Få valp att sluta bitas.

Sv: Få valp att sluta bitas.

Min hund (Aussie) påverkades inte alls av att man blev still och slutade vara intressant. Han hoppade och bet på allt han kom åt, kläder, hår, kroppsdelar...
Inget jag testade funkade.
Att be honom sitta eller ligga fungerade för stunden, men sen var han på direkt igen.
Jag ignorerade:angel:, bad :bow:, krävde, skällde, pep och blev förbannad:mad: helt utan resultat.
Till slut lärde jag mig att det var bara att hålla fast honom i halsbandet tills han lugnade ner sig och sen låtsas som ingenting.
Med tiden växte det bort och idag är han 14 månader och har helt slutat med såna dumheter.

Enklast, om man själv är kapabel till det, är att hålla fast munnen på valpen, gärna med ett finger långt ner mot svalget. Inte släppa förrän valpen tycker det är extremt obehagligt. Det kan göra ont i handen, men det blir ju bara denna ggn. När valpen är på väg mot panik/hysteri, kan man börja fundera på att släppa. Sen bits den no more.....
Släpp inte för tidigt, då är effekten borta.
Tycker man synd om valpen och hellre vill gå nån lång väg och bli fortsatt biten ska man INTE göra såhär. Poängen är att man bara ska göra det en gång.

Delvis knapp

Haha, sådär är min Rottisvalp också... hon är helt galen i att bita på en. Spelar ingen roll vad man har gjort, varit passiv, gnälla, ta tag i henne, vända sig bort osv. Inget funkar, nu är hon 12 v och det börjar gå över lite faktiskt. Blir iaf bättre... men jag lääängtar tills vuxentänderna kommer.

Så TS, jag tror att det beror på vad man har för hund... min har ett jäkla driv och är väldigt gåpåig. Jag brukar säga åt henne (nej) så hon slutar upp några sekunder och då ge henne något hon får bita på, typ leksak. Funkar bra, men inget annat har funkat.

Delvis knapp

Haha, sådär är min Rottisvalp också... hon är helt galen i att bita på en. Spelar ingen roll vad man har gjort, varit passiv, gnälla, ta tag i henne, vända sig bort osv. Inget funkar, nu är hon 12 v och det börjar gå över lite faktiskt. Blir iaf bättre... men jag lääängtar tills vuxentänderna kommer.

Så TS, jag tror att det beror på vad man har för hund... min har ett jäkla driv och är väldigt gåpåig. Jag brukar säga åt henne (nej) så hon slutar upp några sekunder och då ge henne något hon får bita på, typ leksak. Funkar bra, men inget annat har funkat.

Det där med ett jäkla driv känner jag igen :p Tindra biter ju bara mig och husse. Det finns ingen annan hon är så på. Men vissa dagar är hon duktig och andra gör hon mig tokig :devil: Hihi

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna