Få tjockare häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _carro_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 054
C

_carro_

Hejsan!
Det är så att jag måste få min häst tjockare.
Hon är ett varmblod på 12 år. Just nu får hon mellan 7-8 kg hö om dagen samt 0,5 kg kraft grund samt lite betfor.
vad ska jag ge henne för att hon ska gå upp i hull?:confused:

Sv: Få tjockare häst

hur stor är hästen?
7-8 kg hö om dan är inte spec mycket till en storhäst. Jag skulle dubbla den givan- stråfoder är bra men tenderas att snålas med i onödan.

(Har varmblodsvalack på lösdrift, han äter ca 15-20 kg bra hö om dan.)

okej.får prova med att ge henne mera. men vad finns det mera man kan ge henne annars?

En bra grej att ge till hästar i underhull är ...mat!

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du frågar efter. Om hästen är smal så ger man ju mer mat. Ganska enkelt. Din häst får ju inte speciellt mycket mat nu (7-8kg grovfoder är inte mycket alls till en stor häst) så jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vilja äta mer.

Börja med att ge den så mycket grovfoder som den kan äta och se om den går upp av det. Om inte så kan du gott öka på kraftfodret också.

7-8kg grovfoder är alldeles för lite. Gissar att det är en stor häst?

När min vbl travare var hemma (ute på foder nu) fick han 15kg torrhö o fodrade jag med hösilage åt han närmare 30kg, då gick han i vila. Utöver detta fick han 2 kg groov 125, 1kg havre, ½kg betfor, mineraler o b-vitaminer. Han är 165cm hög

håller med övriga, mer hö.
mitt varmblod (liten, endast 153cm hög) äter
12kg hö
2kg lusern
1kg kraft grund
om dagen, och hon rids bara lätt i skogen

Jag skulle ta en höanalys först, Om det inte av någon anledning var möjligt så skulle jag nog ge något kg lusern.

hur stor är din häst och vad har den för sysselsättning om dagarna (vila, motionsridning, träning?)
Håller med övriga om att 7-8kg hö låter ganska lite. Jag skulle mest troligen öka på högivan med några kilo i första hand. Sen har även nåt kilo lusern/dag fungerat på dom av mina hästar som har varit lite svåra att hålla i hull.

Första av allt kanske den behöver en avmaskning och sen hade jag lagt på ett par kilon högivan och kompletterat med proteinfoder som tex Lucern.

allså hon är inte jätte small utan det är bara det att hon har svårt att hålla hullet. Ska ge henne lite mera hö och se vad som händer annars får man kanske prova och he henne lite lusern som någon skrev.
Hon är avmaskad och så.

tack för svar

Om hästen inte håller hullet är det nog klokt att höja på maten. Enklast, billigast och bäst görs detta genom att helt enkelt ge mera hö under förutsättning att hästen äter mera hö. Är höet av dålig kvalitet (t.ex. lågt i protein) eller om hästen inte orkar äta mera hö än den redan gör, lägger man på mera kraftfoder. Eftersom hästen i det här fallet får närmare bantar-givor hö per dygn är det vettigt att börja med att ge mera hö. Till tunna hästar som äter bra brukar vi ge fri tillgång på hö. Resultat märks redan inom en par veckor.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 467
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka