Fåglarna tar shettisens päls!

Bri

Trådstartare
I går när jag tog in hästarna hade shettisen en kal fläck och ett sår på ryggen. Jag misstänkte att det var kråkorna i hagen som hade pickat på honom eftersom jag sett hur de suttit på hans rygg vid flera tillfällen tidigare. Idag när jag var ute och fodrade lunch hade de plockat päls över hela ryggen på honom! Men inga fler sår.

Jag har aldrig varit med om något sådant här tidigare, shettisen verkar inte bry sig om att de sitter och plockar päls från honom heller. Vad göra? :confused: Jag vill ju inte att han ska bli alldeles kal...

Sv: Fåglarna tar shettisens päls!

Ojdå! Jag har själv sett hur fåglarna hoppar efter hästarna här också.
men det är bara småfåglar och de är för fega för att våga ta nåt direkt från hästen.
Det är den lösa vinterpälsen de vill åt, men man får väl hoppas att hästen säger ifrån om fåglarna börjar hacka i skinnet på den.

Jag sprider ut pälsen som blir när jag borstat henne så slipper dom vara på henne.
Även katternas slänger jag ut :D

:eek: Men gud vilka fräcka fåglar!!!

Knåpa ihop en fågelskrämma och fäst på ryggen ;)

-biferno- skrev:
Knåpa ihop en fågelskrämma och fäst på ryggen ;)

Får väl kanske prova det! :D
Vet någon vad de ska med pälsen till, är det till att bygga extra gosiga bon kanske?

"Vet någon vad de ska med pälsen till, är det till att bygga extra gosiga bon kanske?"

Precis!!!

Borde ju funka att smörja in något som smakar äckligt på ryggen på den så att det smakar/luktar pecka för fåglarna så låter de nog hästen vara ifred.

Om det inte stör hästen å inte stör din hantering av hästen så tror jag inte de gör spec mkt att de tar hans päls...

Jag skulle nog inte reagera spec mkt om det som sagt inte inverkar på hästen (naturligtvis sköta om det sår som finns så de inte blir infekterat)

Sådär gör fåglarna här också, på våra hästar. Det är första året jag sett det, har aldrig varit med om det förr. Dessbättre har jag inte upptäckt några sår, men det är iofs lättare att se på en shettis än på en 167 cm hög häst, men jag ska kolla upp det imorgon, jag har liksom aldrig tänkt på att dom ju faktiskt kan göra illa dom, jag har mest tyckt att det sett lite mysigt ut, och ett praktiskt hårborttagningsmedel.... :angel:

Mina pållar har också kråkor på ryggen, som mest en fem stycken på en gång. Pållarna bryr sej inte, verkar tycka det är helt OK:

Har också sett det, att fåglar sitter på ryggen. Set lite komsikt ut men samtidigt olustigt om det skulle bli sår.

Jag har kajor som tar shettisens päls. Inte ett öra rör han när de plockar näbbarna fulla. Men jag skulle vilja se dem prova det på den store, han hatar små varelser. :devil:

Jag vet en islänning som hade fåglar på ryggen men den stackarn var full av pälsätare.

Ja, den stora hästen vågar de sig inte på. Han blir förbannad ifall de försöker plocka päls av honom. Däremot kan de få åka lite snålskjuts på hans rygg ibland...

Hehe... Det där har ja aldrig sett fören iår heller..
Dom sitter på en av skolhästarna o han bara står och njuter av att dom plockar hår på honom. :p

Kajorna brukade sitta på min Jolie när hon fällde. Men hon blev inte kal. Och nu låter de henne vara eftersom hon fällt.

Vi har fåglar på vår ardenner :D Hon tycker bara att det kliar skönt när de hoppar omkring ;)

Har jag faktisk aldrig sett, varken på mina eller andras. Men om det är ett problem så är det väl bara att sätta på honom ett tunnt täcke!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Livi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 933
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur