Färga polyester?

Lyan

Trådstartare
Jag har en supersöt vit playsuit som jag aldrig har använt för jag trivs inte i helvitt så jag hade velat färga den. Problemet är att den är i 80% polyester, men eftersom resterande 20% är bomull så kanske det kan gå ändå? Någon som har koll? Eller har bättre google fu än vad jag har och lyckas googla sig till svaret? Jag får bara upp att man inte kan färga 100% polyester, men hittar inte om det går när det är bomull i den också
IMG_5656.jpeg
 
Jag har testat att färga diverse polyesterblandningar och upplever främst att det är svårt att veta vilket färgresultat det blir. Jag har försökt färga beige till svart, det blev rödbrunt, och ljusblått till brunt, det blev brunt, fast ljusare än tänkt, och sömmarna var fortfarande ljusblå. Om man som jag inte är så himla mån om ett perfekt resultat, så testa!
 
Jag har testat att färga diverse polyesterblandningar och upplever främst att det är svårt att veta vilket färgresultat det blir. Jag har försökt färga beige till svart, det blev rödbrunt, och ljusblått till brunt, det blev brunt, fast ljusare än tänkt, och sömmarna var fortfarande ljusblå. Om man som jag inte är så himla mån om ett perfekt resultat, så testa!
Har de haft så lite som 20% bomull i? Jag kunde tänkt mig testa med ett förväntat blekt/flammigt resultat, om det var majoritet av bomull i blandningen. Men är skeptisk när det är så lite.
 
Jag har testat att färga diverse polyesterblandningar och upplever främst att det är svårt att veta vilket färgresultat det blir. Jag har försökt färga beige till svart, det blev rödbrunt, och ljusblått till brunt, det blev brunt, fast ljusare än tänkt, och sömmarna var fortfarande ljusblå. Om man som jag inte är så himla mån om ett perfekt resultat, så testa!

Har de haft så lite som 20% bomull i? Jag kunde tänkt mig testa med ett förväntat blekt/flammigt resultat, om det var majoritet av bomull i blandningen. Men är skeptisk när det är så lite.
Helst hade jag velat ha den svart, men det får jag nog ge upp helt då 😕 kanske går det att få den åtminstone grå, rosa eller ljuslila🤔

Vad har ni använt för färg?
 
Helst hade jag velat ha den svart, men det får jag nog ge upp helt då 😕 kanske går det att få den åtminstone grå, rosa eller ljuslila🤔

Vad har ni använt för färg?
Sömmarna kommer med nästan 100% säkerhet fortsätta vara vita.
Nu för tiden är tråd 100% polyester och den färgas inte. Risken är att resten av klänningen blir blev och i värsta fall både dassig och flammig när det är så lite bomull i den.
Hde använt vanlig färg för maskinen, sån man kan köpa lite överallt (panduro har väl en annan sort också)..
 
Sömmarna kommer med nästan 100% säkerhet fortsätta vara vita.
Nu för tiden är tråd 100% polyester och den färgas inte. Risken är att resten av klänningen blir blev och i värsta fall både dassig och flammig när det är så lite bomull i den.
Hde använt vanlig färg för maskinen, sån man kan köpa lite överallt (panduro har väl en annan sort också)..
Attans 😕 Jag tror att jag har både svart och lila färg någonstans. Får se om jag orkar ge mig på ett försök och håller tummarna att den inte blir förstörd eller om jag slänger ut den på annons igen
 
Har de haft så lite som 20% bomull i? Jag kunde tänkt mig testa med ett förväntat blekt/flammigt resultat, om det var majoritet av bomull i blandningen. Men är skeptisk när det är så lite.
Åh, jag vet inte exakt procent bomull tyvärr! Definitivt övervägande polyester ivartfall. Jag är lite experimentell av mig beträffande kläder, så jag är inte så petig med ett perfekt resultat.

Jag använde "vanlig" färg som man kan köpa på Ica.
 
Jag tänkte försöka färga den nu, men den skulle ju tvättas först eftersom den är ny så färgningen får vänta ett tag till 😒
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 315
Senast: Calmiche
·
Relationer Borde kanske använda mitt anonyma nick men orkar inte byta :D Ni som vet vem jag är IRL behöver kanske inte ringa aftonbladet och tipsa...
Svar
11
· Visningar
3 205
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 339
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 955
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp