Fågelungar räddade!

KungTulle

Trådstartare
Kan väl säga att vi här hemma gjorde en god gärning idag. Min sambo sågade ner en massa granar som ska bli staketslanor och när jag gick ut för att inspektera arbetet så hittade jag två fågelungar under en av de fällda granarna.

Dom var upprörda förstås och väste argt.

Våran katt kom och tänkte ta dom så jag var tvungen att bära bort dom till säkrare plats. Visade dom för grannen som är jägare och han berättade att det var duvungar.

Duvorna är tydligen den enda fågelart som lägger ägg och får fram ungar så här sent på året. Tyvärr dör dessa ungar pga av att det hinner bli så kallt och svårt att få mat innan dom är stora nog att helt hitta mat själva lika bra som en vuxen fågel.

Vår granne rekommenderade mig att slå ihjäl ungarna. Men jag tyckte det var synd på två helt oskadade ungar och förpassade dom in i en kattransportlåda tillsammans med en massa gosiga frottehandukar. Så gick jag in och googlade för att se om Katastrofhjälp för fåglar och vilt hade någon avdelning nära mig. Och jo det fanns, ringde dom och rådfrågade.

Hurra, dom kunde ta hand om fågelungarna och berättade att det var ganska lätt att föda upp dom till vuxna. Dessutom skulle han som var ansvarig till Sjöbo idag! Så vi gjorde upp en mötesplats och en tid och jag körde dit och lämnade över de två små fula fågelungarna ( Dom såg ut som små dinosaurier med näbb...).

Två veckor gamla ungefär var dom enligt killen som var ansvarig för djurrehab och dom kommer behålla dom hela vintern och sedan släppa ut dom till våren när dom är stora fåglar och kan klara sig själva.

Jag gav 100:- som bidrag till ungarnas mat i vinter...

Hoppas nu dom klarar sig till vuxen ålder och åtminstone får en chans till ett fritt fågeliv!

/KT

Sv: Fågelungar räddade!

Jag blir nästan gråtfärdig över hur Bra människor det faktiskt finns. BRA gjort! :bow:

Och visst blir man nöjd med sig själv när man gjort en god gärning? :)

Liknande trådar

Övr. Djur Att det ska vara så omöjligt att få tag på en viltjour. Det är så att minst två måsungar ramlat ner, troligen från hustaket, utanför...
Svar
4
· Visningar
3 982
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama