Färdigfoder till äldre häst?

mirage

Trådstartare
Har en häst som är tunn över ryggen men fin i övrigt, 18 år och rids normalt dressyrarbete varvat med tömkörning och skogsturer. Tävlar tom LA men satsar på att komma till Msv eller iaf LA:5.

Skulle vilja testa något utav alla seniorfoder som finns. Det jag undrar är:

Vad finns det för olika sorter/märken? Vad innehåller dessa (omräknat till svenska värden)? Något som ni rekommenderar? Är det värt pengarna att köpa seniorfoder att komplettera med eller ska jag hålla mig till vanligt foder? Vad är det egentligen i seniorfoder som gör att de är så bra för äldre hästar? Har läst på någon att det är tex Glucosamin i men utöver det? (Någon som har ungefärligt pris i 08-området?)

Tacksam för svar! :bow:
 
Jag rekommenderar varmt ett seniorfoder som heter "Sixteen Plus" från Dodson och Horrell. Det är ett utmärkt foder för äldre hästar och innehåller bla välgörande örter för äldre hästar. Har kopierat denna text från en återförsäljares hemsida:

"SIXTEEN PLUS Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhanda håller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst."

Har en bekant som ger detta foder till sitt äldre halvblod, och den hästen har "fått nytt liv". Han har verkligen levt upp, blivit mycket mjukare, fått bättre hull etc.
Kan verkligen rekommenderar foder från Dodson och Horrell! Ger själv flera av deras fodersorter.
Om man inte vill ge deras färdigfoder så kan man ju ge tillskott, för mer information kan man gå in på www.dodsonhorrell.com

För en återförsäljare i 08-området kan du gå in på www.tsf.se

Mvh Huntress (Angående glucosamin etc. så ger jag Bioglucomin till min häst, och det fungerar utmärkt. Det kan du köpa på de flesta ridsportbutiker)
 
Jag ger min 23 åring Eggersman Vital/Senior Müsli. Är jättenöjd! Han har snyggare överlinje än väldigt många andra hästar, och han rids inte engång... Värdena finns att se nånstans på nätet, www.bokebacken.se kanske? Jag betalar ca 180kr/25kg.

Har tidigare gett Spillers Veteran Mix, men tycker Eg, är snäppet bättre. Jag har även bytt ut 1 kg hö med lusernhack.

Tror absolut att det är värd pengarna! Äldra hästar har helt annat näringsbehov än en tio-åring. Avelsfoder ligger närmare den gammla hästens behov.
 
Det finns inget bättre foder än sixteen plus. Det är helt underbart till gamla hästar. Min gamla ponny som är 29 år är som en helt annan häst sen hon fick det här. Och skulle hon vara utan det så blir hon stel och som "vanligt" igen.

Har även en 23 årig arabhingt som bara kan hålla hullet om han får det häsr fodret. Har provat allt annat på honom men det hjälpte inte.

Hästarna blir som unga igen och det här "vanliga" stelheten, tappa hull m.m som man sätter i samband med ålderdom försvinner helt och de blir som 12-13 åringar igen.
 
Hästarna blir som unga igen och det här "vanliga" stelheten, tappa hull m.m som man sätter i samband med ålderdom försvinner helt och de blir som 12-13 åringar igen.

Det låter ju som rena undermedlet!?!

Jag skulle bli misstänksam på innehållet med sådana resultat. Det låter som det innehåller både smärtstillande och antiinflammatoriska medel. :confused:

mvh Jessica
 
Det är tydligen speciella örter i avsedda för äldre hästar. Min herbology är inte så bra så inte vet jag vilka det är men jag vet att de säljer en massa örter löst också. Har för mig att det stod i deras broschyr att de garanterade att det inte skulle vara något dopingklassat i och antiinflammatoriskt och smärtstillande är väl det? Däremot tror jag att det var detta foder det fanns glucosamin i.

Vågar jag testa 16+ även om jag ska ut och tävla? Hur mycket ska man ge minst för att få "resultat"? 0,5 kg? 1 kg? Är ju ganska så dyrt, 215:- / 20 kg... :crazy:

Min häst är fin i hullet utom över ryggen. Detta beror förmodligen på att han har ont någonstans men jag har inte lyckats luska ut vart än. Vore bra om han åtminstone kunde lägga på sig lite fett över ryggen!
 
Att det skulle vara några dopingklassade medel eller smärtstillande i kan jag inte tänka mig - däremot välgörande örter!

Använder själv foder ur Dodson och Horrells sortiment och jag tävlar utan problem, de är mycket trevliga och svarar gärna på frågor. Jag tror att de har en sk "helpline" som man kan maila till om man har frågor. (gå in på webadressen jag angav tidigare)

Hur mycket du ska ge din häst är upp till dig själv, om du tycker att det blir dyrt så kan du ju använda det till att kompletera något annat foder.

Fodret är mycket bra, och som jag nämnde tidigare så använder en bekant till mig det - och hennes förr relativt magra halvblod har lagt på sig vikt och har mycket lättare att hålla hullet.

Mvh Huntress
 
Fodret är testat och godkänt av det engelska jockeyförbundet, FEI m.m.

De garanterar att allt de säljer är fritt från doping eller liknande medel. Men fodret innehåller mobility örter. som är naturligt antiinflamatoriska. bla djävulsklorot, vallört, nässla, maskros, rotsellerifrö och kardborre.

Själv så köper jag flytande mobility örter till min tävlingshäst. (De finns även som torkade)

Jag började inte med detta förren efter jag hade sett hur bra det var för de äldre hästarna och hon rör sig lite bättre än innan hon fick örterna. OBS OBS Hon var inte halt eller stel eller gick konstigt innan hon fick av örterna.

Jag bara upplever henne som lite smidigare och mjukare än innan.

Själv så ger jag 180:- för en säck och 265:- för en liter mobility örter.

Men då köper jag det i Genarp där de har huvudkontoret.

Tyvärr så kan jag jag bara ge dig en riktlinje för hur mycket du bör ge eftersom jag inte vet hur mycket din häst väger eller hur hårt den tävlar.

Men om hästen väger 600 kg så rekomenderar de att du vid medelhårt arbete ska ge mellan 4-6 kg och vid hårt arbete så rekomenderar de 4,5-7 kg.

Men allt beror på hur bra hö du har själv så behöver jag inte ge mer än minimi dosen till mina hästar.

Tänk bara på att byta ut fodret under en längre period så att du inte får en formsvacka som beror på foderbyte.
 
De garanterar att allt de säljer är fritt från doping eller liknande medel. Men fodret innehåller mobility örter. som är naturligt antiinflamatoriska. bla djävulsklorot, vallört, nässla, maskros, rotsellerifrö och kardborre.

Det var väl det jag misstänkte. Djävulsklo är ju smärtstillande och antagligen så är det karens på det.

Om hästen visar en så påtaglig "förbättring" av ett foder så tycker jag det låter för bra för att vara sant. Skulle inte våga tävla några högre klasser och riskera dopingstämpel.

mvh Jessica
 
Om jag var du skulle jag nog testa att höja proteinet och kanske ge Glukosamin istället.

mvh Jessica
 
Fast han har gått på högre protein (ca 6,6) i runt fem månader nu och jag tycker att jag borde se skillnad. Glucosamin ger jag redan. Ska höra med veterinärerna vad de tycker (ska på återbesök till klinik då).

Ska jag höja energin så att jag klassar honom som svårfödd och ta ner kvoten lite istället? Kanske fungerar bättre.

Protein behöver ju energi för att brytas ned och om han har ont någonstans och går och spänner sig går det ju åt en hel del energi till det också
 
Så bara för att något fungerar, så måste det nödvändigtvis vara något förbjudet i det... :crazy:
Intressant iakttagelse! :smirk:

Angående förbjudna medel i Dodson och Horrells foder, så kan jag lugna dig på den fronten! Har för det första MYCKET svårt att tänka mig att ett välansett, stort och seriöst företag skulle producera och sälja ett foder som innehåller förbjudna substanser.

Din teori intresserade mig dock - jag har kollat runt lite, och jag hittade en lista på förbjudna substanser:
"Lista i vilken anges karenstider inför tävling och med tävling jämställd träning för vissa preparat, vissa substanser, vissa behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder. ... För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de andra särskilda åtgärderna som EJ är uppförda på denna lista finns inte fastställd karenstid ..."

Djävulsklorot, eller några andra örter från Dodson och Horrell, stod INTE med.

Men jag nöjde mig inte med det utan letade upp en annan återförsäljare där det tydligt står (översatt från danska):
Devil' Claw Root (Djävulsklorot) innehåller inget som är förbjudet av British Jockey Club och F.E.I.

Jag litar hellre på fakta än på vad folk TROR.

Mvh Huntress
 
"Anledningen till att vi säljer D & H foder är enkel. När vi sökte ett bättre foder än det vi använde, föll blicken på ett av Englands mest välrenomerade foder, vilket finns i de flesta framgångsrika tävlings- och uppfödningsstallen världen över - D & H. Det är nu ett tiotal år sedan och vi är fortfarande lika nöjda.

Foderprogrammet innehåller en stor variation vilket ger möjlighet att välja helt rätt foder för varje häst i varje aktuell livssituation, allt från det havrefria alternativet till det absolut mest energitäta alternativet. Foderprogrammet ger trygghet, produkterna är välbalanserade och producerade under samma krav som livsmedel. Därutöver - en garanti från D & H att inga, av FEI eller Englands Jockey Club förbjudna substanser finns i vare sig foder - eller örtprodukterna, ett krav varje hästägare bör ställa på sin foderproducent.

Dodson & Horrell är det enda foderföretag som garanterar hela sitt sortiment, från Pasture Nuts till Microfeed och alla supplement, både Sure-sortimentet och örtsortimentet. Om du tävlar under regler för doping, kontrollera att Du använder ett garanterat foder!"

Kommer från en SVENSK återförsäljare, om du skulle tvivla på den danska!

www.brogaardenisweden.com/

Mvh Huntress
 
Jag är inte intresserade av fakta från en tråd här på Bukefalos. Jag vill ha fakta som är fastställd - inte vad folk tror!

Om du kan ta fram en lista, från någon form av förbund eller förening, där Djävulsklorot är specifierad med karenstid så kan jag ge mig, men inte förr! :devil:

Mvh Huntress
 
Hej
Har precis börjat ge av Spillers Senior Conditioning Mix till min "gamling" som är 21 år, den innehåller även glucosomin. Har tyvärr inte innehållsförteckningen här.
Hästen bara :love: den
 
Jag ringde till STC och hörde mig för. Fick prata med en av veterinärerna.

Vad det gäller djävulsklorot så är den tydligen inte inregistrerad under homeopatiska medel med dess karens. (vilket det tydligen ska vara i tråden som jag länkade till)

Utan det var lite användning på eget bevåg, något sådant uttryckte han sig.
 
Allt som inte finns på listan från liniment till örter är alltid på eget bevåg. Men jag litar på en firma som GARANTERAR att deras foder är dopingfritt. för många, många inom galoppen använder deras foder och de har aldrig blivit fast för doping. Även många elit ryttare runt om i europa använder fodret och tillskott av olika örter utan att de blir fast för doping.

Och jag litar på att ett företag som har dessa olika örter i sitt foder har stor koll på om det skulle klassas som doping i framtiden skulle ta bort just den örten och inte låta den vara kvar.

Till och med Krafft har haft doping fall där det var säckar som först hade användts till kakao som ställde till det för dom.

Varför tvivlar du Jessica bara för att det är ett foder som fungerar????

Varför måste det då vara doping eller något liknande????
Kan det inte bara vara så att de har forskat fram att just det här fodret har den bästa sammansättningen för en äldre häst????
Precis som man har kommit fram till att vissa foder är bättre till unghästar eller avelsmärrar??

Men är du lika tveksam till ett foder som gör att ditt föl växer som det ska och ser ut som en 10 poängare i stället som vissa föl ser ut som max en 5 poängare?

Är där kanske förklädda steroider i detta foder eller är det så enkelt att sammansättningen är optimal för föl?
 
Vår tunne senior på 24 år blev jättefin och pigg på Krafft Breed som passade bra till dåvarande hö. :) Och inte kan man kalla det ett "seniorfoder", men för oss fungerade det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 818
Senast: Snowball
·
L
Foder & Strö Alla ni som har äldre hästar, vad ger ni dem för mat? Vilken sort, alltså vilket märke och hur mycket utav just det? Jag vill veta vilka...
2
Svar
30
· Visningar
14 223
Senast: Soffan74
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Min häst behöver mycket protein, väldigt mycket protein då han är tunn i överlinjen och jag försöker bygga upp honom. Utan att MJ stiger...
Svar
14
· Visningar
1 484
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp