få upp en häst i hull....???

zazza girl

Trådstartare
min två åring ha tappat rätt så mycket i hull....
han få 1 kg kross havre och 1 kg betfor på morgonen och på kvällen få han 2 kg kross haver och mineraler ...
hö få han ungefär 6 kg på kvällen och på morgonen slänge jag ut ungefär 20 kg som två hästar äter av.....

han växer som ogräs just nu e det för lite foder för han ???

han e avmaskad och allt ..

:confused: :confused:
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Avmaskad när med vilket medel? Är det verkligen kilon kross, så du inte räknar liter? (bara kollar).

Hur tunn är han (bild?).
 
Sv: få upp en häst i hull....???

han blev avmaskad för två veckor sen med batmint eller vad det heter...!!!

vet inte hur det räknas men en hel kraft skopa ..

ha ingen bild på hur han se ut nu... ´ska kolla om jag kan hitta någon...
 
Sv: få upp en häst i hull....???

En spruta eller två med Banminth?

1 stor Krafft-skopa kross är ½ kg.
 
Sv: få upp en häst i hull....???

ok.. han fick en spruta ....

då få han rätt så lite kraft fodet då...
kanske ska öka det då....?
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Avmagring om det handlar om mask beror oftast på bandmasken, då hade du behövt ta dubbel dos. Eller ännu hellre, börja med att ta blodprov för att utesluta/bekräfta den biten innan du börjar laborera med fodret.
 
Sv: få upp en häst i hull....???

När en av mina hästar tappade mkt i hull, så frågade jag om råd hos vetrinären om fodertillskott.. Hon sa att Luzern pellets är bra för hästar som tappar mkt.. Hoppas du hittar det rätta åt häste, :)
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Det där var inte alls så farligt! Jag skulle ta det som en växtspurt och öka på fodret lite. Dock, om han fortsätter tappa så kolla vidare.
 
Sv: få upp en häst i hull....???

ok.. ja det va det jag trodde för han ha vuxit som ogräs en tid nu.....
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Har du nån koll på vad ditt hö innehåller? Det ör ju viktigt att de får i sig tillräckligt med protein när de växer, de har ett något ökat behov upp till 3års ålder.

Möjligtvis kan det vara så att ditt hö innehåller ett lågt värde av protein och i sånna fall ger din foderstat på tok för lite protein. Energin kanske räcker men inte proteinet. Betfor och korn innehåller mest energi nämligen.

Om jag hade en unghäst hade jag varit noga med att ha ett bra hö med en bra kvot (dvs tillräcklig mängd av protein i förhållande till energin). Har man det behövs oftast inte ens något kraftfoder!
 
Sv: få upp en häst i hull....???

en växande häst kan ju falla ur en period och se lite kantiga ut innan de växer i den nya kostymen ;)
Jag skulle öka grovfoder givan och ev komplettera med lusern istället för att öka på krafftfodret
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Madick skrev:
Milly: Såg du bilderna? Jag ser då ingen proteinbrist.

Nja inte jag heller på dom bilderna. Men det kan ju ändå vara på gränsen till för lite protein för en unghäst OM höet har låg kvot.
Jag ville mest tala om att man ska ha koll på det! :smirk:

Jag tror säkert att det är som månag säger att unghästen har en period som den är lite kantig... Den såg inte så hemsk ut på bilderna att man blir orolig (som ägare kan man ju vara lite nojig dock ;) ).
 
Sv: få upp en häst i hull....???

Har nyligen haft samma problem med min häst, han har varit jätte mager. han har nu ätit krafft protein (½ kg om dagen + korn kross) sedan i december och nu är han super fin!!! har fungerat jätte bra. håller nu på att gå över till krafft groov 125 som är ett mer långsiktigt alternativ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 364
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp