Få upp glansen på läder?

Veronika

Trådstartare
Nu vill jag ha tips från alla duktiga bukefalister vad man kan prova för att få upp lite glans på matt och trögt/strävt läder? Kan man polera med något och vart kan man få tag i ulltrasa? :bow:

Sv: Få upp glansen på läder?

Jag använder nylonstrumpbyxor faktiskt, efter tips från en gammal pensionerad sadelmakare.

Fetta sadeln FÖRST, sen sadeltvål. Fettet för att konditionera lädret, sadeltvålen är mer för att ge ett 'ytskydd' på sadeln, mot ytligarepor, regn etc. Såpa som vanligt, men akta för att drälla med för mycket vatten. Sen när du fått in sadeltvålen i lädret så det inte känns 'kladdigt' så 'polera' med nylonstrumpor, så får man den där glansiga, blanka ytan (på det läder som har små porer, storporigt läder eller läder med mkt 'struktur' i ytan är ganska svårt att blanka)

Jag håller med dig!! Nylonstrumpor är otroligt bra att putsa upp ytan med. :banana:

Tackar :bow: det ska jag prova,nån speciell denier på strumpbyxorna :angel::D

Vilket fett/balsam kan ni tipsa om? Eller det har kanske ingen större betydelse för slutresultatet? Funkar med Stubbens Hamanol, effax el likn?

Min sadel blev riktigt blank av svart läderolja (svart sadel).
Jag gjorde så att först fukta jag lädret med ljummet vatten, sen tvätta med glycerintvål och lät det sitta i nån minut. Sedan svampa jag av sadeln med ljummet vatten och sen tunt lager med oljan. Tog sen bort överflödigt med en mjuk ren trasa och polera upp.
Den såg helt ny ut och blev riktigt blank.

Putsa allting ordentligt, och låt det torka. kör sedan på skokräm i rätt färg, och låtn även det toka ordentligt. Efter det så kör man med supershineprytlarna, från Boston (märket med bulldoggen på) så blir lädertet superfint. Iaf mitt....

Tackar :bow: det ska jag prova,nån speciell denier på strumpbyxorna :angel::D

Vilket fett/balsam kan ni tipsa om? Eller det har kanske ingen större betydelse för slutresultatet? Funkar med Stubbens Hamanol, effax el likn?

Nej, det har fungerat bra med 'billigt skit från ICA', så det borde funka oavsett *s*

Jag använder Effax läderbalsam och B&E läder- och sadelsåpa. Den sistnämnda är jag VÄLDIGT förtjust i! Fick med när jag köpte sadel för några år sen, aldrig använt det innan. Men nu använder jag BARA det, helt outstanding.

Men glansen har blivit lika bra med exvis Ekols sadeltvål (den i blå asken), så det är nog mer teknik?

Nu har ja testat att polera med sadeltvål o nylonstrumpor o det blev bra mycket bättre!
Tack snälla Alexandra_W för tipset :bow:

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Zpunk
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 036
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka