Fall på ländryggen - domningar

Whirlie

Trådstartare
Nu är det jag som undrar lite... För 14 dagar sedan ramlade jag av hästen, landade hårt rakt på ländryggen. Svanskotan klarade sig som tur var, så därifrån har jag inga problem. Direkt efter fallet hade jag väldigt ont (så klart) och var väldigt stel, men ingen neurologi (stickningar, känselbortfall, försvagningar). Jag var svullen och uppskrapad på ryggens högra sida. Ringde till vårdguiden och de gav beskedet att avvakta, det var ingen akut fara.

Värken från ryggen har succesivt blivit bättre, men det kvarstår stelhet när jag t.ex. böjer ryggen och lyfter höger ben för att sätta på strumpor, skor eller byxor. Snabba rörelser i ryggen gör ont, t.ex. om jag vänder mig snabbt eller nyser till. Men det kanske inte är så konstigt egentligen. En ländkota är öm, lite "mitt på" men mest öm om man klämmer på höger sida om den.

Det jag upplever som konstigt är att jag har "domningskänslor" (typ stark tandläkarbedövning, och man tummar med fingrarna utanpå kinden, jag känner att någon tar där men det känns avtrubbat och onormalt) på höger sida ländryggen och ned mot övre delen av höger skinka. Jag upplever att domningarna går precis över ryggraden och en liten bit in på vänster sida. På höger sidan är domningarna ända ut till sidan. Det bränner lite ibland i samma område, dock inte riktigt lika utbredd. Sedan en vecka tillbaka är skrubbsåren läkta. Jag har inga känselrubbningar i benen eller på annat område än ryggen.

Har någon haft något liknande? Hur länge höll det i sig? Vad skulle ni tro att det är? Vad hade ni gjort? Jag var till vårdcentralen i slutet av förra veckan, träffade en AT-läkare som tittade lite och konstaterade att det inte var någon fara - men han kunde inte förklara domningarna (?!?).

Sv: Fall på ländryggen - domningar

Blödningar i mjukdelarna gör att hudnerver är i kläm eller rentav gått av, vilket gör att det känns domnat. Det borde en AT-läkare fatta, men de finns i alla varianter...
Det går över så småningom, även om de små tunna känselnerverna gått av. De läker.

Jag har precis samma som dig. Åkte av i november förra året och känseln är inte tillbaka ännu. Så du får nog vara beredd att det dröjer ett tag.

Tja, det vet jag (har ju jobbat med några). Litar inte helt på dem alltid... *ler lite snett*. Men han hostade ur sig någonting som påminner om din förklaring, och en kollega till mig hade lite samma idé. Och nu när du också tror det så låter det ju vettigt. Det i kombination med någon form av upphakning i ländryggens högra sida (känns som de små musklerna runt ryggraden håller krampaktigt... *ler*). Nu har jag iallfall slutat oroa mig, vilket är halva läkningsprocessen! :bow:

Oj och usch! Nu ska jag iallafall köpa den där säkerhetsvästen sambon har tjatat om i flera år... :angel: . Det är väl bara att vänja sig vid att ryggen inte känns som den brukar då :crazy: . Hoppas det blir bättre för dig snart!

Ja det är ju inte bekvämt att rida med väst, men man blir ju lite mer rädd om sig när nåt sånt händer! Hoppas det blir bättre för dig med snart också, lite känselbortfall kan man ju leva med så länge ryggen funkar som den ska.

Jag tycker faktiskt att det är helt ok att rida med säkerhetsvästen (tar ett tag att vänja sig bara) även om den är lite varm ibland... däremot kan det vara lite michelingubbevarning på på och avsittningarna :angel:

Till trådskaparen: Jag åkte av i vintras och landade på min tyngsta punkt så klart - höften... har domningar och så kan det hugga till inne i höften vid vissa rörelser fortfarande. Tror att det var i mars jag vurpade... så det har tagit flera månader redan men jag tycker att det blir lite bättre vartefter.

Jag har domningar på höger sida av bröstryggen, exakt varför det hela började vet jag inte, men efter några naprapatbesök (senast idag) så har det blivit mycket bättre. Det är någon nerv som kommer i kläm, men efter en hel del knak och brak i nacken och ryggen, samt massage och någon typ av elimpulser så har det hela börjat ge med sig. Har också provat endast massage men då kommer domningarna tillbaka ca 5 min efter avslutad massage.

Låter ju ändå som att du haft tur, med tanke på fallet! Skönt det. Hoppas domningarna försvinner av sig själv! :)

Lägesrapport *ler*. Området med domningar har minskat betydligt, nu är det bara allra längs ner i övergången mellan rumpa och ländrygg som känns konstig! :bump: Gissar att det är helt borta om en månad iallafall.

Och ja, jag hade tur *ler*. De som såg mig ramla av var på väg att ringa ambulans :crazy: . Nu har jag fått bevis på att jag ännu inte är benskör... *ler*

Det är precis där jag också har kvar domningar. Så var inte så säker att det försvinner...*glädjedödare* :D Skönt att det blivit bättre för digiaf. Förresten när jag gick hos sjukgymnasten gav hon mig ultraljudsbehandling på höften, då släppte lite av domningen. Nu har jag inte orkat gå dit mera eftersom jag inte har ont men allt skulle kanske försvinna om jag gjorde det. Kanske ett tips om det håller i sig sen?

Benskör, huvva. Jag är nog det för jag ramlade precis som du och fick en kotkompressionsfraktur (såna som gamlingar kan få också). Men det kanske beror på att marken var frusen? Man kan väl inte vara benskör när man inte ens fyllt 25? ;)

Jag tror att det blir vanligare (med benskörhet hos yngre alltså), men jag lämnar över frågan till Cilla W. Själv är man ju inte 27 längre så det är väl dags att börja oroa sig... :devil:

Näe, jag tror inte det har blivit vanligare med benskörhet hos yngre. Möjligen ställs diagnosen oftare, men det beror säkert på att vi har förbättrade analysmetoder.

Så här undviker man benskörhet:

*rök inte
*var inte för smal
*rör på dig!
*drick mjölk (fil, yoghurt, ät ost...)

CillaW skrev:
*drick mjölk (fil, yoghurt, ät ost...)

Vad jag har hört så ger det ingen effekt att äta så mkt kalcium vid vuxen ålder? Att det nästan kan bli sämre om man överkonsumerar?:confused: Har du hört något om det?

Silverkatten skrev:
Vad jag har hört så ger det ingen effekt att äta så mkt kalcium vid vuxen ålder? Att det nästan kan bli sämre om man överkonsumerar?:confused: Har du hört något om det?

Nej, det låter som skitsnack.

Mina äldre patienter med benskörhetsfrakturer får alltid kalktabletter och D-vitamin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 196
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 184
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ I natt upplevde jag något för första gången i hela mitt snart 33-åriga liv, och efter lite googling så verkar det som ett...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hjälp med bit-problem
  • GHS - dagens dressyr.