Få valp att sluta bitas.

jarnroos

Trådstartare
Behöver era allra bästa tips, hur ni får era valpar att sluta bitas!?

Har en riktigt enveten liten buse :p

Sv: Få valp att sluta bitas.

Hej!
Jag har en 8-veckors terrier här hemma och om bitandet blir för hårt så ser jag till att vara helt stilla med händer/fötter. Då slutar han i 9 fall av 10.
I fall 10/10 så piper jag till och då förstår han att det är dags att sluta.

När min terrier va valp så pep jag när det gjorde för ont.
Vilket resulterade i att han vet EXAKT hur hårt han får bita vid lek :)
Fungerar inte det så brukar jag trycka ner ett finger i halsen.

Det hjälper inte på henne att hålla stilla.. Att pipa till är effektivt för det mesta, men hon börjar nonchalera det mer och mer. :confused: Hon är 10 veckor förresten!

Pip högt OCH gå ifrån - visa att det roliga tar slut om den bits.

En annan sak är att ge alternativ. Valpen bits - pip högt och ge ett ben eller en leksak istället att sätta tänderna i. När valpen biter i leksaken istället, så beröm och lek med den.

Jag kör mycket kampbelöningar på min valp, så hon får rätt mycket utlopp för sitt bitande via grejerna istället

Jag pep AJ! Fastän jag är döv försökte jag låta som en valp som säger ifrån och dra åt mig händerna eller det han bet på, skulle han envisas så vände jag honom ryggen till och morrade till, som om jag absolut inte alls ville leka. Det funkade jättebra så uppenbarligen lyckades jag :p, när han slutade bitas så lekte vi igen. Han förstod snabbt hur hårt han får bita. Vi leker fortfarande med små bitlekar men han biter aldrig hårt. Åh det är över ett år sedan han var ett litet monster med vassa tänder :love:

Det känns skönt att läsa era tips. Då vet jag att jag gör rätt! Ska vara ännu mer tydlig och bestämd. Tack så mycket :)

Ja, om det inte räcker med att pipa och ta bort handen, fortsätter han hugga för att leka så vänd bara ryggen till, alt. gå därifrån. När han slutat så kan du på eget initiativ leka igen, så leken blir till på dina villkor där ni båda får ut något av leken. :laugh:

Påminner mig om en kompis hund som var oerhört bitig när han var valp. Minns inte vilken ras det var, men det var en stor hund, och att vända ryggen till, ignorera osv funkade inte alls på den. Vände man ryggen till hoppade den på en bakifrån och började slita och dra i ens hår och ens tröja, gick man därifrån följde den efter och bet i ens byxben. Höll på att få en stickad tröja totalförstörd efter ett endaste besök.

Då det inte var min hund vågade man ju inte vara allt för tuff och säga ifrån sas, så när jag var där hade jag alltid en leksak till hands och försökte avleda hundens uppmärksamhet så den skulle tugga på leksaken istället för på mig.

Efter hennes "ryck" imorses så har det gått jätte bra! :bump:
Märker väl imorn om det är tillfälligt eller om hon faktiskt respekterar mig nu. Det som funkar på henne är att pipa till, om hon då inte lyssnar lämnar jag henne så hon får vara ensam ett tag. Det funkar som sagt :laugh: Känns så bra!

Viktigt att du själv "dör" och blir lealös och tappar ögonkontakt. Det är mycket roligare att tugga på nåt "levande".

Funkade bäst för oss också, att pipa till som om det gjorde jätteont. Nu har han järnkoll och biter aldrig för hårt ens när vi tokbusar med honom :love:

Jag har oxå en extremt bitig valp hemma. Vi piper aj och ger en leksak att bita på. Blir bättre för varje dag men jag längtar tills de nya tänderna kommer och det förhoppningsvis inte kliar lika mycket.

Hon biter barnen mer än mej av nån anledning och jag har ändå ganska stora barn.

Tindra får som ett ryck en gång om dagen, då biter hon som en galning :p Vi piper till och ger henne en leksak.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna