Fåglar som använder hästarnas vattenkar som toalett...

mutant

Trådstartare
Är det fler som har problem med att fåglar (mest vildgäss) bajsar i hästarnas vattenkar? Känns ju väldigt ofräscht när det ligger hela bajskorvar på botten :crazy: men är det någon som vet om det är farligt på något vis för hästarna att dricka? Och ffa om det finns något sätt att få dem att låta bli? :idea:

Vi har haft lite problem ja, men med mindre fåglar. Kan inte fåglar sprida salmonella?

Vi rengör badkaret så fort vi hittar bajs. Trist men vågar inte annat :crazy:

Samma problem här. Tjatigt att behöva hälla ut ganska nyligen påfyllt vatten på grund av fågelbajs men vad gör man.
Förra året låg en död kaja i Fendis balja. Jättemysigt. Det var en sådan där varm dag också, vet inte om hon drack av det- men hon lever nu i alla fall ett år senare.

Är det fler som har problem med att fåglar (mest vildgäss) bajsar i hästarnas vattenkar? Känns ju väldigt ofräscht när det ligger hela bajskorvar på botten :crazy: men är det någon som vet om det är farligt på något vis för hästarna att dricka? Och ffa om det finns något sätt att få dem att låta bli? :idea:
Vattnet som du erbjuder din häst skall vara fräscht och hålla lika hög kvalitet som det vattnet du själv dricker. Byt vatten varje dag om ni har problem med fåglar.

Vattnet som du erbjuder din häst skall vara fräscht och hålla lika hög kvalitet som det vattnet du själv dricker. Byt vatten varje dag om ni har problem med fåglar.

Ja, alltså vattnet byts varje dag, det kanske inte var tydligt. Det jag undrar är om det kan vara farligt att fåglar bajsar i det samma dag (jag hade ju inte druckit det vattnet själv :p ) men ffa undrar jag då om det finns något sätt att få fåglarna att låta bli.

Ja, alltså vattnet byts varje dag, det kanske inte var tydligt. Det jag undrar är om det kan vara farligt att fåglar bajsar i det samma dag (jag hade ju inte druckit det vattnet själv :p ) men ffa undrar jag då om det finns något sätt att få fåglarna att låta bli.
Är det gäss som skiter så låter det ju som om de badar i vattnet. Hur man ska få dem att låta bli det vet jag inte.

Jag gissar att om man kan bygga nåt tak över med två väggar kanske så kanske de slutar? Fåglar vill ju ofta ha fri syn åt sidor och upp i luften

Alternativt och eller ställa ett mindre kar med vatten utanför staketet och hoppas att de väljer det istället?

Här har vi problem under torka med små wallabys som hoppar upp i karen för att dricka, ramlar i, drunknar. Så nu har vi små baljor med vatten utställda utanför staketet

Men det hjälper inte att byta en gång per dygn om fåglar är framme och skiter i det. Varje morgon och kväll hittar man avföring i vattnet och då är det bara att byta så minst 2 ggr per dag.

Man kanske skulle ordna ett fågelbad utanför hagen istället? så att det finns alternativ för marodörerna.

Förra sommaren när det var så varmt hade jag stora problem med diverse skit i vattnet, alltså inte bara fågelbajs och fåglar som badade i baljan. Jag löste det med en vattenbalja utanför hagen men också mindre vattenskålar och en vanlig hink med vatten. Rådjuren försökte bryta sig in i hagen för att få tag i vatten och fåglarna försökte ta sig in i stallet genom en nätdörr i sin jakt på vatten :cry: Att kunna lösa vattenfrågan för de vilda djuren var ju så enkelt. Jag byter vatten i hagen så snart jag ser att fåglar har varit där. Det känns ofräscht även om jag inte med säkerhet vet att det är farligt för dem.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 313
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama