Färdigfoder till äldre häst?

Vill bara kommentera ang. örter/doping. Det där är klurigt för veterinärerna! Om dom vill förbjuda/ha karens på homeopatmedel och örter, så måste dom även erkänna att det faktisk FUNGERAR! Vilket kan vara en av orsakerna till att djävulsklo inte finns med som dopingklassat preparat... :smirk:
Här i Norge har dom "fåor säkerhets skull" karens på magneter, akupunktur, och homeopatmedel får man heller inte ge egt. Dock så kan INGEN veta om hästen har fått det, det visas ju inte på prov. Då måste nån filma at du ger det till hästen, men hur stor är chansen för det...?
 
Precis som man har kommit fram till att vissa foder är bättre till unghästar eller avelsmärrar??

Håller inte med dig här. Det finns inget kraftfoder som är bättre för unghästar eller avelsmärrar, däremot är det mer av vissa ingredienser, ex protein och kalk i aktuella foder, som just avelshästar och unghästar har större behov av.

Ett proteinrikt grovfoder är precis lika bra för ung-, avels- som seniorhästar.

Jag anser att du lika gärna kan ge din "gammel"pålle ett bra grovfoder med högt proteininnehåll och djävulsklorot separat istället för att köpa D & H's svindyra kraftfoderblanding, som man ska ge 4-7 kilo :eek: om dagen av. Rena rånet tycker jag. Du skulle alltså behöva köpa 2-4 säckar i månaden för ca 250 kr styck bara till kraftfodret!!!!

mvh Jessica
 
Själv så HAR jag provat det mesta till min gamling som inte funkade. Hade även expert hjälp med att räkna fram en optimal foderstat till honom.

Var hos tandläkaren, veterinär m.m. Jag gjorde precis allt för att få honom i hull. Jag hade valet att antingen prova ett nytt foder eller ta beslutet att hans dagar var över. Vad jag än gjorde så ökade han inte i vikt utan istället så magrade han mer. Jag gav det har fodret en chans och det funkade :bow: Han vände i vikt och kurvan bara steg och steg. På bara 4 mån så hade han ökat 40 kg i vikt och såg ut som han skulle. Han har inte sett så här bra ut på många år och jag tänker inte sluta att ge honom det här fodret.

I dag har jag en häst som är rund och fin och om jag har tur så lever han i många många år till. Han är 23 år idag.

Själv så har jag upptäckt fördelarna med deras foder och mina tävlingshästar kan ge det där lilla extra som inte fanns innan.

Dessutom så motsäger du dig själv när du säger att det inte finns något foder som är bättre för unghästar eller avelsmärrar. För som du själv säger så finns det mer protein, kalk m.m i deras foder än i det foder man normalt ger till en vuxen häst som tränas. Utan i deras foder ska det finnas mer energi och lite mindre proteiner.

Det är därför det finns så många olika foder hos samma tillverkare för att man ska kunna välja just det fodret som hästen behöver just nu.

Sen så kan det vara så att när man kombinerar vissa ämne så tar kroppen upp dessa bättre.

själv så tycker jag inte att det skulle vara så himla dyrt att köpa kraftfoder för mellan 500-1000:- i månaden om det gjorde att min häst kunde hålla sig på topp och prestera sitt yttersta. Vill man komma någon någon vart så kostar det
 
Dessutom så motsäger du dig själv när du säger att det inte finns något foder som är bättre för unghästar eller avelsmärrar. För som du själv säger så finns det mer protein, kalk m.m i deras foder än i det foder man normalt ger till en vuxen häst som tränas. Utan i deras foder ska det finnas mer energi och lite mindre proteiner.

Jag tycker inte alls att jag motsäger mig själv. Jag skaffar inte kraftfoder efter vad som står på påsen utan efter vad mitt hö innehåller. Jag skrev att Avels- och unghästar behöver mer protein och kalk än "vanliga" hästar men det betyder inte att jag nödvändigtvis rusar iväg och köper "Avelsfoder". Har jag ett grovfoder med höga protein och kalkvärden så kanske det räcker med havre i foderstaten. Har jag däremot ett proteinvärde i grovfodret som är lågt så ger jag gladeligen min 14-åriga valack Krafft Breed trots att han varken avlas på eller är speciellt ung.

Grunden för mig är alltid behovet hos hästen och innehållet i grovfodret, inget annat. Sedan kan fodret kallas avels- eller seniorfoder, det betyder inte så mycket för mig.

Men jag är glad för dig och din hästs skull, att du har hittat ett foder som stämmer så bra. :)

mvh Jessica
 
Välja foder och fodermängd efter mitt hö (med analys) gör jag också, och har kommit fram till att Dodson och Horrell foder fungerar utmärkt till min häst.

Att det skulle bli så himla dyrt att använda deras foder tycker jag var ett svagt argument - man behöver definitivt inte ge flera kilo om dagen, utan kan komplettera något annat foder.

Mvh Huntress
 
Men om hästen väger 600 kg så rekomenderar de att du vid medelhårt arbete ska ge mellan 4-6 kg och vid hårt arbete så rekomenderar de 4,5-7 kg.

Ovanstående är tydligen rekommendationen på säcken.

Är inte rekommendationen 6-7 kg kraftfoder mycket foder? Det ger ju ca 4 säckar i månaden!!! Mycket pengar tycker jag.

Anledningen till att jag protesterar mot fodret är inte själva fodret i sig utan den påstådda mirakelgörande effekten. Jag är rädd för att det lurar många att köpa dyra foder fast deras häst kanske egentligen skulle klara sig utmärkt på hö, havre och soja.

Det förekommer så mycket reklam på marknaden och jag tror inte att alla kan gallra i den på ett bra sätt utan de sväljer allt med hull och hår och köper fodersäckar fast de egentligen har ett bra hö som endast behöver kompletteras med ett kg lucern eller lite soja.

mvh Jessica
 
Medelhård ridning är när du tränar och tävlar på högre nivå. Hästen får anstränga sig hårt varje gång den tränar. du rider ca 1 timme nästan varje dag tävlar ofta.

Hård träning kommer bara elit, fälttävlan, skogskörning, distans, travare och galoppörer upp i. då är det inte så mycket att ge 4,5-7 kg kraftfoder till en 600 kg häst.

Jag garnaterar dig att då räcker det inte att bara ge hö, havre och soja för att hästen ska kunna prestera max och ligga på topp.

Om man har en häst som går i lätt träning som väger 600 kg så behöver man bara ge 2-3 kg per dag.

Personligen så tycker jag att det är bättre att ha ett foder som jag vet innehåller allt som hästen behöver och som många BEVISLIGEN ser gör hästen gott.

De påstår inte att fodret är mirkelgörande. Utan det är vi som använder det som tycker så.

Själv så skriver de så här om sitt foder: *Detta är ett foder för äldre hästar och ponnier som har svårt att hålla konditionen *Högkvalitivt protein tillför livsviktiga aminosyror *Högt fiber och fettinnehåll *Kompletterad med örter.

Sixteen plus är uppbyggt av lättsmälta växtträdar, oljor och stärkelse i noggrant reglerad mängd. Proteinkällorna som är av god kvalitet, tex soja ser till att de livsviktiga aminosyrorna blir lätttillgängliga. Innehåller dessutom vitaminer, mineraler och örter anpassade efter den äldre hästens behov.
Sixteen plus kan ges torrt men kan blötas upp till hästar med dåliga tänder.

För den äldre hästen är det speciellt viktigt att:
*Avmaska samt kontrollera tänderna regelbundet
*Hålla hästen varm och sätta på ett täcke under vintern
*Ta in hästen i stall när det är dåligt väder

Jag har skrivit av exakt vad de själv skriver om sitt foder.
Sen är det upp till var och en om man vill offra pengar på sin häst eller inte.
 
Hård träning kommer bara elit, fälttävlan, skogskörning, distans, travare och galoppörer upp i. då är det inte så mycket att ge 4,5-7 kg kraftfoder till en 600 kg häst.

Men rider man verkligen seniorhästar på det här viset???

Det jag protesterade mot var en mängd av 6-7 kg kraftfoder till en seniorhäst, inte en häst överhuvudtaget. Jag vet att hårt tränande hästar kan drabbas av foderleda och ha svårt att peta i sig det stråfoder den behöver och därför måste fodras med kraftfoder.

Personligen så tycker jag att det är bättre att ha ett foder som jag vet innehåller allt som hästen behöver och som många BEVISLIGEN ser gör hästen gott.

Håller fullständigt med.

Jag garnaterar dig att då räcker det inte att bara ge hö, havre och soja för att hästen ska kunna prestera max och ligga på topp.

Det här vet jag inte om jag kan hålla med om. Det kan ju inte vara en universell sanning utan det beror på hästens individuella behov och grovfodervärdet. Sedan får jag erkänna att det var en generalisering, men jag syftade fortfarande på seniorhästar.

mvh Jessica
 
Senior hästar är från ca 16 år ålder och det finns många topp hästar som är runt 15-17 år gamla och presterar topp resultat. Engelsmännen har ofta gamla hästar som de tävlar i de högsta klasserna med. Många ponnies är äldre när de tävlar och behöver då kanske ett annat foder än när de var yngre.
 
Jaja. Vi kommer nog inte längre i vår lilla diskussion. :smirk:

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker lite olika.

Men heder åt dig att du inte har gått till personangrepp utan sakligt förklarat din ståndpunkt. :)

mvh Jessica
 
Jag har ett halvblodsto på 21 år som jag har provat nästan allt till linfrö, olja, korn, D&H 16+....m.m, m.m. Jag använder nu Fibergi Låg till henne. Hon ridas 5-6 dagar /vecka i snitt 1 timme/gång. Medelhårt arbete eller vad man ska kalla det, hon tränas (dressyr/hoppning) men tävlas inte....ja, klubbtävlingar då... :)
Hon har haft jättesvårt att hålla vikten sedan jag tog hem henne när hon var 13 år och nu sista 2 åren har jag använt fibergi...Det har verkligen funkat jättebra och dessutom tycker hon att det är gott och äter, vilket kan vara lite si så där om man ger henne pelletrerat foder eller havre.

Det är ju olika för hästar precis som för männiksor med att hålla vikten... Så det är bara att prova sig fram, ha inte bråttom utan låt det ta lite tid....Det tar ju ett tag innan man ser resultatet oftast. Jag kompletterar även med betfor för att hålla magen igång...men det är mindra populärt...

LYCKA TILL!! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 818
Senast: Snowball
·
L
Foder & Strö Alla ni som har äldre hästar, vad ger ni dem för mat? Vilken sort, alltså vilket märke och hur mycket utav just det? Jag vill veta vilka...
2
Svar
30
· Visningar
14 223
Senast: Soffan74
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Min häst behöver mycket protein, väldigt mycket protein då han är tunn i överlinjen och jag försöker bygga upp honom. Utan att MJ stiger...
Svar
14
· Visningar
1 484
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp