Fåga om Träckprov - många hästar!

wrangler

Trådstartare
Hur gör alla stora stuterier och dylikt, tar de verkligen träckprov på alla sina hästar? Om man tex har 50-100 häst.... Eller avmaskar man enligt något schema, och vilket isåfall?

Nån som vet, nån som äger eller jobbar på ett större stuteri eller dylikt???

Sv: Fåga om Träckprov - många hästar!

Jag tror det är väldigt individuellt. Frågan är ju också hur stor omsättning det är på hästarna, hur mycket mark man har osv.

Ja det är jäkligt sant!

Skulle vara intressant att veta dock....

Säg tex att man har en flock med avelsdjur, och en flock med träningshästar. tex på större travställen. Men de kanske inte har avel och träningsverksamheter på samma ställe, vad vet jag.

Det måste ju finnas folk här som har erfarenhet av stora ställen! Träd fram, delge oss era erfarenheter! :bow:

Jag köpte kittet med "kolla masken" Där man får provpåse, formulär & 2 plasthandskar + analysen betald.

Läste i foldern jag fick med & där stod det om man hade många hästar så gjorde man stickprov & samlade in träck från kanske 2-.3 hästar av tio stycket. Lade dom var för sig i varsin provpåse, etiketterade dem m hästens namn & skickade in till labbet.

Det är nog en bra åtgärd om man har ett stort stall med samma hästar dvs kanske inte försäljningsstall.

Jag förmodar att det är därför det finns grupp-prover, så att du kan ta en skräll samtidigt. Exempelvis de som delar hage.

Ok, jag visste inte att det fanns grupp-prover!

Hur många hästar ska man ha innan det "rekomenderas" grupp-prover eller stickprover tro?

Varför jag undrar är helt enkelt för att hästpopulationen hos mig tex växer och kommer att växa mer. Det är ju både stationära avelsdjur och tillfälliga tränings/försäljningshästar.

Försöker komma på hur man enklast lägger upp det här med avmaskning, för även om man har råd så blir det ganska ohållbart att ta träckprov på varenda häst efter ett tag....

Och som sagt, de med stora hästantal måste ju lösa det på något sätt!

Mn man nu tar grupp / -stickprover så blir ju inte resultatet tillförlitligt iallafall vad jag förstår, eftersom det verkar som maskförekomst kan vara väldigt individuell?

Jag är värkligen inget expert på de här området, men på ett stuteri vet jag att de tog ett träckprov per hage. (De stod ca 2-3 hästar i varje hage)

Denna erfarenheten jag har av stora stuteri bygger på 2 v prao, så hur den stämmer i övrigt vet jag inte men men...
Vi fick u uppgift att plocka 3-4 tollar från varje box i stostallet, :bump:
ca 50 hästar, som sedan skickades för analys. Hur de gjorde med tränings/försäljnings hästar vet jag inte. Det var nog upp till ägarna då dessa inte gick på bete, endast i rast hagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023