Fälla "fortare"

K

Karin-80

Har en åring som skall visas i april, men har en helt otrolig päls. Någon har kanske förslag på hur man kan få igång fällerit....... :idea:

Sv: Fälla "fortare"

B-vitamn är ju bra för pälsen men vet inte om det gör att han fäller fortare

pälsansättning är judelvis dagsljus styrt så mitt förslag är att sätta in en lampa som så mycket som möjligt ger dagsljusspektrat.tänk bara på attd et finsn en gräns för hur många timmar man kan ha det tänt hos en häst utan att störa deras sömncykel.

Thina

Om du klipper honom, hinner det växa ut? kanske... om du inte har tjockt täcke på honom iaf. Förra året klippte jag min häst i början på feb o tävlade i slutet på april o då hade hon jätte fin o blank sommarpäls o det syntes inte alls att han vart klippt..

Tvätta åringen dagligen med varmt vatten.
Det gör man på travet när hästarna har jobbat och är svettiga. Då "tappar" dom pälsen och blir korthåriga.
/mvh Lex

Lex skrev:
Tvätta åringen dagligen med varmt vatten.
Det gör man på travet när hästarna har jobbat och är svettiga. Då "tappar" dom pälsen och blir korthåriga.
/mvh Lex

Fast inom travet badar man hästarna för att få bort svett, lort och salt ur pälsen så det inte blir skavsår sen.
Har aldrig varit med om att en häst börjat fälla för att man dushar den...

Mitra skrev:
B-vitamn är ju bra för pälsen men vet inte om det gör att han fäller fortare

Känner en ponnyuppfödare som brukar ta ut veterinär på våren för att spruta utställningshästar med B-vitamin.
Hon gör detta för att få igång pälsfällningen, men jag har inte sett hästarna före/efter så jag vågar inte uttala mig om effekten.

Jag har erfarenhet av att hästar som tvättas dagligen i varmt vatten fäller vinterpälsen snabbare, varför vet jag inte, men jag vet att det fungerar. Däremot är det ju problem att få dem torra igen i det klimat vi har här, så det kanske inte är så hälsosamt om man inte har tillgång till torkrum/solarium, alt. ett väldigt varmt stall.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka