Fadderbarn

vilse

Trådstartare
Med den pågående humorgalan så börjar mina funderingar gå mot om inte jag/vi också borde hjälpa till. Men jag är inte alls insatt - vad finns det för olika organisationer? Och vilka har bra rykte?
Jag vill ju såklart att så mycket pengar som möjligt ska gå till barnet/byn.

Vilken borde man välja? Vilken har ni valt? Är ni nöjda? Hur mycket betalar ni i månaden? Har ni någon gång besökt ert fadderbarn?

Jag har ett fadderbarn genom BMU (Barnmission i U-land), avgiften är på 180 kr men jag brukar runda av till 200. Jag får inte så många nyheter om henne men de (missionärerna) kanske har viktigare saker att göra än att skriva till faddrarna.
Andra organisationer som ska vara bra är PLAN och Barnfonden.

Jag stödjer ett barnhem i Ghana med 200kr/mån.

Det är en vän som har föreningen Love Life och det gör att jag garanterat vet vad pengarna används till.

När jag har råd så köper jag presenter som stöd osv.

Jag skickar 300 kr per månad till SOS Barnby i Gambia. Får brev ett par gånger om år med bild på "min" fadderflicka och en beskrivning hur hennes vardag ser ut, vad hon gör på dagarna och hur det går för henne i skolan. Har haft henne som fadderbarn i tio år. Hade en pojke innan, men han kunde till slut flytta hem till sin mamma igen. <3

Jag skickar 300 kr per månad till SOS Barnby i Gambia. Får brev ett par gånger om år med bild på "min" fadderflicka och en beskrivning hur hennes vardag ser ut, vad hon gör på dagarna och hur det går för henne i skolan. Har haft henne som fadderbarn i tio år. Hade en pojke innan, men han kunde till slut flytta hem till sin mamma igen. <3

Jag har ett fadderbarn genom PLAN, en tjej på 14 år som bor på Filippinerna. Plan är en väldigt bra organisation och jag tycker absolut att du ska välja att bli fadder genom dem!

Vi läste mycket om det där en tid i skolan och vi fick då läsa om olika sätt att hjälpa barn i andra länder. Vissa ger endast bistånd och andra ger sk. hjälp till självhjälp (exempelvis sår ett fält med ätbart, ger en flock höns osv). Jag personligen gillar mest det senare och om jag skulle skänka pengar regelbundet varje månad är det för så kallad hjälp till självhjälp. Största anledningen är att om eller när jag eventuellt slutar ge så har jag givit ett antal människor hjälp att klara sig bättre själva och de är inte längre LIKA beroende av mina pengar. Självklart är pengar fortfarande värt för att få tag på mat, skolgång och vad de nu behöver men de svälter inte ihjäl direkt om det händer utan klarar sig kanske en tid framöver.

Gav dig kanske inte så mycket men en tanke i valet ;)

Inget fadderbarn, men stödjer ett barnhem i Betlehem genom SOS barnbyar. Vi lägger 300 kr i månaden. Vi får då och då uppdateringar och bilder från barnhemmet.

Jag funderar också på hur jag vill göra. Mina alternativ är antingen Unicef eller Love Life.
Å ena sidan skulle det vara roligt med ett specifikt fadderbarn. Delvis för att kunna visa dottern vad vi gör och hur det kan se ut i andra länder. Men å andra sidan så är jag mer inne på att få stödja lite mer allmänt. För att inte bli så bunden att det inte går att ändra på. I och för sig så skulle jag ju kunna skänka tex 100:-/månad till unicef och köpa grejer från love life... då ger jag ju till fler barn.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 875
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama