Färdigfoder eller blanda själv?

L

Liquid Diamond

Hejsan,

Har en fråga angående färdigfoder. Vad tycker ni, är det bättre med färdigfoder som innehåller allt hästen behöver eller är det bättre att slänga ihop blandningarna själv?
När man gör det själv kan det ju vara en krux att lära sig att "dosera" rätt, men man får ju prova sig fram.
Kanske är ännu svårare att få rätt mängd av allt med ett färdigfoder?

Funderar på att köpa ett färdigfoder för föl och unghästar till min unghäst som kommer snart, men vill veta lite mer om andras erfarenheter först.

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Om färdigfodret verkligen täcker allt hästen behöver är det ju bra! Det knepiga kan ju vara att man TROR att bara för att det heter färdigfoder/fullfoder så behöver man inte tänka själv, men så är det ju inte. Det foder man väljer måste ju passa ihop med grovfodret man ger.

Själv blandar jag gärna, har bara en häst och är för snål för att lägga ut 3-4ggr så mycket på foder när jag inte behöver. Hade jag 20 hästar att fodra flera gånger varje dag kanske jag hade tänkt annorlunda.
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Till min häst föredrar jag att blanda själv, råkar man då få ett sämre hö är det ju lättare att få en precis foderstat om man s.a.s köper ingredienserna var för sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Jag bestämde mig för att blanda själv till min nio månaders fölis :). Men innan har vi fodrat med färdigfoder till alla hästarna men det beror på tycker jag. Just nu föredrar jag att blanda själv i allafall.
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

när du säger färdigfoder tänker jag på typ krafft,fibergi m.m är det sånt du menar?
Jag blandar själv efetrsom jag tycker det ofta blir mer mat för hästen att äta då! Dessutom blir det billigare! Jag ger Mustang havrefri krafft 1kg om dan för lite extra mineraler så man slipper blanda en tusen min och vit själv!
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Blandar gärna själv.
Har inga som hellst erfarenheter av färdigfoder, och i de travstallar jag jobbat har de alltid blandat själv.
Tycker det är charmigt och kul, dessutom är det en vana, så känns det som om jag lägger ned lite extra tid på vad pållarna äter. :)
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Jag skulle gärna tänka mig att ge enbart ett färdigfoder om det skulle passa till det hö min häst får (hon har fått färdigfoder tidigare). Men jag har inge problem med att blanda själv. Det beror som sagt på situationen...
 
Sv: Färdigfoder eller blanda själv?

Själv använder jag mig av både och. Jag använder ett relativt proteinrikt fullfoder men ger även soja, lusern, havre och betfor. Ger inget mineralfoder då det foder jag ger täcker mineralbehovet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 796
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp