv: Fäller fläckvis

Det är svårt att säga vilket typ av brist hästen har/har haft men ett säkert tecken på att något fattas är just att de inte fäller som de ska. Att han har börjat fälla nu betyder att han kanske får i sig det han behöver på betet och genom stödfodringen. Är hagarna iordninggjorda? Är det långt och äckligt gräs eller är det kort och fint som de faktiskt vill äta? Även fast det finns jättemycket gräs i hagen enligt våra ögon betyder inte det att hästen har mat eftersom de väljer ut det bästa och det som aldrig varit toalett. När det blivit för grovt äter de inte gräset heller.

Stödfodra mer, sen hade jag nog tagit ut en veterinär som hade fått ge honom en "chockdos" med B vitamin...

Unghästar kan ibland vara sega med att släppa pälsen, men så här sent är absolut inte normalt!!!

Säkert beror det på någon slags brist...

Tack för bra tips, har flyttat till en bättre hage och skall kolla om veterinären kan ge honom b-vitamin chock! Han mår bra för övrigt men jag tycker också att det verkar lite onormalt att pälsen sitter kvar så länge. :bow:

så ser min eksemmärr ut också...har fält som inte lossnat än och hon är en gammal varmblodig travare...eller gammal, 13 år....dock så är hon oförskämt blank där hon fällt..jag tror det har med hennes eksem att göra på nåt sätt.....men vad?

martha skrev:
så ser min eksemmärr ut också...har fält som inte lossnat än och hon är en gammal varmblodig travare...eller gammal, 13 år....dock så är hon oförskämt blank där hon fällt..jag tror det har med hennes eksem att göra på nåt sätt.....men vad?

Intressant fundering...tycker nog att vår eksemponny hade svårt att släppa alla päls iår med... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 676
Senast: linzan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama