Fabrol? Har inte det utgått?

lady_vip

Trådstartare
Fick Fabrol utskrivet igår mot hosta på ena hästen, nyfiken som jag är så söker jag gärna i FASS innan jag hämtar ut det och där står det att det utgick 1996.

Varför i hela fridens namn skriver de ut ett läkemedel som försvann för 10 år sen:confused:

Det var dessutom "chefsveterinären" som gjorde det, så han borde ha koll.

//E

Sv: Fabrol? Har inte det utgått?

jag fick också Fabrol utskrivet i förra veckan. konstigt! :confused:

Låter konstigt... Min häst har fått fabrol nu under 5 veckor snart så finns gör den... ;-)

Jag tycker det låter ännu märkligare att det fortfarande finns att köpa om det skulle försvunnit för 10 år sedan?

Det kan vara så att det tas in på licens t ex. Då finns det inte med i Fass.vet, fastän det både går att skriva ut och hämta ut på apoteket.

Sök på Vetranquil i fass.vet t ex så får du heller inga träffar. Vetranquil är granulat, med exakt samma verksamma substans (acepromazin) som plegicil. Det ligger på licens, och inte alla veterinär kan skriva ut det. Men har veterinären/kliniken licens för det så går det ypperligt att både skriva ut det och hämta ut det på apoteket (dock inte alla apotek, men det där kan vet). Att dets tår på utrikiska på burken får man leva med ;)

Men i fass finns det inte med, enda formen som fass har acepromazin i är i form av plegicil injektionsvätska.

Finns ett otal andra licenspreparat, som alltså inte syns i en fassökning, men de finns!

viss finns det ,men det är ett licenspreparat och därför finns det inte med i FASS

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 070
Hästvård Min 8åriga shetlandskille har stora problem med sin mun... Jag tar det från början; I somras upplevde jag en konstig lukt från honom +...
Svar
5
· Visningar
2 746
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 704
Senast: Pazuzu
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 077
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix