Fällbara fönstergaller

sassabrassa

Trådstartare
Det är dags att sätta galler för fönstren den nya stalldelen hemma, och eftersom jag vill kunna tvätta och öppna fönstren obehindrat så har jag funderat länge på en lämplig lösning.
Nu har jag hittat något jag verkligen gillade. Fällbara fönstergaller! Gallret fäster med ett litet lås av boxlåstyp (finns det ett namn för dem?) i överkanten och har enklare gångjärn i nederkanten.

Är det någon som har den typen av lösning? Eller bara har en åsikt om den?

Sv: Fällbara fönstergaller

Jag har den här typen av galler i mina stallfönster. Mittendelen - som du kan se i formen av ett V - kan enkelt plockas bort helt och hållet. Jag köpte den varianten från stalltillverkaren. Fungerar riktigt smidigt.

Stall008.jpg

Jag har precis såna fönstergaller i mitt stall, både i stallgång och i hästarnas boxar. Fungerar jättesmidigt när man ska öppna eller tvätta föntrena. Bara att haka loss från låset upptill och "vika" ner gallret mot väggen:)

Till båda:
Hur länge har ni haft den typen av fönstergaller? Har ni märkt att låset/det som håller den löstagbara delen börjat ge sig efter ett tag, eller håller det länge?

Vilken höjd sitter fönstrena på? Jag menar om tanken nu är att hästarna ska kunna titta ut så verkar de sitta för högt. Jag skulle nog öppna upp mer nertill o därmed få större funktion av det- ett större fönster som de kan stå o hänga vid. Annars är själva konstruktionen fiffig.

Mina har suttit där sen stallet byggdes för 8 år sedan. Har inte haft några problem alls med låsen. Men jag tar av V-delen helt o hållet när det ska vara öppet.

Inga problem för mina stora halvblod att titta ut iaf. Fast å andra sidan så står de inte så ofta i sina boxar när det är varmt o fönsterna är öppna. Går mest ute då.

Till båda:
Hur länge har ni haft den typen av fönstergaller? Har ni märkt att låset/det som håller den löstagbara delen börjat ge sig efter ett tag, eller håller det länge?

Sedan stallet renoverades för ca 6 år sedan. HAr inte börjat ge med sig alls, håller fint:)

Vi har såna!

Funkar bra, det finns inte så mycket som kan gå sönder osv.

Men det är lite meckigt att nå upp och öppna låset, så man gör det inte så ofta. ;)

I det förra stallet jag stod i sattes det in fällbara galler för fönstrena:)
Dessa hade dock inga sprintar eller andra lås, utan öppnades genom att man sköt upp det och sedan fällde det inåt. Mycket smidigt:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka