C
corona
Hur funderade ni när ni valde gudförälder/gudföräldrar till ert/era barn?
Hur tänkte ni?
Måste alla barn ha gudföräldrar?
Kan man välja en person från "min släkt" och en person från sambons släkt?
Vilken roll spelar gudföräldern/gudföräldrarna under barnets uppväxt?
Väljer ni ur släkten eller ur bekantskapskretsen?
Vi har funderat lite på det här med gudföräldar till vårt kommande barn.
Vi vill kommer att välja någon eller några ur våra släkter.
Ett par bekanta har istället valt en genemnsam kompis. De anser att det är mestadels nackdelar med att välja ngn ur släkten. Framför allt så har de själva upplevt under sina uppväxtår, att ngn gudförälder alltid valt att "favorisera" sitt"sina gudbarn, genom att ge extra många julklappar, mer i födelsedagspengar o.s.v
Vi har i våra syskonskaror aldrig uppfattat någon form av favorisering och vill då ha gudföräldern inom familjen om det skulle hända oss ngt så att vi avlider.
Jag förstår ju naturligtvis att det viss mängder av anledningar till varför man skulle välja släktingar eller varför man skulle välja kompisar.
Så, hur tänkte ni?
Kan man välja en kompis och en släkting?
Hur tänkte ni?
Måste alla barn ha gudföräldrar?
Kan man välja en person från "min släkt" och en person från sambons släkt?
Vilken roll spelar gudföräldern/gudföräldrarna under barnets uppväxt?
Väljer ni ur släkten eller ur bekantskapskretsen?
Vi har funderat lite på det här med gudföräldar till vårt kommande barn.
Vi vill kommer att välja någon eller några ur våra släkter.
Ett par bekanta har istället valt en genemnsam kompis. De anser att det är mestadels nackdelar med att välja ngn ur släkten. Framför allt så har de själva upplevt under sina uppväxtår, att ngn gudförälder alltid valt att "favorisera" sitt"sina gudbarn, genom att ge extra många julklappar, mer i födelsedagspengar o.s.v
Vi har i våra syskonskaror aldrig uppfattat någon form av favorisering och vill då ha gudföräldern inom familjen om det skulle hända oss ngt så att vi avlider.
Jag förstår ju naturligtvis att det viss mängder av anledningar till varför man skulle välja släktingar eller varför man skulle välja kompisar.
Så, hur tänkte ni?
Kan man välja en kompis och en släkting?