Färdigfoder

Bee

Trådstartare
Har funderingar på att ställa min häst på nån typ av färdigfoder, men har aldrig gett det tidigare. Han alltid gett lusern, korn, havre och vetekli i olika kombilantioner beroende på grovfodert.

Jag har funderingar på att ge honom mustang eller fibergi. Men vad är skillnaden på musli och pelleterat. Varför skiljer det så mkt i pris? Vågar man ge pellets utan att blötlägga?
Är det "färdigt" med mineraler i dessa foder eller måste de läggas till?

Ytterligare ett problem är att denna häst(hbl) har kroniskfång och aldrig sått på likn foder förut. skulle det kunna vara ett problem?

Räknar med ett behov på 70Mj och 420Smrp.
Höet innehåller 5,8mj och 57 Smrp

Han äter ca 10kg om dagen. hade då tänkt att lägga till lite färdigfoder och ev kornkross...
 
Sv: Färdigfoder

För en fånghäst är spannmål de minst lämpliga fodermedlen, korn allra sämst. Lusern, linfrökaka, betfiber är bättre. De flesta foderblandningar har spannmål i sig. HH
 
Sv: Färdigfoder

tycker inte färdigfoder e så bra... dom får ju inte i sej samma "värde" jämt... de större bitarna hamnar ju överst medans de små hamnar i botten :crazy:
 
Sv: Färdigfoder

Men vad är skillnaden på musli och pelletsfoder?!
Verkar ju vara samma innehåll näringsmässigt...
 
Sv: Färdigfoder

tycker inte färdigfoder e så bra... dom får ju inte i sej samma "värde" jämt... de större bitarna hamnar ju överst medans de små hamnar i botten :crazy:

Just därför skall man välja ett kraftfoder som håller bra kvalite och inte har för stora skillnader.

Jag har inga som helst problem eftersom de flesta "bitarna" håller samma storlek
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 463
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den...
Svar
17
· Visningar
1 469
Senast: MaRomer
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 954
Senast: Gargoyl
·
Foder & Strö Min valack har under en tid haft rejält med problem med tänderna, allt ifrån broskbildningar som plockats bort, tänder som flyttats i...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp