Färdiga stall, vilken djungel

Cita

Trådstartare
Det ska investeras i ett stall, men jag blir inte klok på av vem och vad man ska köpa från.
I dagsläget så går mina 2 hästar på oisolerad lösdrift så tanken är väl ett oisolerat stall för att hästarna ska kunna stå i liknande klimat om de hamnar på box (vilket endast kommer inträffa vid riktigt dåligt väder eller sjukdom).
Kommer i framtiden köpa en till ponny så stallet ska ha plats för en miniatyr och 2 ponnyer. Ska finnas ett utrymme i ena änden för höbalar (som ett rum) sadelkammare med bra yta och ev ett täckesrum. Ej spolspilta då det kommer vara oisolerat.
Jag vill ha ett långsmalt stall då platsen det ska stå på tillåter det.
Min egna tanke på stall är ungefär detta:
10417481_10204640670355461_8877656551635846003_n.jpg

Jag behöver inte anpassa stallet för storhäst, för det kommer jag aldrig ha. Som störst kommer det stå d-ponny.
Finns det färdiga stall som uppfyller liknande krav tro?
Behöver inte vara exakt som jag ritat men något åt det här hållet i alla fall :)

Gärna bilder och kommentarer på era egna färdigköpta stall :up:
 
Det går inte att göra väggen mellan ena ponnyboxen och miniboxen flyttbar? Då kan ju ev. framtida stallägare helt sonika ta bort den och därmed få plats för en stor häst? :)
 
Jag håller med dom andra att det nog är att föredra att bygga för storhäst, eller möjlighet till storhäst i alla fall! Både takhöjd och boxstorlek!
 
Är det ett måste att köpa färdigt från någon tillverkare? Kan det finnas någon lokar snickare/byggfirma som kan bygga det precis som du vill ha det? Jag funderade på att anlita ett lokalt företag till att bygga stall och de gjorde en mycket fin ritning helt efter mina önskemål. Sedan såg min sambo offerten, svimmade av en stund och började snickra själv. Men det är en helt annan historia :D

Även om du inte har tänkt ha storhäst hade jag nog tagit i med takhöjden ändå, ordentligt med luft är aldrig fel. Och om du säljer någon dag så kanske nya ägaren vill ha stallet till traktorgarage och då är det ju bra med rejäl takhöjd.
 
Citerar mig själv:
Jag behöver inte anpassa stallet för storhäst, för det kommer jag aldrig ha. Som störst kommer det stå d-ponny.

Jag tänker vara helt ego i mitt stallbygge, det är jag bara jag och mina hästar som ska använda det. Sen om någon i framtiden skulle köpa vid eventuell försäljning så är det dennes uppgift att fritt möblera om med boxar.
Annledningen till att det inte ska byggas för storhäst är att det inte finns mark på tomten för just storhäst.
Takhöjden kommer dock vara minst 2,5m för just bättre luftcirkulation och flöde.

@Cilva jag ska faktiskt kika på det med, då får man ju det precis som man själv tänkt sig :D
Vi skulle byggt allt själv om tid fanns, men gården har varit ett stort renoveringsobjekt från början, så nu vill jag inte hålla i hammaren själv utan kunna sätta mig i en solstol med en kaffe i näven å bara glo när andra arbetar :sneaky::D
 
@Cita Det var min tanke också, att sitta i solstolen med kaffe och en bra bok. Tyvärr fick jag i det här fallet böja mig och nu får jag istället måla eller något annat tråkigt :banghead: Företaget jag bad göra ritning och offert kollade upp de mesta kring regler (mått osv) för att bygga vilket jag också tyckte var behändigt. Sedan får man väl dubbelkolla men det var ändå bra tyckte jag. En offert är gratis så i dina skor hade jag helt klart kollat med något företag som bygger helt efter önskemål.
 
Jag hade gärna byggt med minimimåtten för storhäst. Lyxigt för ponnyerna med lite större och jag upplever det mer lättmockat. Miniboxen hade ju kunnat vara mindre mrn jag tycker det känns trångt när man ligger nära "kprtaste sidan-måttet"

Finns det inte regler som säger att man måste ha en sjukbox som man kan värma upp, även om man har lösdrift? Har för mig det.
 
Det finns sjukboxar till båda mina i dagsläget. Min lösdrift är byggd somså att båda hästarna kan gå in i stora boxen (lösdriften) sen kan miniatyren gå in i sin egna box om han vill vara ifred, den stora ponnyn kommer inte in där.

Ponnyerna kommer inte få större boxar i stallet, för de går ute året om och boxarna kommer endast bli använda några få ggr på året, vid eventuell storm eller dyligt.
 
Det finns sjukboxar till båda mina i dagsläget. Min lösdrift är byggd somså att båda hästarna kan gå in i stora boxen (lösdriften) sen kan miniatyren gå in i sin egna box om han vill vara ifred, den stora ponnyn kommer inte in där.

Ponnyerna kommer inte få större boxar i stallet, för de går ute året om och boxarna kommer endast bli använda några få ggr på året, vid eventuell storm eller dyligt.

Jag tänkte precis som dig innan, har hästarna på lösdrift och kommer bara använda stallet någon timme/dag när de får kraftfoder och jag rider någon av dem.

Men när jag mätte upp stallet med hjälp av bommar på marken, insåg jag hur oerhört litet minimimåtten blir. Jag kände att det inte var värt de få kronorna jag sparade på betongplattan, för att få ett stall som jag egentligen inte är nöjd med.

Så istället bygger jag två boxar på 9 kvm och en på 16,5 kvm. Jag har C- och D-ponnyer. Men en dag kanske jag gör en helomvändning och köper en stor häst? Man vet aldrig vad som händer i framtiden. :)

Lycka till med stallbygget!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 195
Senast: Johannna1
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp