fågeljävlar

tanten

Trådstartare
Jag har kattmat ute på min altan eftersom det går en vildkatt här som antagligen har ungar och jag vill hjälpa henne. Har haft mat ute hela vintern också, så hon inte skulle svälta ihjäl.

Men nu har nötväckor, mesar och skator upptäckt torrfodret. La ut en liter mat en kväll och nästa morgon var det tomt. Jag ser dem, så det är ingen räv eller lös hund som går här. När katterna ätit så ser man att det är spillt utanför och det är inte tomt utan bara taget lite lagom.

Hur håller man fåglarna borta? Jag är synnerligen ointresserad av att ha altanmöblerna fulla av fågelskit dessutom.
Tips tack. (förutom att skaffa en hagelbössa då... )

Tyvärr, det går nog inte. Kanske om du sätter maten under en upp och nervänd kartong eller låda och ser till att det finns ett hål lagom för kisse att ta sig in?

Övergivna eller förvildade katter
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten

med hjälp av en grävlingsfälla kan du ändra kattens status från förvildad till omhändertagen, och då kan du ge maten inomhus...

Jag hade nog kontaktat nån från nåt kattstall (eller vad det nu heter) som kan fånga in katten och avgöra ifall den ska hitta hem eller avlivas. Och framförallt steriliseras.

Börja med att ha kattmaten i ett "hus". Kan tillverkas av en större pappkartong el liknande.
Prova också att sätta upp fejkögon. Har själv provat när fåglarna åt ur stoppningen på mina utemöbler. Ett öga gjorde jag av en pingisboll som jag målade en svart prick på och hängde över bordet. Ett annat av ett vitt glass-lock i plast. Klippte ur en cirkel och målade i en svart prick i mitten och satte upp på väggen.
Fick idén av min far som hade "ögon" på sin brygga för att slippa få båten nerbajsad. Funkar kanske inte till 100% men det blev iaf bättre. Men det ser lite knäppt ut.

@tanten Hur vet du att det är en vildkatt?
+ @em-pirre

Eftersom de som matade Tussan tidigare hörde av sig till mig när de flyttade och undrade om jag kunde ta över matningen. Samt att katthemmet har varit inblandade med att ge mig mat till henne.
Jag är aningens putt på dem för att de vägrar ta in henne och sterilisera. Patsbrist är deras svepskäl. De skulle ju kunna släppa ut henne igen när hon läkt.

I själva verket tror jag att de tycker att det är OK så länge jag matar Tussan.

@tanten I see. Kan du inte ge henne maten inne istället? Hon kanske är öronmärkt eller chippad och någon saknar henne.
nja.
Hon har funnits ute i ett antal år. Som halvvild stallkatt och sedan när de flyttade och nya ägarna inte ville ta hand om henne så övertog jag matningen och det är ett par år sedan. Jag har inget stall, bara mitt hus. Och en vild katt vill jag inte stänga in i stugan. Får hon panik kan det hända vad som helst.

Jag tror inte att det går att fånga henne annat än med bur och då ska det finnas någon som kan ta ut henne ur buren. Hon går inte att röra men står ut med att ha människor på någon meters avstånd. Förra sommaren när jag hade altandörren öppen om dagarna var hon in och åt. Det märkte jag på att någon hade klöst på klösbrädorna av papp som mina katter inte rörde och att maten försvann snabbt.

Skulle hon vara chippad så kan jag läsa av henne eftersom jag har läsare. men jag tvivlar väldigt starkt på att hon chippats. Det här är bondlandet och det är sällsynt att man märker lagårds-/stall-katter.
Jag har inte sett henne under vintern men nu är hon blank och rund så jag misstänker att någon har fodrat henne och skött om henne under vintern.

Men - detta skulle inte handla om Tussan utan om fåglarna.

Jag ska fixa "ögon" så ser jag om det hjälper.

Jag har läst om henne tidigare och jag tycker att du gör en bra insats för henne! Hoppas du kan lösa fågelproblemet.

Men - platsbrist är säkert inget svepskäl för katthemmet, sådana är oftast fullständigt överbelagda. Klart det vore jättebra om de kastrerade och släppte ut henne - men kastrera honkatter är dyrt och de måste nog lägga pengarna på att kastrera de katter de kan placera.

Hur funkar det med rovfågelssilhuett/atrapp vid maten? Kan det skrämma fåglarna men inte katten? Man brukar ju spraya schematiska rovfåglar på ensilagebalar för att hålla fåglarna borta, tänker jag.

Häng upp några cdskivor i snören så de hänger fritt och snurrar och kastar reflexer, de avskräcker fåglar rätt bra. Annars är ju rovfågelssilhuett ett bra tips, inte så svårt att knåpa ihop själv om man är lite händig.

Jag har kattmat ute på min altan eftersom det går en vildkatt här som antagligen har ungar och jag vill hjälpa henne. Har haft mat ute hela vintern också, så hon inte skulle svälta ihjäl.

Men nu har nötväckor, mesar och skator upptäckt torrfodret. La ut en liter mat en kväll och nästa morgon var det tomt. Jag ser dem, så det är ingen räv eller lös hund som går här. När katterna ätit så ser man att det är spillt utanför och det är inte tomt utan bara taget lite lagom.

Hur håller man fåglarna borta? Jag är synnerligen ointresserad av att ha altanmöblerna fulla av fågelskit dessutom.
Tips tack. (förutom att skaffa en hagelbössa då... )

Det bästa är väl om katten tar fåglarna i så fall...

Jag kan betala halva kastreringen om du får tag på henne , nu har hon ungar som också blir förvildade :( ..nån annan här kanske också kan stjälpa till nån krona

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 149
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar