Få vävribbtyglar mjuka?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 804
C

CeciliaW

Har ett par nya vävribbtyglar som jag hade tänkt rida med, men de är så enormt stela så det gör ont att rida med dem! Nån som har ett tips om hur jag kan mjuka upp dem? Funkar mjukmedel (som man använder i vanlig tvätt) månntro - eller är det bara att härda ut tills de mjuknar av sig själva?

Sv: Få vävribbtyglar mjuka?

tycker att det har varierat från tygel til tygel hur hårda de varit, kanske är olika hårda i olika märken, annars är det väl nötning och mycket användning som ger mjukast tyglar. Mjukmedel tror jag inte alls på, det kan inte vara bra för lädret på dem heller. Du får väl använda handskar tills de mjuknat.

Jag har då aldrig någonsin sett ett par mjuka, behagliga vävribbtyglar, och det är en av anledningarna till att jag sedan sex år enbart rider med lädertyglar. En annan av anledningarna är den härliga tyngden i lädertyglarna.

Immer

Jag håller med dig om att lädertyglar är det bästa! :love:
När jag köper träns och det är vävribbtyglar byts de ut snarast! :p

varmt vattenbad tvåla in, varmt vattenbad sedan virar man dom runt ett kvastskaft åt ena hållet, sen åt andra hållet, åsså vider man dom sen som en disktrasa, tvättar igen och sen brukar dom vara lite mjukare oaf.. det tar tid att få bort allt tillverkningsskit i tyglarna men det tvättas lättast bort..

Kör dom i tvättmaskin, 60 grader !

Tyvärr är det där nog en kvalitetsfråga i många fall. Dyra exklusiva tyglar är mjuka medan billigare varianter ofta är hårda. Själv gör jag som så många andra i denna tråden och hivar iväg dem till förmån åt andra tyglar, men jag har ändå noterat att de hårdare varianterna av vävribbtyglar blir bättre med slitage. Sätt på dig handskar och rid.

Håller helt med om att lädertyglar är klart överlägsna! :love:

MEN det går att få vävribbtyglar ganska behagliga ändå (beroende på hur hemska de var från början ;) ), men det finns reedan uppskrivet hur du ska göra här...Och som sagt, använd de, nötningnen gör väldigt mycket!

Få dem att bli anvönda av någon annan =)

Jag står på en ridskola med hästen, jag lägger mina nya tyglar på någon an ridskolans hästar och låter dom ha dme i ca 1 månad och vipps så blir dem mjuka.. =)

*låna knapp*

Jag testade att lägga dem i mjukmedel... tyglarna i sig blev inte mjukare, däremot blev LÄDRET helt gudomligt! Så jag får väl se hur jag gör med tygel-skrällena :)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka