Fäller och tappar hull

A

AUA

Hej!

Jag har en äldre dam på 25 år som nu under januari har fällt i stort sett all den värmande vinterpälsen. Och med det så har hon också tappat hullet. Hon är inte direkt mager men eftersom hon annars brukar ha lätt att hålla hullet så blir man ju lite orolig.
Hon är av grov typ, D-ponny, och väger uppskattningsvis 450 kg.

Hon får enligt uträknad foderstat:
0,5 kg hel havre
7 kg hö
+ mineraler och selen

Men nu när hon har fällt så har jag utöver det gett henne:
2 dl betfor
+ B-vitamin 10ml

Har även tänkt att köpa och delvis byta ut havren mot korn.

I samband med fällningen så blev hon även förkyld och hostig och har den här veckan haft täcke både inne och ute (hästen har aldrig i hela sitt liv behövt täcke).
Jag har också efter att tips gett henne kamomillte för hostan. :d

Är det någon som har något tips vad jag kan göra mera för att få henne att behålla/öka på hullet igen?
 
Håll henne varm med täcken är nog det viktigaste. Gammla hästar behöver ofta täcken även om dom har päls!
Äter hon mer hö om du ger henne det? Isf, låt henne få så mkt hon vill ha! Du kan även lägga till lusern, öka upp till 2 kg kanske, det innehåller mkt protein, vilket äldre hästar har svårt att ta upp. Proteinmangel är ofta anledningen till att äldre hästar tappar hull. Tycker du kan byta havren mot krossad!

Min äldre herre (23år) äter såhär mkt:
Fri tilgång på hö, ca 8-9kg äter han nog
1,7 kg Eggersman Senior Müsli
0,5 kg E. Mash
Lite över 1kg lusern. Mest hack, lite pellets.
0,4 kg vetekli med örter och tillskott

Han är visserligen större, 1.64cm. :)
 
Är tänderna raspade?
Vad har du för värden i grovfodret?
Ps det är INTE proteinbrist som gör att hästar tappar hull utan energibris isåfall.
Sen kan man aldrig jämföra med vad andra hästar äter. Det beror helt på vad ens grovfoder inehåller.
 
Krafft Groov eller Breed, lucern. Har du väldigt bra värden på höet? Annars tycker jag hon får lite mat. Även om man räknar ut foderstaten efter konstens alla regler så är det inte alltid de stämmer. Båda mina damer får betydligt mer än "de ska ha" enl normerna.

Man får se till att de får sina reella behov tillgodosedda och inte stirra sig blind på siffrorna. Och hålla koll på kvoten mellan energi och protein! Vilken kvot ligger du på? Gamla häster behöver ofta mer foder/energi/protein än de yngre.

Öka betforen! Mitt dräktiga sto (vbl, 21) får nu 0,6kg torrvikt och ska upp till 0,8kg. Min welshponny får 0,3kg torrvikt. Uppdelat på två tillfällen.
 
Öka grovfodret i första hand. Inte kraftfodret.(såvida du har bra värden på det förståss)
Det verkar vara mer energi din häst behöver.
Och som någon redan skrivit, vad ligger smrp/mj kvoten på?
 
Var försiktigt med att byta ut havre mot korn.... vissa hästar kan ha lätt för att öka i hull om man använder korn... men många har svårt att tillgodogöra sig kornet... krossad havre är bättre eller om man inte har tillgång till det, stöpt havre (kokhett vatten som slås på havren) lucernpellets-gröt kan vara ett alternativ om du misstänker tandproblem, gamla hästar får ju väldigt slitna tänder och kan få svårt att tugga, kolla upp med kunnig person men i väntan på det testa att blöta upp lucernpelelts.
 
Tack för alla svar!

Jag kan ganska lite om kvoter och foderstater i allmänhet men mitt hö har följande värden:
Torrsubstans 84
Smb Protein 37
Energi 6,9

Och enligt foderstaten som räknades ut så får hon:
MJ 53,2
SMB 302
Ca/P 1,48
Kanske bör tilläggas att foderstaten är uträknad för en häst som har lätt att lägga på sig. Hon är ofta annars väl rund om magen året om.
 
För 3 år sedan hände ungefär samma sak, innan jag övertog hästen. Hon tappade hullet o så. Ägaren bytte då ut havren mot korn och det gick bra. Så det tror jag inte är nogra som helst problem.
 
Där har vi boven. Du har aldeles för låg kvot i både höet och i själva foderstaten. Det behövs mer energi också. Jag kan räkna lite till dig. Har du mineralvärdena också?
 
Tack, det vore jättesnällt!
Jag har tyvärr inte mineralvärdena just nu. Men hon får Hippo vitlök. :) vet inte om det går att leta upp nånstans...
 
Menar mest om du har vad höet har för mineralvärden i kalcium fosfor och magnesium.
 
Okey men i foderväg kan du ge:
7 kg hö
1 kg lucern hack
100 g betfor
Ger: 58 mj och en smrp/mj kvot på 6,4.
(Innan hade du en kvot på 5,7 och den ska inte understiga 6)
Kan hända att det behövs ytterligare högre kvot men du kan ju prova med detta först i ett par veckor.
Ps hur fick du fram din ca/p kvot om du inte har mineralvärdena på höet?
 
Före du byter från havre till korn så rekomenderar jag dig att läsa hur kornet påverkar hästens kropp och varför man i dag hellre ger annat foder än just korn.
Det finns ett bra avsnitt i "Hästensutfodring ABC" som du kan få hos Krafft återförsäljare, eller säkert beställa via Kraffts hemsida.
 
Vi har en 24-åring i stallet, och de senaste åren har han haft det jobbigt med att fälla vinterpälsen. Det tar lång tid och han tappar hull. Vi gör så att vi klipper honom en gång på hösten, och täckar honom sen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 654
Senast: ameo
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 430
Senast: Farle
·
Foder & Strö Hade en tråd för ett tag sedan och fick tips om att ge krossad havre till min häst. Problemet är nu att han inte vill eller kan äta...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: cerrox
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp