Färska utländska bär

Jag tänkte mest på laxen från Norge som skeppas till Kina och sedan tillbaka till Sverige för att säljas här.
Nu vet jag inte om det gäller lax. Men mycket annan fisk som fiskas i vatten här i Norden skickas till Asien för att rensas - för där gör de det för hand och får ut mer fisk per enhet än maskiner får här. Samtidigt är arbetskraften här för dyr för kunna utföra handarbetet så transporten till andra sidan jorden lönar sig... sjukt att det är så. Men konsumenterna betalar inte.

Äsch tvåa på bollen.
 
Jag blir mer och mer tveksam till det mesta när det gäller fisk tyvärr, men de få gånger jag köper lax köper jag hellre en urtagen, hel fisk, än portionsbitar. Jag delar den själv i olika stora bitar och fryser in det jag inte tillagar direkt.
 
Var i en mataffär (stor kedja) i Kungsbacka och en av varorna jag skulle ha var pepparrot och hittade bara från annan kontinent.

När jag frågade så fick jag till svar att alla affärer i samma kedja måste köpa från samma säljare för att det ska vara samma sortiment över hela landet.

Ni som inte vet så ligger Kungsbacka mindre än milen bort från Fjärås som är känd för sin pepparrot.
 
Senast ändrad:
Var i en mataffär (stor kedja) i Kungsbacka och en av varorna jag skulle ha var pepparrot från annan kontinent.

När jag frågade så fick jag till svar att alla affärer i samma kedja måste köpa från samma säljare för att det ska vara samma sortiment över hela landet.

Ni som inte vet så ligger Kungsbacka mindre än milen bort från Fjärås som är känd för sin pepparrot.
:banghead::banghead::banghead:
 
Det är så mycket komplicerat i världen. Vi vill att alla ska ha vettiga löner så därför skickar vi blåbären till Polen och har arbetslösa ungdomar.
Hur man än vänder sig har man ändan bak.
 
Var i en mataffär (stor kedja) i Kungsbacka och en av varorna jag skulle ha var pepparrot från annan kontinent.

När jag frågade så fick jag till svar att alla affärer i samma kedja måste köpa från samma säljare för att det ska vara samma sortiment över hela landet.

Ni som inte vet så ligger Kungsbacka mindre än milen bort från Fjärås som är känd för sin pepparrot.

Hål i huvudet!
 
Var i en mataffär (stor kedja) i Kungsbacka och en av varorna jag skulle ha var pepparrot från annan kontinent.

När jag frågade så fick jag till svar att alla affärer i samma kedja måste köpa från samma säljare för att det ska vara samma sortiment över hela landet.

Ni som inte vet så ligger Kungsbacka mindre än milen bort från Fjärås som är känd för sin pepparrot.
Samma fenomen fast i större skala är när Findus nu lägger ned ärtproduktionen i Sverige, vi har antagligen världen bästa kvalitet och förutsättningar för odling av gröna ärtor här och har byggt upp en stor kunskap i alla led och odlingen är också lönsam, ändå läggs den ned för att Findus är uppköpta av ett multinationellt företag som har andra prioriteringar.
 
Samma fenomen fast i större skala är när Findus nu lägger ned ärtproduktionen i Sverige, vi har antagligen världen bästa kvalitet och förutsättningar för odling av gröna ärtor här och har byggt upp en stor kunskap i alla led och odlingen är också lönsam, ändå läggs den ned för att Findus är uppköpta av ett multinationell företag som har andra prioriteringar.

http://nwt.se/amal/mellerud/2017/03/11/findus-artor-hamtas-fran-dalsland

:)
 
Jag hörde det också i något program, det låter nästan för otroligt för att kunna vara sant men det är tydligen så?
Vänd på Scans bacon och läs på baksidan. Det står PL. Märkligt kan jag tycka eftersom köttråvaran är Svensk. Då kan de alltså göra tvärtom också, ta Polskt kött till Sverige och stämpla SE...
 
Var i en mataffär (stor kedja) i Kungsbacka och en av varorna jag skulle ha var pepparrot och hittade bara från annan kontinent.

När jag frågade så fick jag till svar att alla affärer i samma kedja måste köpa från samma säljare för att det ska vara samma sortiment över hela landet.

Ni som inte vet så ligger Kungsbacka mindre än milen bort från Fjärås som är känd för sin pepparrot.
Det här har vi avhandlar några vändor i kökstråden också, för det är så sanslöst tråkigt :down:

Dock är den processade pepparroten i de flesta butiker just från Fjärås, vilket ju också känns lite tokigt när den färska inte är det.

Sen vet jag inte, men jag tror inte att den odlingen som sker i Fjärås skulle räcka till att sälja även till matvarubutiker efter det att den levererats till ex restauranger, förädlats och sålts i gårdsbutik. Men en skulle ju önska att det gick att köpa färsk lokalproducerad pepparrot hos de större butikerna när det är säsong iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp