Få upp marsvin i vikt

Dravena

Trådstartare
Min äldsta dam (runt 7) börjar kännas tunn och benig, har inte vägt henne men hon har nog tappat en del av sin forna rondör. :angel: Med tanke på hennes ålder vill jag inte att hon blir för slimmad, vill att hon ska vara "lagom". Aptiten är det inget fel på men hon är ute och springer runt minst några timmar per dag så hon gör av med en del.

Vad kan man ge som är extra energirikt? Just nu får de marsvinspellets på morgonen, grönsaker på kvällen (kål, morot och paprika) och fri tillgång på energirikt hö. Den andra damen är i runt ( :angel: ) hull så det är nog egentligen en bra nivå energi i maten. Men den äldsta behöver alltså extra. Jag har tänkt spetsa pelletsen med havre, finns det nåt mer?

Sv: Få upp marsvin i vikt

Du kan testa att handmata henne med en "pellets-mos" ett tag tills hon går upp i vikt. Du gör pelletsmos så här: Ta önskat antal pellets och krossa dem, häll i lite ljummet vatten och bara lite morots/banan bebismat och blanda det till en smet. Ge det i en matspruta till henne eller så kan du ta mindre vatten i den och göra det till små matbollar. =) Detta brukar jag ge till mina marsvin när de har varit sjuka och gått ner i vikt. (det går bra att ha det i kylen i några dagar)

De brukar äta det som de behöver, djur som blir gamla magrar, vissa blir deprimerade & kanske inte vill leva heller.Visst kan man handmata dem men jag tror inte det hjälper i det långa loppet, det är nog bara att acceptera att marsvin inte lever för evigt..Hur gammal är den?

Jag har också en 7årig tant som jag håller lite extra koll på, och jag försöker ge så variationsrik mat så hon ska få i sig alla vitaminer.
Hon har såklart fri tillgång på hö, och brukar få knäckebröd några gånger i veckan.
Frukt innehåller ju mer energi än grönsaker, så jag ger hälften frukt ungefär. Banan är uppskattat och fettrikt, så de får dela på en banan rätt ofta (4 stycken)

Min får nån matsked pellts/dag,annars hö och grönsaker/frukt/knäckebröd, är i bra hull och har fin päls!:)

Kan ju vara värt att kika lite extra på tänderna också kanske om din börjar tunna ur?

Men damen då :( , fast hon är ju pigg:)

Bananer!

Men å andra sidan, det kan ju helt enkelt vara så att åldern börjar ta ut sin rätt:(

Hon äter med god aptit, så jag ser ingen nytta med att handmata henne. Det är energinivån i maten jag vill öka, hon äter det mesta man stoppar ner.

Bananer tycker hon är sisådär gott. Hon kan tugga i sig småbitar men inga större mängder. Det godaste hon vet är melon men det blir man ju inte tjock av. :p

Tänderna kollades i somras i samband med ett veterinärbesök, då var de i toppskick. Veterinären sa att de var ovanligt fräscha för att vara ett så gammalt djur. :love:

Ja, jag vet ju att hon börjar bli gammal min tantalanta. :love: Men som sagt, energin är det inget fel på. Hon hoppar fortfarande över tegelstenen varje dag utan problem. Får öka på med havre, knäckebröd och bananer då!

Ja då är det ju en gammal tant;)
(& nu såg jag att du skrivit det i första inlägget oxå*blind*)

Ja hon är som sagt ingen ungdom, men i väldigt bra form. :D Enligt veterinär iaf, det får jag ju lita på.

Ett tips som brukar vara uppskattat och brukar vara bra för hullet är typ "kli-gröt", du tar ungefär 3 delar vetekli och 1 del vetegroddar och blöter så det blir som en gröt, du kan även prova att riva ner grönsaker i för att göra det ännu smakligare, hemma hos mig blir alla grisarna helt tokiga så fort detta serveras, dom verkligen älskar det! :)

Tja!

Jag skulle variera lite mera på frukten och grönsakerna. Jag hoppas du ger c-vitamin för marsvin kan inte prodecera själva. Ge henne tillgång till fri hö och pellets. Vissa marsvin kan sätta egna begrensningar när dom äter pellets så då kan dom ha fri till gång men jag rekommenderar annars inte. Glöm inte att du måste köpa mera grönsaker och frukt! rott frukter är väldigt bra för tänderna. Och apropå tänder så ska du kolla så inte tänderna är för långa för då måste du åka och klippa dom hos värtenären.

Det var det. Men du får inte glöma hon är 7 år. Det kan snart slockna för henne, djuren brukar vissa när det är dags, och ja det kan inte vara omöjligt att din börjar sakta gå bort.

Nu måste jag gå hej då!

Tack, jag vet mycket väl att marsvin inte kan producera eget c-vitamin. En välbalanserad kost med grönsaker räcker dock, och hon får fullt tillräckligt med vitaminer. Tänderna är det inte heller nåt fel på, de är kollade av veterinär. Självklart har hon fri tillgång på hö, det har väl alla marsvin? Har ökat på havregivan och ger mer bananer och liknande frukter så får vi se.

Jag har hört att marsvin ibland kan få ett ökat C-vitamin behov när de blir äldre, vet dock inte om det stämmer. Hur som helst blev vi tillsagda av veterinären att öka på c-vitaminen när vårt marsvin behövdegå upp i vikt p.g.a. tandproblem.

Liknande trådar

M
Övr. Djur Jag märker på mitt marsvin att han börjar på att bli gammal nu ( 5 år och 7 månader). Han ligger mest och sover, magen har krånglat en...
Svar
8
· Visningar
2 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama